باروری و نازایی

دیسک کمر در بارداری چگونه درمان می‌شود؟

فتق دیسک وضعیتی دردناک است و در دوران بارداری حتی میتواند دردناک تر باشد. این وضعیت در زنان باردار ممکن است به دلیل افزایش وزن و افزایش فشار روی ستون فقرات شایع باشد. در برخی موارد زنان علائم فتق دیسک را در دوران بارداری تجربه نمیکنند و نمیدانند که این مشکل وجود دارد. از سوی دیگر فتق دیسک میتواند باعث درد شدید در زنان باردار شود و با رشد جنین بدتر شود.

آیا بارداری باعث فتق دیسک می‌شود؟

بارداری به ندرت به طور مستقیم باعث فتق دیسک میشود. مگر اینکه بیمار مبتلا به پوکی شدید استخوان باشد و یا اخیرا دچار آسیب تروماتیک در ناحیه کمر شده باشد. همانطور که قبلا اشاره کردیم سایر عوامل میتوانند در ابتلا به فتق دیسک در دوران بارداری نقش داشته باشند مانند یک بیماری زمینه ای، آسیب قبلی یا جدید. با این وجود زنان معمولا بیشتر کمر درد و دردهای عمومی را تجربه میکنند که ناشی از تغییراتی است که در بدن و اطراف ستون فقرات رخ میدهد.

فتق دیسک در مردان بین سنین ۳۰ تا ۵۰ سالگی شایع تر است. زنان ممکن است در سنین پایین تر به فتق دیسک مبتلا شوند. در واقع ۹۰ درصد از افراد بین ۲۵ تا ۵۵ سالگی به طور معمول در قسمت تحتانی ستون فقرات دچار فتق دیسک میشوند. فتق دیسک که بالاتر از سطح  L4/5 و L5/S1 ایجاد میشود و در افراد بالای ۵۵ سال شایع تر است.

درمان آسیب کمر در دوران بارداری

تمرینات و حمایت های ساده معمولا میتوانند آسیب کمر در دوران بارداری را برطرف کنند. فتق دیسک یک آسیب شدید است و در موارد بسیار نادر میتواند زنان باردار را درگیر کند. اگر این اتفاق بیافتد ممکن است بیمار نیاز به جراحی داشته باشد. با این حال جراحی کمر به طور کلی برای مادر و کودک در دوران بارداری بی خطر است.

مشکلات قبلی کمر میتواند در دوران بارداری برای بسیاری از زنان مشکل ساز باشد. گاهی اوقات مشکلات کمر در دوران بارداری بهبود میابد و در برخی موارد بدتر میشود. شما باید هر گونه مشکل را با پزشکتان در میان بگذارید.

اگر احساس میکنید برای کنترل درد خود نیاز به مصرف دارو دارید با پزشک خود صحبت کنید. پاراستامول یکی از موثرترین مسکن ها برای زنان باردار است. در دوران بارداری از مصرف آسپرین و داروهای ضد التهابی غیر استروئید مانند نوروفن خودداری کنید. آسیب کمر نباید در زایمان یا تسکین درد در حین زایمان اختلال ایجاد کند. اگر کمر شما آسیب دیده میتوانید اپیدورال مصرف کنید. شما میتوانید وضعیت خود را به پزشکتان بگویید تا به شما کمک کند.

چگونه از کمر خود محافظت کنیم؟

جلوگیری یا تغییر برخی اقدامات میتواند به محافظت از کمر شما در دوران بارداری کمک کند.

  • اجسام سنگین را بلند نکنید. زانوهای خود را خم کرده و پشت خود را صاف کنید. جسمی را که بلند میکنید نزدیک بدن خود نگه دارید.
  • داشتن وضعیت بدنی خوب بسیار مهم است. لگن خود را در یک راستا قرار دهید. وزن شما باید به طور مساوی روی هر دو پای شما پخش شود. پشت خود را صاف، لگن را پایین و ستون فقرات را صاف نگه دارید. زیاد بلند نشوید. در صورت لزوم صاف بنشینید و پشت خود را صاف به صندلی تکیه دهید.
  • از انجام فعالیت هایی که میتواند به کمر شما آسیب بزنید خودداری کنید. از خم شدن، پیچ خوردن، بالا رفتن از نردبان یا راه رفتن از مسیرهای شیب دار خودداری کنید.
  • از پوشیدن کفش های پاشنه دار خودداری کنید.
  • می‌توانید از یک کمر بند بارداری استفاده کنید.

افزایش استحکام کمر

افزایش استحکام کمر

تحرک در دوران بارداری برای کمر و سلامتی مفید است. اگر پزشکتان اجازه میدهد میتوانید پیاده روی کنید یا ورزش های آبی انجام دهید. برای تمرینات خاصی که کمر شما را تقویت میکند از یک فیزیوتراپ کمک بگیرید.

با زانو زدن روی شکم در حالی که سرتان با پشتتان هم تراز باشد میتوانید قسمت پایین کمرتان را بکشید. شکم خود را به داخل ببرید و پشت خود را پوشش دهید. برای چند ثانیه در این موقعیت بمانید و سپس رها کنید. این تمرین را ۱۰ بار تکرار کنید. با تمرینات شیب لگن میتوانید عضلات شکم خود را تقویت کنید. دست های خود را روی زمین بگذارید و به پشت دراز بکشید. لگن شما باید به سمت عقب متمایل باشد تا مطمئن شوید که پشت شما روی زمین صاف است. به مدت ۳ تا ۵ دقیقه این وضعیت را حفظ کنید. این تمرین را میتوان در حالت ایستاده یا با دوچرخه ثابت انجام داد.

میتوانید با کشیدن آرام قسمت پایین شکم به سمت ستون فقرات عضلات کف لگن و شکم را تقویت کنید. به نفس کشیدن ادامه دهید. به تدریج طول وضعیت بدن خود را افزایش دهید. هر زمان که چیز سنگینی را بلند میکنید، فشار میدهید یا میکشید این عضلات باید آماده باشند.

برای درمان فتق دیسک در بارداری چه باید کرد؟

برای درمان فتق دیسک در بارداری چه باید کرد

زنانی که در دوران بارداری فتق دیسک شدید تا متوسط را تجربه میکنند باید به متخصص ستون فقرات مراجعه کنند. فتق دیسک خفیف تا متوسط و شدید هستند خطری برای سلامت یا ایمنی کودک ایجاد نمیکنند. با این حال موارد شدید ممکن است نیاز به درمان یا توانبخشی داشته باشند.

کمر درد و ناراحتی لگن در بارداری به ویژه در سه ماهه سوم بارداری یک مشکل شایع است. برای داشتن بارداری راحت و بدون دردسر باید دید مثبتی داشته باشید و آموزش لازم برای فتق دیسک را ببینید. اگر درد دارید با پزشک و متخصص زنان و زایمان خود صحبت کنید.

داروهای NSAID، استراحت در بستر و تمرینات ورزشی ایمن و غیره میتوانند به جلوگیری از بروز مجدد آسیب و درد کمک کنند.

پزشک ممکن است به شما پیشنهاد کند که مراقبت های خود را با جراح پلاستیک هماهنگ کنید تا درباره درمان های کم تهاجمی یا جراحی ستون فقرات بعد از زایمان صحبت کنید. این گزینه های محافظه کارانه و مداخله ای ممکن است درد فتق دیسک شما را به طور موقت تسکین دهند. لطفا قبل از امتحان هر یک از این گزینه ها با پزشک خود مشورت کنید.

  • حرکات کششی و ورزش هایی که برای زنان باردار بی خطر هستند را میتوان در فیزیوتراپی استفاده کرد
  • طب سوزنی
  • کمپرس گرم و سرد
  • ماساژ قبل از زایمان
  • دستگاه تنس

پزشک شما برای جلوگیری از هر گونه عارضه بیشتر استراحت در رختخواب را تا زمان تولد نوزاد توصیه کند. پس از زایمان ممکن است جراحی را برای کاهش فشار روی اعصاب و کاهش درد ناشی از دیسک کمر انجام دهید. جراحی هایی مانند لامینوتومی، دیسککتومی باز یا جراحی دیسک کمر با لیزر میتوانند در رفع مشکل به شما کمک کنند.

حتما به توصیه های پزشک دقت کنید و درمان مناسب را انتخاب کنید. به عنوان مثال هزینه های لیزر کمر نسبت به سایر جراحی های باز کمتر است اما ممکن است گزینه درمانی مناسبی برای شما نباشد.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنید؟

اگر درد ادامه داشت یا شدید بود با پزشک خود صحبت کنید. گاهی اوقات کمر درد ممکن است نشانه ای از زایمان زودرس یا عفونت مجاری ادرار باشد. اگر خونریزی واژن، درد حین ادرار یا سایر علائم زایمان زودرس را دارید فورا به پزشک مراجعه کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا