ریپورتاژ خبری

شایع ترین اختلال روانی چیست؟

می دانیم که با توجه به تعریف عمومی سلامت، زمانی یک شخص فرد سالمی تلقی می شود که هم جسمی و هم روانی بدون اختلالی زندگی خود را پیش می برد. با اینکه شناخت ما از اختلالات روانی تاریخچه طولانی ای ندارد اما به اندازه اختلالات جسمی می توانند زندگی یک شخص را مختل کند. بسیاری کنجکاو هستند که بدانند جدی ترین یا شایع ترین اختلال روانی کدام است؟ ما در این مقاله قصد داریم اختلال روانی را با یک تعریف علمی و ساده بشناسیم و سپس به این سوال پاسخ دهیم.

اختلال روانی چیست؟

با توجه به تعریفی که سازمان بهداشت جهانی ارائه می دهد. اختلال روانی یعنی : یک اختلال روانی با یک اختلال بالینی قابل توجه در شناخت، تنظیم هیجانی یا رفتار فرد مشخص می شود. معمولاً با پریشانی یا اختلال در زمینه های مهم عملکرد همراه است.

انواع مختلفی از اختلالات روانی وجود دارد. اختلالات روانی ممکن است به عنوان شرایط سلامت روان نیز شناخته شود. دومی اصطلاح گسترده‌تری است که اختلالات روانی، ناتوانی‌های روانی-اجتماعی، و (سایر) حالات روانی مرتبط با پریشانی قابل توجه، اختلال در عملکرد، یا خطر آسیب رساندن به خود را پوشش می‌دهد.

آیا باید اختلال روانی را درمان کرد؟

با درمان مناسب، افراد می توانند بیماری های خود را مدیریت کنند، بر چالش ها غلبه کنند و زندگی پرباری داشته باشند. درمان بیماری روانی موثر است. خدمات بهداشت روان نیز تحت پوشش اکثر طرح های بهداشتی قرار می گیرد

شایع ترین اختلال روانی کدام است؟

شایع ترین اختلال روانی کدام است

جالب است که بدانید رشد اختلالات روانی در دنیا شیب صعودی قابل توجهی دارد، به طور دقیق نمی شود گفت که کدام اختلال روانی شیوع بیشتری بین مردم دنیا دارد، چرا که این آمار در کشور های مختلف متفاوت است و همچین تست هایی که برای تشخیص این اختلالات استفاده می شود با هم تفاوت هایی دارند. اما در ادامه ما به عمده ترین اختلالات روانی می پردازیم.

افسردگی

افسردگی که بر روی ۳۰۰ میلیون نفر تأثیر می گذارد، شایع ترین اختلال روانی است و به طور کلی زنان را بیشتر از مردان مبتلا می کند. اغلب با از دست دادن علاقه یا لذت، غمگینی عمومی، احساس گناه یا کم ارزش بودن، مشکل در به خواب رفتن، تغییر الگوی غذا خوردن، خستگی و عدم تمرکز مشخص می شود. افسردگی فقط در نتیجه مواد شیمیایی مغز «بیش از حد» یا «خیلی کم»، به ویژه سروتونین، همانطور که اغلب به تصویر کشیده می شود، ایجاد نمی شود. در عوض، عوامل متعددی مانند ژنتیک، رویدادهای زندگی، مشکلات پزشکی و داروها می‌توانند باعث بروز این بیماری شوند.

از آنجایی که افسردگی می تواند طولانی مدت یا عود کننده ظاهر شود، افسردگی می تواند به شدت در توانایی فرد برای عملکرد در محل کار یا مدرسه اختلال ایجاد کند و به روابط آسیب برساند. افسردگی در شدیدترین حالت خود می تواند منجر به افکار و اعمال خودکشی شود. برای درمان موثر افسردگی در برخی موارد، درمان شناختی رفتاری، روان درمانی و داروهای ضد افسردگی می تواند ارزشمند باشد.

اضطراب

غیرمعمول نیست که فردی که افسردگی را تجربه می کند، دارای اضطراب (و بالعکس) نیز باشد، اختلالی که هر ساله ۴۰ میلیون بزرگسال در ایالات متحده یا ۱۸.۱ درصد از جمعیت را تحت تاثیر قرار می دهد. اختلالات اضطرابی از عوامل متعددی از جمله ژنتیک، شیمی مغز و رویدادهای زندگی ایجاد می‌شوند، و در حالی که این یک بیماری بسیار قابل درمان است، تنها ۳۶.۹ درصد از کسانی که با اضطراب زندگی می‌کنند، واقعاً به دنبال درمان هستند و در نهایت به آن دسترسی پیدا می‌کنند. روان درمانی و دارودرمانی نقش مهمی در کمک به کنترل و مدیریت علائم اضطراب دارند.

جالب است بدانید که بسیاری ترکیب افسردگی، اضطراب همراه با وسواس فکری را تجربه می کنند و گاهی مشخص نیست که کدام یک مسبب دیگری است.

اختلال عاطفی دوقطبی

این بیماری که هم دوره‌های شیدایی و هم افسردگی را ایجاد می‌کند، گاهی اوقات به پایان کتاب می‌رسد، و گاهی اوقات دارای لحظات خلق و خوی «عادی» یا تثبیت‌شده است، این بیماری تقریباً ۶۰ میلیون نفر را در سراسر جهان تحت تأثیر قرار می‌دهد. دوره های شیدایی می تواند شامل خلق و خوی بالا یا تحریک پذیر، بیش فعالی، افزایش عزت نفس و عدم تمایل به خواب باشد. هیپومانیا شکل کمتر شدید شیدایی است. دوره های افسردگی اغلب با احساس غم و اندوه شدید، ناامیدی، انرژی کم و مشکل در خواب مشخص می شوند. در حالی که علت دوقطبی به طور کامل شناخته نشده است، ترکیبی از عوامل ژنتیکی، عصبی شیمیایی و محیطی می تواند در پیشرفت بیماری نقش داشته باشد که می تواند از طریق دارو و حمایت روانی اجتماعی درمان شود.

اسکیزوفرنی و سایر روان پریشی ها

روان پریشی، از جمله اسکیزوفرنی، یک بیماری روانی شدید است که حدود ۲۳ میلیون نفر را در سراسر جهان تحت تاثیر قرار می دهد و با اعوجاج در تفکر، ادراک، احساسات، احساس خود و رفتار مشخص می شود. کسانی که این بیماری ها را دارند می توانند توهمات و هذیان هایی را تجربه کنند که در اواخر نوجوانی یا اوایل بزرگسالی شروع می شود و کار، مطالعه یا تعامل اجتماعی را برای افراد دشوار می کند.

شایع ترین اختلال روانی چیست؟

زوال عقل

زوال عقل عموماً مزمن یا پیشرونده است و مستلزم بدتر شدن عملکرد شناختی فراتر از افزایش سن طبیعی است و حدود ۵۰ میلیون نفر را در سراسر جهان تحت تأثیر قرار می دهد. از حافظه، جهت گیری و تفکر گرفته تا درک، محاسبه و زبان، کاهش عملکرد شناختی عموماً با زوال کنترل عاطفی و اجتماعی مواجه می شود. زوال عقل در اثر بیماری های مختلفی ایجاد می شود که بر مغز تاثیر می گذارد و در حال حاضر درمانی در دسترس نیست، اما درمان های تسکین دهنده ای وجود دارد که برای کاهش رنج و سردرگمی فرد مبتلا طراحی شده است.

بیماری‌های سلامت روان یک موضوع جهانی است که تقریباً همه افراد را به نوعی تحت تأثیر قرار می‌دهد – و اینها تنها تعدادی از رایج‌ترین موارد مستند هستند. در حالی که هر موقعیتی منحصر به فرد است، گزینه های درمانی و بهبودی برای کمک به فرد در دستیابی به قدرت و حمایت وجود دارد. وقت گذاشتن برای شناخت علائم و تشخیص دقیق می‌تواند به بهترین شکل به تعیین مناسب‌ترین درمان کمک کند – چه مداخله دارویی باشد یا یک برنامه درمانی شامل روان‌درمانی با یک درمانگر مجاز.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا