ریپورتاژ خبری

شایع ترین بیماری های روانی

بیماری های روانی

بیماری های روانی انواع مختلفی دارند و هر کدام از آن ها علائم و ویژگی های خاص خود را به همراه خواهند داشت. اگرچه زندگی در دنیای کنونی به دلیل پیشرفت هایی که در حوزه های مختلف به وجود آمده راحت تر شده است، اما مشکلاتی را نیز به همراه داشته است.

این روزها به هر کس که نگاه کنید، او را مشغول کار یا بازی با رایانه و موبایل می بینید و همین امر موجب شده است افراد بیشتر از قبل در لاک تنهایی خود فرو بروند. نبود ارتباطات و تعاملات اجتماعی درست و هدفمند و زندگی ساکن امروزی باعث شده است خیلی ها با بیماری های روحی مختلف دست و پنجه نرم کنند.

این بیماری ها ممکن است نشانه های آشکاری نداشته باشند، اما قادرند زندگی افراد را دگرگون کنند و معضلات بی شماری برایشان به وجود بیاورند. به همین دلیل است که در ادامه قصد داریم برخی از شایع ترین بیماری های روانی را با هم مرور کنیم.

استرس و اضطراب

استرس

استرس و اضطراب جزء شایع ترین بیماری های روانی هستند که انسان های امروزی با آن دست و پنجه نرم می کنند. دلایل مختلفی برای بروز این شرایط وجود دارد. گاهی از اوقات مشکلات زندگی به حدی افراد را درگیر خود می کند که از خودشان غافل می شوند و یادشان می رود که باید زندگی کنند.

اگر چند وقتی است که احساس استرس و اضطراب می کنید، در کنار مراجعه به پزشک می توانید روش های دیگری همچون سفر کردن را هم امتحان کنید. مطمئنا سفر و اجاره ویلا در شمال می تواند حال و هوایتان را بهتر کند.

افسردگی شدید و دیستیمیا

افسردگی نیز در دسته بیماری های روحی و روانی قرار می گیرد. زمانی که فرد دچار افسردگی می شود علائم مختلفی از خود بروز می دهد که از جمله آن ها می توان به تحریک پذیری، احساس غم، نا امیدی و پوچی اشاره کرد. گاهی اوقات بیماری تا حدی پیشرفت می کند که فرد را به فکر خودکشی می اندازد.

وسواس

روانپزشکان وسواس را در دو دسته مختلف طبقه بندی می کنند. یکی از این دسته ها وسواس فکری و دیگری وسواس عملی است. در وسواس فکری، افکار و نیازهای دائمی فرد را آزار می دهد و او را به انجام عملی ترغیب می کند. در وسواس عملی نیز فرد رفتاری تکراری و بیش از حد از خود بروز می دهد.

اسکیزوفرنی

افرادی که با اسکیزوفرنی دست و پنجه نرم می کنند، نمی توانند آنچه که واقعیت دارد و آنچه واقعیت نیست را به درستی تشخیص دهند و با توهم و خطاهای ادراکی مواجه می شوند.

فوبیا

فوبیا به ترس از یک موقعیت یا شرایط خاص اطلاق می شود و انواع مختلفی دارد. برخی از افراد از حیوانات می ترسند و بعضی ها نیز از قرار گرفتن در یک محیط بسته واهمه دارند.

راه های درمان بیماری های روانی

برای درمان بیماری های روحی و روانی روش ها و تکنیک های متنوعی وجود دارد. از جمله این درمان ها می توان به دارو درمانی و روان درمانی اشاره کرد. هر کدام از این روش ها مزایای خاص خود را دارند، اما بهترین کار این است که به جای درمان خودسرانه با پزشک متبحر و متخصص مشورت کرد.

با بیماران روانی چگونه رفتار کنیم؟

برای اینکه بتوانید به بیماران روانی کمک کنید باید نکات متعددی را مدنظر داشته باشید. به عنوان مثال قبل از هر کاری به او اطمینان بدهید که می خواهید کنارش بمانید و در این مسیر یاری اش کنید. هیچ وقت امر و نهی نکنید و برای طی کردن درمان بر او فشار وارد نکنید.

یادتان باشد که این بیماران به محیطی امن و آرام نیاز دارند تا بتوانند مسیر درمانی شان را راحت تر ادامه دهند. در مواجهه با بیماران روانی صبر و آرامش را سرلوحه کارتان قرار دهید و از عصبانیت و بی حوصلگی دوری کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا