سبک زندگی

هر آنچه قبل از تاتو باید بدانید

تاتو چیست

تاتو یکی از قدیمی‌ترین تکنیک‌های زیبایی در نظر گرفته می‌شود که در سال‌های اخیر، به شکل‌های مختلف برای قسمت‌های مختلف بدن مورد استفاده قرار می‌گیرد. اما به دلیل آنکه بسیاری از افراد از اهمیت رعایت نکات بهداشتی تاتو مطلع نیستند، بعد از انجام تاتو، با مشکلات متعدد و گاها جبران‌ناپذیر روبه‌رو می‌شوند. به همین خاطر در این مقاله  از مجله اکسیر سلامت قصد داریم شما را با نکات مهم قبل از تاتو آشنا کنیم. همراه ما باشید.

به خاطر داشته باشید که فرقی نمی‌کند که قصد تاتو ابرو دارید یا تاتو بدن، آشنایی با نکات قبل از تاتو، می‌تواند شما را از ابتلا به انواع بیماری‌های پوستی یا خونی، ایمن نگه دارد.

تاتو چگونه انجام می‌شود؟

تاتو به یک طرح دائمی روی پوست گفته می‌شود، که از طریق یک دستگاه به چند رنگ مختلف وارد لایه بالایی پوست شده و طرح مورد نظر را ایجاد می‌کند. در حالت کلی برای انجام تاتو، از یک دستگاه مخصوص به همراه چند سوزن استفاده می‌شود که وارد پوست شده و با ایجاد چندین سوراخ در کنار هم، رنگ را وارد پوست می‌کند.

نکته حائز اهمیتی که قبل از تاتو باید بدانید این است که برای انجام این کار، از هیچ‌گونه بیهوشی استفاده نمی‌شود. در نتیجه احتمال اینکه در حین انجام این کار کمی درد و خونریزی داشته باشید، وجود دارد.

 مهم‌ترین نکات قبل از تاتو

همان‌طور که در بخش قبل گفته شد، برای انجام تاتو و ایجاد طرح روی پوست، سوراخ‌هایی روی ناحیه مورد نظر ایجاد می‌شود. در نتیجه، به دلیل اینکه پوست در حین انجام این کار زخمی می‌شود، احتمال ایجاد عفونت یا سایر بیماری‌های پوستی، بسیار زیاد است. برخی از مهم‌ترین نکات بهداشتی تاتو که حتماً قبل از انجام این کار باید بدانید عبارت هستند از:

  • به دلیل وارد شدن انواع رنگ به داخل بدن، احتمال ایجاد واکنش‌های آلرژیک مانند تورم و خارش بسیار زیاد است، حتی تا چندین سال بعد از انجام تاتو!
  • احتمال ایجاد انواع عفونت‌های پوستی به شکل‌های مختلفی در بسیاری از افرادی که تاتو کرده‌اند، وجود دارد.
  • ایجاد التهاب از نوع گرانولوم یکی دیگر از عوارض تاتو است. در این حالت مجموعه‌ای از سلول‌های ایمنی در محلی که تاتو انجام شده جمع شده و یک بافت متورم ایجاد می‌کنند.
  • ابتلا به انواع بیماری‌های خونی مانند هپاتیت B و هپاتیت C یکی دیگر از بدترین عوارض تاتو می‌باشد. چرا که بیساری از کسانی که در این حوزه در حال فعالیت هستند، با نکات بهداشتی تاتو آشنا نبوده و آن‌ها را رعایت نمی‌کنند.
  • افرادی که تاتو کرده‌اند، در صورتی که در سال‌های آتی به انجام MRI نیاز پیدا کنند، با مشکل روبه‌رو خواهند شد. چرا که اشعه‌هایی که برای انجام این آزمایش استفاده می‌شوند، موجب ایجاد درد در محل خالکوبی شده و کیفیت عکس را دچار مشکل می‌کنند.

رعایت نکات بهداشتی تاتو را جدی بگیرید

قبل از تاتو برای اینکه خیالتان تا اندازه‌ای در رابطه با عوارض گفته شده راحت شود، بهتر است که موارد زیر را مد نظر داشته باشید:

  • به یک فرد خبره و با تجربه و اعتبار خوب برای تاتو مراجعه کنید. با توجه به اینکه در حال حاضر تاتو با قیمت‌های بسیار متنوع در آرایشگاه‌های مختلف در حال انجام است، انتخاب یک تاتو کار خوب، کار مشکلی است. پس به دنبال قیمت پایین و کیفیت بالا نباشید.
  • اطمینان حاصل کنید که تاتوکار مورد نظر شما، در حین انجام تاتو از دستکش‌های مخصوص و جدید استفاده می‌کند.
  • برای هر فرد، باید از سوزن، سینی و ظروف مخصوص رنگ استفاده شود.
  • برخی از وسایل جهت انجام تاتو بین افراد به صورت مشترک استفاده می‌شود. اطمینان حاصل کنید که قبل از انجام تاتو تمامی تجهیزات استرلیز شده باشند.

قبل از تاتو آمادگی کامل داشته باشید

به خاطر داشته باشید که تاتو یک طرح دائمی است! بنابراین قبل از اینکه تصمیم نهایی را برای انجام تاتو بگیرید، به این فکر کنید که آیا از انجام این کار مطمئن هستید یا نه! به هیچ عنوان تحت تأثیر افراد دیگر دست به انجام این کار نزنید. چرا که بعد از انجام این کار، برای هرگونه پشیمانی یا تغییر نظر، دیر خواهد بود.

مراقبت‌های بعد از تاتو

مراقبت‌های بعد از تاتو، به عوامل مختلفی مانند بخشی از بدن که تاتو روی آن انجام شده، بستگی دارد. با این وجود برخی از رایج‌ترین مراقبت‌هایی که در هر نوع تاتویی باید رعایت شوند عبارت هستند از:

  • از آب و مایع شوینده ملایم برای شستشوی ناحیه تاتو شده استفاده نمایید.
  • به هیچ وجه ناحیه تاتو شده را مالش نداده و آب را به صورت مستقیم از روی آن عبور ندهید.
  • از مرطوب کننده‌های ملایم چندین بار در روز برای ناحیه تاتو شده استفاده کنید.
  • به مدت چند هفته بعد از انجام تاتو، از آفتاب گرفتن خودداری کنید.
  • در مدت زمانی که خالکوبی در حال بهبود است، از استخر رفتن خودداری کنید.
  • از پوشیدن لباس‌های تنگ که به ناحیه تاتو شده می‌چسبند، خودداری کنید.
  • از دست‌کاری کردن زخم‌های ایجاد شده خودداری کنید. چرا که در غیر این صورت زخم‌ها عفونی خواهند شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا