باروری و نازایی

چه زمانی باید تست بارداری داد؟

تست بارداری

درک اینکه آزمایش های بارداری واقعا چگونه کار می کنند.

برای بسیاری از زنان، تصمیم گیری در مورد زمان مناسب تست بارداری می تواند موجب اضطراب باشد. گاهی اوقات استرس به این دلیل است که زنان می خواهند باردار شوند. گاهی اوقات به این دلیل است که آنها نمی خواهند باردار باشند.

در هر صورت، مهم است که در زمان مناسب تست کنید تا شانس خود را برای دریافت نتیجه دقیق به حداکثر برسانید. چگونه زمان مناسب برای تست بارداری را پیدا کنیم؟ آیا زمان تست بارداری واقعاً برای رسیدن به نتیجه دقیق مهم است؟

تصمیم بگیرید

اگر نگران باردار شدن خود هستید (اما نمی خواهید باردار باشید!) ، ممکن است به دلیل دیر شدن عادت ماهانه یا اینکه فکر می کنید علائم بارداری دارید، تصمیم به آزمایش دادن بگیرید. یا شاید نگران باشید که روش جلوگیری از بارداری شما با شکست مواجه شده باشد (یا فراموش کرده اید که از روش پیشگیری از بارداری استفاده کنید).

اما برای آزمایش بارداری آیا باید منتظر بمانید تا پریود دیر شود؟ چه زمانی از روز بهترین زمان تست بارداری است؟

خواه در انتظار نتیجه منفی یا مثبت باشید، تست بارداری مطمئنا می تواند راهی خوب برای فهمیدن اینکه شما بارداری هستید یا نه باشد، اما متأسفانه آزمایش زودتر ار موعد ممکن است نتیجه منفی کاذب به شما بدهد، حتی اگر باردار باشید.

حتما بخوانید: علائم بارداری کدامند؟

بهترین زمان در چرخه پریود شما

بهترین زمان در چرخه پریود شما

شاید برای شما سوال پیش بیاید که بعد چند روز باید تست بارداری داد ؟ بهترین زمان برای انجام تست بارداری بعد از عقب افتادن پریود است. تست بارداری در این زمان به شما کمک می کند از رسیدن به نتیجه منفی کاذب پرهیز کنید. اگر در حال حاضر تقویم باروری ندارید، پیدا کردن زمان مناسب تست بارداری دلیل خوبی برای شروع کردن یک تقویم بارداری و نوشتن تاریخ شروع و پایان قاعدگی خود است.

اگر پریود شما نامنظم است یا دوره های خود را رصد نمی­کنید، تا زمانی که طولانی ترین دوره قاعدگی را پشت سر نگذاشتید، آزمایشی انجام ندهید. به عنوان مثال ، اگر چرخه های شما از ۳۰ تا ۳۶ روز باشد، بهترین زمان برای انجام آزمون روز ۳۷ یا بعد از آن است.

آزمایشاتی که برای تشخیص زودرس بارداری تولید شده اند، ممکن است بتواند بارداری را چند روز قبل از دوره مورد انتظار تشخیص دهد. با این حال، دقیق ترین نتایج پس از تاخیر در پریود به دست می آیند.

تست بارداری چه موقع از روز باید انجام شود

زمان روز تست بارداری تا حدی مهم است. اگر صبح آزمایش کنید، به احتمال زیاد نتیجه دقیق خواهید گرفت. این مسئله به خصوص اگر قاعدگی شما هنوز دیر نشده باشد یا قاعدگی شما فقط چند روز تأخیر داشته باشد، بیشتر صدق می کند.

تست بارداری در خانه با تشخیص هورمون گنادوتروپین جفتی انسانی (hCG ) در ادرار شما انجام می شود. ادرار در هنگام بیدار شدن از خواب و قبل از خوردن آب غلیظ تر است؛ این معمولاً به این معنی است که مقدار hCG بیشتر است و اگر باردار باشید احتمالاً نتیجه مثبتی خواهید گرفت.

با این حال، می توانید در هر زمانی از شبانه روز تست بارداری بدهید. اما احتمالاً نتیجه منفی کاذب خواهید داشت، به خصوص اگر پریود شما آنقدر دیر نشده باشد، به ویژه اگر مقدار زیادی آب خورده اید و ادرار شما رقیق شده است.

آزمایش هنگامی که احساس بارداری می کنید

آزمایش هنگامی که احساس بارداری می کنید

اگر علائم اولیه بارداری را دارید شما ممکن است تصمیم بگیرید که یک تست بارداری انجام دهید:

  • حساسیت به پستان
  • تکرر ادرار
  • گرفتگی خفیف (گاهی اوقات ”گرفتگی لانه گزینی” نامیده می شود)
  • لکه بینی بسیار سبک (گاهی اوقات “لکه بینی کاشت” نامیده می شود)
  • خستگی
  • حساسیت به رایحه ها
  • هوس یا انزجار غذایی
  • طعم فلزی در دهان
  • سردرد
  • نوسانات خلقی
  • حالت تهوع صبح ناچیز

بسته به اینکه یک تست بارداری مثبت خبر خوب یا بدی برای شما باشد، علائمی مانند این ممکن است شما را از ترس یا هیجان پر کند. اما این یک خبر خوب (یا شاید بد) است که: علائم بارداری به این معنی نیست که شما باردار هستید. در واقع، شما می توانید “احساس بارداری” کنید و باردار نباشید، یا علائم نداشته باشید و باردار باشید.

همان هورمون هایی که به نام “علائم” بارداری شناخته شده اند، کم و بیش هر ماه بین زمان تخمک گذاری تا قاعدگی وجود دارند.

بسیاری از علائم مشابه علائم بارداری می تواند به دلیل موارد دیگر مانند سرماخوردگی، آنفولانزا یا حتی چند شب خواب ناخوشایند ایجاد شود.

تست های بارداری چگونه کار می کنند؟

دانستن اینکه تست بارداری چگونه کار می کند می تواند به شما در درک زمان مناسب استفاده از یکی از آن ها کمک کند. آزمایشات بارداری نحوه واکنش ادرار با یک قطعه کاغذ را که می تواند وجود hCG را تشخیص دهد، ارائه می کند. نتایج معمولاً به صورت یک یا دو خط یا علامت مثبت و منفی نشان داده می شوند.

تست بارداری در خانه قادر نیست میزان دقیق هورمون بارداری در ادرار شما را اندازه گیری کند. کاری که می تواند انجام دهد تشخیص وجود حداقل مقدار هورمون بارداری است.

دریافت نتیجه منفی در تست بارداری به این معنی نیست که ادرار شما حاوی hCG نیست. این فقط به این معنی است که نمونه به اندازه کافی حاوی هورمون بارداری نیست. آزمایش های بارداری سه تا شش روز بعد از عقب افتادن قاعدگی، نتیجه دقیقی را ارائه می دهند.

چه زمانی ممکن است بهترین زمان تست بارداری اولیه باشد

بهترین زمان تست بارداری اولیه

اگر شما تحت درمان های باروری هستید، توجه داشته باشید که ممکن است که آزمایش منجر به یک نتیجه بارداری مثبت کاذب شود، به خصوص مواردی که آزمایش زودتر از موعد انجام می شود. زیرا آزمایشات بارداری ممکن است بقایای داروهای باروری مانند Ovidrel ،Pregnyl یا Novarel را تشخیص دهد.

دقت آزمون به فاکتور های مختلفی بستگی دارد

  • دقت یک آزمون می تواند به چندین متغیر بستگی داشته باشد:
  • زمان گرفتن تست بارداری
  • زمان تخمک گذاری
  • چقدر دستورالعمل ها را دنبال می کنید.
  • زمان روز آزمایش (ادرار صبح اول ممکن است غلظت بیشتری داشته باشد و hCG را با دقت بیشتری تشخیص دهد)

کارآیی آزمایش زودهنگام

آیا فکر می کنید قبل از اینکه پریود دیر شود آزمایش دهید؟ قبل از انجام این کار جوانب مثبت و منفی را در نظر بگیرید.

جوانب مثبت

  • احتمال گرفتن نتیجه مثبت
  • در صورت مثبت بودن، مقداری از استرس را از بین می برد.
  • در صورت نیاز به شروع یا قطع داروها یا سایر اقدامات مداوم، مفید است.
  • به شما امکان می دهد تنظیمات سبک زندگی را فوراً شروع کنید.

جوانب منفی

  • در صورت بارداری شانس بیشتری برای نتیجه منفی کاذب وجود دارد.
  • احساس ناامیدی با دیدن نتیجه منفی

چه زمانی آزمایش خون انجام دهید؟

چه زمانی آزمایش خون انجام دهید

شاید از خود بپرسید که آیا باید آزمایش خون نیز بدهید تا باردار بودن شما بررسی شود. اگر نتیجه مثبت یا منفی گرفتید این مورد باید مورد توجه قرار گیرد حتی ممکن است پزشک شما آزمایش خون تجویز کند، یا اینکه شما خودتان در فکر آزمایش خون باشید.

قبل از انجام این کار، چند نکته وجود دارد که باید بدانید. اول از همه، دو نوع آزمایش خون بارداری وجود دارد: کمی و کیفی.

آزمایش های کیفی میزان hCG را در خون یا ادرار شما اندازه گیری می کنند. تست های بارداری در منزل کیفی است.آنها تقریباً با بله یا نه جواب می دهند که آیا باردار هستید یا خیر. یا به عبارت دقیق تر، آیا به اندازه کافی هورمون بارداری دارید تا نتیجه مثبتی بگیرید.

ازمایش بتا چند روز بعد از عقب افتادن پریود

یک تست بارداری کمی، میزان هورمون بارداری در خون شما را اندازه گیری می کند.این تست را بعضی اوقات بتا hCG می نامند. این موارد معمولاً برای دیدن روند پیشرفت بارداری انجام می شود. به عنوان مثال، پزشک شما ممکن است آزمایش hCG بتا را روز دوشنبه و سپس آزمایش دیگری را روز چهارشنبه یا پنجشنبه تجویز کند تا پیشرفت هورمون بارداری را رصد کند. هدف این است که ببینیم آیا سطح hCG همانطور که در بارداری انتظار می رود در حال افزایش است یا خیر. این آزمایش اگر در بارداری مشکلی داشته باشید، سابقه سقط جنین اولیه داشته باشید یا به حاملگی خارج رحمی مشکوک باشید ممکن است مهم باشد.

جدول زمانی نتیجه آزمایش خون

آزمایش خون قادر است مقدار hCG کم تری را تشخیص دهد و می تواند آن را کمی زودتر از تست های استاندارد بارداری در خانه، معمولاً نه تا ۱۲ روز پس از بارداری، تشخیص دهد. نتایج آزمایش خون معمولاً در همان روز یا در طی یک روز در دسترس است.

آزمایش خون معمولا برای تشخیص بارداری انجام نمی شود زیرا گران است و آزمایش ادرار در خانه کاملا دقیق و حساس است. با این حال، افرادی که تحت درمان های باروری هستند ممکن است به عنوان بخشی از مراقبت های خود آزمایش خون انجام دهند.

چه زمانی آزمایش خون به کار برده می شود؟

اگر قاعدگی شما چند روز به تأخیر افتاده است و هنوز در تست های بارداری نتیجه منفی دریافت می کنید، ممکن است آزمایش خون توصیه شود. اگرچه نادر است، که در یک تست خانگی نتیجه منفی بگیرید اما باردار باشید. اگر این وضعیت شماست، با دکتر خود تماس بگیرید و فقط به آزمایشات خانگی بسنده نکنید. دلایل دیگری غیر از بارداری وجود دارد که ممکن است پریود شما به تأخیر بیفتد.

برای تأیید آزمایش مثبت بارداری در خانه، نیازی به آزمایش خون ندارید. اگر آزمایش در خانه گفته است که شما باردار هستید، احتمالاً باردار هستید. همانطور که گفته شد، پزشک ممکن است برای شما آزمایش خون تجویز کند، به خصوص اگر شما آن را درخواست کنید.

نکته آخر از مجله اکسیر سلامت

بهترین زمان برای انجام تست بارداری یک روز پس از تاخیر در دوره مورد انتظار و در ساعات صبح با اولین ادرار روز است. با این حال، اگر مایل به دیدن نتایج هستید ، اگر وسوسه شوید که زودتر آزمایش کنید ، قابل درک است.

قبل از اینکه به سراغ تست بارداری زودتر از موعد بروید، به دقت فکر کنید که اگر نتیجه منفی باشد، چه احساسی خواهید داشت. اگر نتیجه منفی شما را اذیت نمی کند و پول کافی دارید که می توانید در آزمایش های بارداری هزینه کنید، پیش بروید. اگر نتیجه منفی باعث ناراحتی شما می شود یا ترجیح می دهید برای آزمایش های اضافی پول تلف نکنید، منتظر بمانید تا پریود دیر شود.

منبع
verywellfamily

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا