بیماری های مقاربتی

کلامیدیا چیست و چگونه با آن مقابله کنیم؟

کلامیدیا

یکی از ناراحت‌کننده ترین اتفاقاتی که میتواند برای زنان رخ دهد، ابتلا به بیماری‌های مقاربتی است. اگر در رابطه با این نوع از بیماری‌ ها، نکات بسیار ساده و پیش پا افتاده‌ای را شنیده‌اید باید بگوییم که کلامیدیا یکی از شایع‌ترین انواع این بیماری ‌ها در جهان به شمار می‌آید که توسط باکتری با همین نام ایجاد می‌شود.

خوشبختانه در دنیای پیشرفته امروزی برای تمامی بیماری‌ها، روش‌های درمانی و یا حتی روش‌های جلوگیری از بروز، معرفی شده است و در اینجا کلامیدیا نیز از این قاعده مستثنی نیست.

شاید این بیماری جزء شایع‌ترین‌ها به حساب آید اما مسئله اینجاست که در ابتدا هیچ نشانه و علامتی را از خود بروز نمی‌دهد و همین مسئله باعث می‌شود بدون درمان رها شده و زنان زمانی به آن پی ببرند که در وخیم ترین حال ممکن قرار دارد و ناراحتی های مختلف مانند ناباروری و دردهای مزمن لگن را به وجود آورده است.

اگر میخواهید در رابطه با این بیماری مقاربتی اطلاعات بیشتری بدست آورید و از روش های درمانی و پیشگیری آن مطلع شوید؛ توصیه می کنیم در ادامه این مقاله از مجله اکسیر سلامت با ما همراه باشید. در نظر داریم توضیحات کاملی در این راستا خدمت شما ارائه دهیم.

کمی بیشتر کلامیدیا را بشناسید

درواقع کلامیدیا نوعی از عفونت باکتریایی می‌باشد که از کلامیدیا تراکوماتیس به وجود آمده است. این باکتری توانسته در این حد پیشرفت کند که از طریق دستگاه تناسلی در روش‌های مختلف تماس جنسی انتقال پیدا کند.

عموما این عفونت در مایع منی و ترشحات آلت تناسلی یافت می‌شود و این توانایی را دارد که حتی آلت تناسلی مردان، واژن، گردن رحم، مقعد، مجاری اداری، چشم ها و حتی گلو را تحت تاثیر خود قرار دهد و آلوده کند.

طبق آخری آماری که از سازمان کنترل بیماری‌ها در جهان منتشر شده، چیزی حدود ۱.۸ میلیون نفر تنها در کشور آمریکا به این بیماری مبتلا هستند و هر ساله بر این تعداد افزوده می‌شود. چیزی که آمارها می‌گوید این عفونت در میان نوجوانان و افراد جوان بسیار شایع بوده و کمتر میانسالی را میتوانید پیدا کنید که از این بیماری رنج می برد.

درمان این بیماری قبل از اینکه به مرحله حاد برسد خیلی سخت نیست و تنها با آنتی بیوتیک قابل درمان است. اما پزشکان و متخصصان برای تشخیص این بیماری به انجام آزمایشات مختلف از جمله آزمایش STD نیازمند هستند.

این آزمایش کمک می‌کند تا وجود عفونت کلامیدیا بررسی شود و برای درمان آن هر چه سریع تر اقدامات لازم صورت گیرد. بهترین راه پیشگیری این بیماری نیز استفاده از کاندوم است.

نشانه ها و علائم کلامیدیا چیست؟

شاید برایتان جالب باشد که بدانید پزشکان و متخصصان از کلامیدیا به عنوان بیماری خاموش یاد می‌کنند زیرا افراد مبتلا به این بیماری به هیچ عنوان نسبت به آن آگاهی ندارند و حتی هیچ نشانه‌ای را تجربه نمی‌کنند.

البته زمانی که این بیمای به مرحله حاد می‌رسد و اوضاع وخیمی را برای بیمار به وجود می‌آورد، با نشانه ها و علائمی همراه است. ما در این محتوا این علائم و نشانه ها را برای زنان و مردان به صورت جداگانه مشخص کرده ایم:

نشانه های کلامیدیا در زنان

  • ترشح واژینال که اغلب با بوی زننده و رنگ زرد همراه هستند.
  • احساس سوزش و درد در حین ادرار
  • بروز درد در قسمت های زیرین شکم
  • حالت تهوع
  • تب
  • احساس درد در هنگام مقاربت
  • خونریزی در بین دوره های قاعدگی
  • احساس درد، خونریزی یا ترشح در ناحیه مقعد

نشانه های کلامیدیا در مردان

  • ترشحات از آلت تناسلی
  • سوزش یا درد به هنگام ادرار
  • سوزش یا خارج در سر آلت تناسلی
  • درد بیضه
  • تورم بیضه

بیماری کلامیدیا چگونه تشخیص دهیم؟

همانطور که گفته شد؛ کلامیدیا یکی از آزاردهنده‌ترین انواع بیماری های مقاربتی‌ست زیرا علائمی از خود نشان نمی‌دهد و یا آنقدر علائم خفیف است که بیمار متوجه بروز آن نمی‌شود و حتی آن را با سایر بیماری‌های ناچیز و سطحی اشتباه می‌گیرد.

البته نمیتوان گفت با احساس بیمار بودن، شما به کلامیدیا مبتلا شده‌اید. تنها راه مطمئنی که برای تشخیص وجود باکتری کلامیدیا آلوده در بدن وجود دارد، انجام آزمایش‌های مقاربتی است.

اگر جزء آن دسته از افرادی هستید که روابط جنسی پرخطر را تجربه می‌کنید و یا شریک جنسی شما به این بیماری مبتلا شده است، ( این مسئله تنها زمانی مشخص می‌شود که وی علائمی را احساس کند) بهترین راهی که پیش روی شما قرار دارد انجام آزمایش های مقاربتی، آن هم به طور منظم است.

اگر باردار هستید و جنینی را در خود حمل می‌کنید باید در اولین فرصت خود را به پزشک معالج‌تان برسانید تا شما را برای انجام آزمایش های مختلف مرتبط با بارداری و البته آزمایش های بیماری های مقاربتی آماده کند زیرا امکان انتقال این بیماری به جنین خصوصا در حین زایمان بسیار زیاد است و اغلب با نشانه‌هایی همچون عفونت چشم و پنومونی در نوزاد نمود پیدا می‌کند. اغلب مادرانی که به این عفونت دچار شده‌اند با زایمان های زودرس مواجه می‌شوند.

خیلی سریع به فکر درمان کلامیدیا باشید.

هیچ نیازی هم نیست که از بابت این آزمایش نگران باشید زیرا کاملا ساده و بدون درد است، درواقع چیزی شبیه به آزمایش ادرار است. علاوه بر آن، پزشک با کمک وسیله‌ای به مانند گوش پاک کن، از بخش‌های واژن، دهانه رحم، مجاری خروجی ادرار یا مقعد نمونه‌هایی را برداشت می‌کند.

البته به دلیل سوزناک بودن پزشک گاهی مجبور به انجام آزمایش های دیگر نیز می شود.

پس از انجام آن با خیالی آسوده از عدم وجود این باکتری در بدن خود میتوانید به ادامه زندگی بپردازید.

حتی اگر آلوده به این باکتری باشید نیز جای نگرانی نیست، زیرا اگر به وضعیت حاد نرسیده باشد با مصرف داروهای ساده قابل درمان است. هر چند که امروزه با توجه به پیشرفت هایی که در علم و تکنولوژی رخ داده، کلامیدیا کاملا قابل درمان است، تنها نیاز است که آن را هرچه سریع تر تشخیص دهید.

عوارض عدم درمان کلامیدیا

همه ما زمانی که با بیماری‌های مختلف در بدن روبرو می‌شویم؛ بلافاصله به سراغ درمان آن می‌رویم، این مسئله در رابطه با کلامیدیا نیز صدق می‌کند؛ چه بسا که عدم درمان آن چه در مردان و چه در زنان با ناراحتی های بسیار مختلف و خطرناکی همچون ابتلا به بیماری التهابی لگن PID که در آن به تخمدان، رحم و لوله های فالوپ آسیب های جدی وارد می کند و به نوعی باروری را بسیار سخت و یا حتی غیرممکن می‌کند. دردهای ناحیه لگن نیز از جمله دیگر آسیب های این عفونت به حساب می‌آید.

این مسئله در رابطه با مردان نیز صدق می‌کند؛ همانطور که گفته شد، امکان بروز عفونت باکتریایی کلامیدیا در مردان نیز وجود دارد و اگر مورد درمان قرار نگیرد میتواند به شرایطی همچون پروستاتیت (التهاب غده پروستات) یا اپیدیدیمیت منجر شود.

البته این امکان وجود دارد که در مردان و زنان علائم یکسانی مشاهده شود. مثلا هر دو جنسیت با التهاب مقعد روبرو شوند که منجر به بروز درد خصوصا در حین برقراری رابطه جنسی می‌شود. حتی کودکانی که تازه به دنیا می‌آیند ممکن است با این بیماری درگیر شوند. این شرایط زمانی رخ می‌دهد که عفونت از مادر به کودک منتقل می‌شود. این کودکان ممکن است از ذات الریه یا عفونت چشم رنج ببرند.

تاکنون فکر کرده‌اید که چگونه از این بیماری پیشگیری کنید؟

راه های پیشگیری از بیماری کلامیدیا

کمتر کسی را میتوانید در جهان پیدا کنید که از بیمار شدن لذت ببرد، این مسئله خصوصا برای بیماری های مقاربتی بسیار صادق است. پس پیشگیری همواره بهترین راه درمان است. اما برای پیشگیری از ابتلا به بیماری عفونتی کلامیدیا باید چه اقداماتی صورت گیرد؟

باید بگوییم بهترین راهکاری که در این راستا وجود دارد؛ پرهیز از برقراری رابطه جنسی خصوصا کنترل نشده با افراد مختلف است. البته روش هایی مانند استفاده از کاندوم در طول مقاربت جنسی، انجام غربالگری های منظم و پرهیز از روابط جنسی کنترل نشده با سایر افراد از جمله بهترین راهکارهای موجود به حساب می‌آید که میتواند کمک کننده باشد و شما را از بروز هرگونه بیماری مصون بدارد.

کلامیدیا در گلو

نکته ای که بارها به آن اشاره کردیم این است که کلامیدیا نه تنها در زنان بلکه در مردان نیز نمایان می شود و حتی میتواند از طریق مادر آلوده به جنین و نوزاد تازه متولد شده نیز انتقال پیدا کند. اما در رابطه با کلامیدیا در گلو چیزی شنیده اید؟

اگر چشم هایتان دچار قرمزی، خارش یا ترشح شده است این امکان وجود دارد که کلامیدیا به چشم شما سرایت و آن را آلوده کرده باشد. حتی امکان انتقال این بیماری به گلو نیز وجود دارد. هر چند که به ندرت رخ می‌دهد و جزء بیماری های نادر به شمار می‌آید اما زمانی که با این باکتری در بدن روبرو می‌شوید باید همه احتمالات را در نظر گیرید.

از شایع ترین علائم بروز کلامیدیا در گلو میتوان به گلو درد اشاره کرد. هرچند که گلو درد یکی از شایع ترین علائم سرما خوردگی‌ست و اغلب داروهایی اشتباه برای آن مصرف می‌شود.

اما اگر شما یا شریک جنسی‌تان هر یک از این علائم را داراست توصیه می‌شود که حتما به پزشک یا مرکز بهداشت مراجعه کنید.

زیرا اکثریت بیماران هیچگونه علائمی ندارند. به همین دلیل است که تنها راه بررسی انجام آزمایش های مقاربتی شناخته شده است.

درمان کلامیدیا

حال که نسبت به تمامی علائم، نشانه‌ها، روش‌های تشخیص و… آشنا شده‌اید؛ بهترین زمان است که روش های درمانی آن را نیز بشناسید. خوشبختانه در دنیای امروزی درمان های مختلفی برای آن به وجود آمده که اغلب بسیار آسان و راحت‌اند. تنها کافیست به نکات زیر توجه داشته باشید؛

  • پزشک اغلب برای درمان عفونت کلامیدیا به تجویز آنتی بیوتیک می پردازد.
  • در برخی از زمان‌ها، تنها نیاز است که از یک دوز دارو مصرف کنید تا درمان به طور کامل صورت گیرد. این مسئله اغلب زمانی که این عفونت در مراحل ابتدایی خود به سر می‌برد بسیار شایع است.
  • معمولا درمان این عفونت چیزی حدود ۷ روز زمان نیاز دارد و پس از آن پزشک توصیه هایی را ارائه می دهد که بسیار کاربردی است.
  • اگر در حین معالجه پزشک با او صادق باشید؛ میتوانید اطمینان داشته باشید که بهترین روش درمانی برای شما انتخاب خواهد شد.
  • حتی این امکان وجود دارد که نه تنها شما به عنوان بیمار، بلکه شرکای جنسی شما نیز تحت درمان این بیماری قرار گیرند در غیراینصورت امکان ابتلا بیماری آنها و یا انتقال به دیگران افزایش پیدا می کند.
  • هر چند که اغلب به جای درمان شرکای جنسی، پزشکان ترجیح می دهند با تجویز چند دارو، به درمان آنها بپردازند.

دوره درمان کلامیدیا چقدر است؟

همه ما تمایل داریم که پس از ابتلا به بیماری‌های مختلف در کوتاهترین زمان ممکن درمان شده و سلامتی خود را بدست آوریم؛ اما حال سوال اینجاست که دوره درمان کلامیدیا چقدر است؟

پزشکان همواره توصیه می کنند که داروهای تجویز شده برای درمان را به طور کامل مصرف کنید، حتی اگر علائمی بروز داده شده از بین بروند.

از شریک یا شرکای جنسی خود بخواهید که تحت درمان قرار گیرند، حتی اگر هیچ علائمی را تجربه نکرده‌اند زیرا امکان انتقال این عفونت باکتریایی از طریق شما به آنها وجود دارد. پس از گذشت سه الی چهار ماه از درمان نهایی، باز هم برای آزمایش های مختلف بیماری مقاربتی به پزشک مراجعه کنید تا اطمینان بدست آورید که این بیماری به طور کامل از بین رفته است.

هیچگاه دوز تجویزشده برای شریک جنسی خود را مصرف نکنید زیرا این دوز کاملا با شما متفاوت بوده و هرکسی داروی جداگانه ای برای مصرف پیش روی خود می‌بیند.

نکته ای که همواره پزشکان به آن اشاره می‌کنند این است؛ کلامیدیا هیچ گاه ریشه کن نمی شود و شما همواره به عنوان جایگاهی مناسب برای این باکتری شناخته می‌شوید پس همواره به مراقبت های بهداشتی اهمیت دهید و روش های پیشگیری که در این مقاله خدمت شما ارائه دادیم را در نظر بگیرید.

کلام آخر

با این تفاسیر میتوان درک کرد که کلامیدیا بیماری خاموش و خطرناکی‌ست که میتواند آینده افراد را دستخوش تغییرات گسترده‌ای نماید. از همین رو اگر سوالی در رابطه با این بیماری مقاربتی ذهن شما را مشغول کرده که در این مقاله به آن پاسخ نداده‌ایم، میتوانید به بخش تماس باما مراجعه کنید و با کارشناسان و متخصصان ما ارتباط برقرار کنید. مطمئن باشید که در کوتاهترین زمان ممکن به پاسخ های خود خواهید رسید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا