ریپورتاژ خبری

دستیار دندانپزشک (معرفی شغل، وظایف، موقعیت های شغلی و …)

دستیار کنار دندانپزشک

دستیار دندانپزشک به عنوان کمک یار دندانپزشک یا هر شخص دیگری که در حال انجام عملیات ترمیمی و درمانی بر روی بیمار است می‌باشد. دستیار دندانپزشک بیمار را آماده برای عملیات دندانپزشکی می‌کند و همچنین وسایل مورد نیاز را ضدعفونی و استرلیزه می‌نماید و در هنگام عملیات دندانپزشکی وسایل مورد نیاز را به دندانپزشک می‌دهد.

دستیار کنار دندانپزشک کارایی دندانپزشک را در ارائه خدمات مراقبت های بهداشت دهان و دندان با کیفیت بالا افزایش می دهد و در واقع دستیاران کنار دندانپزشک اعضای ارزشمند تیم مراقبت از دهان و دندان محسوب می شوند. اگر شما هم مهارت ارتباطی قوی دارید، از کار با دست و همچنین ذهن خود لذت می برید و می خواهید با مسئولیت حرفه ای کار کنید، شغل دستیار کنار دندانپزشک برای شما شغلی مناسب است. در این متن با ما همراه باشید تا بدانید دستیاران کنار دندانپزشک چه کارهایی انجام می دهند؟ مزایای شغلی این حرفه شامل چه مواردی است؟ و موقعیت های شغلی پس از فراگیری این مهارت کدامند؟ برای یافتن پاسخ این سوالات به ادامه مطلب بروید.

شرح شغل و وظایف دستیار کنار دندانپزشک

وظایف دستیار کنار دندانپزشک از جمله جامع ترین و متنوع ترین موارد در مطب دندانپزشکی است. دستیار دندانپزشکی کارهای زیادی را انجام می دهد که انجام هر یک از این کارها به مهارت های فردی و فنی خاصی نیاز دارد. اگر چه مقررات در هر شهر و کشور در مورد وظایف دستیاران دندانپزشک متفاوت است، اما مسئولیت های یک دستیار کنار دندانپزشک ممکن است شامل موارد زیر باشند.

وظایف دستیار کنار دندانپزشک:

  • کمک به دندانپزشک در طی مراحل مختلف درمانی
  • گرفتن و تهیه رادیوگرافی دندان بیمار (اشعه ایکس)
  • پرسش در مورد سابقه پزشکی بیمار و گرفتن فشار خون و نبض بیمار
  • ارائه خدمت به عنوان یک مسئول کنترل عفونت، تهیه پروتکل کنترل عفونت و تهیه و ضدعفونی کردن ابزارها و تجهیزات مورد مصرف دندانپزشک
  • کمک به بیماران در احساس راحتی قبل، حین و بعد از درمان دندانپزشکی
  • ارائه دستورالعملهای مراقبت از دهان و دندان به بیماران پس از جراحی یا سایر روشهای درمانی دندانپزشکی، مانند قرار دادن ماده ترمیمی بر روی دندان (پر کردن دندان)
  • آموزش راهکارهای بهداشت دهان و دندان به بیماران برای حفظ سلامت دهان و دندان آنها (به عنوان مثال، آموزش مسواک زدن صحیح، نحوه استفاده از نخ دندان و مشاوره تغذیه ای)
  • انجام کارهای مدیریت دفتر که اغلب به استفاده از رایانه شخصی نیاز دارند
  • برقراری ارتباط با بیماران و همراهان آنها (به عنوان مثال، تعیین وقت ملاقات، پاسخگویی به تلفن، صورتحساب و سفارش لوازم)
  • کمک به ارائه مراقبت مستقیم از بیمار در تمام تخصص های دندانپزشکی، از جمله ارتودنسی، دندانپزشکی کودکان، پریودنتسی و جراحی دهان

مزایای شغلی دستیار کنار دندانپزشک

مزایای-شغلی-دستیار-کنار-دندانپزشک

مزایای شغلی دستیار کنار دندانپزشک را می توان شامل مواردی به شرح زیر دانست:

  • تنوع:

کمک به دندانپزشکی یک شغل چالش برانگیز و با ارزش است، همه کاره بودن و تمایل به پذیرش مسئولیت بسیاری از کارهای مختلف از جمله ویژگی های این حرفه به شمار می رود که باعث تنوع بالا در انجام وظایف مربوط به این شغل می شود.

  • انعطاف پذیری:

با توجه به تقاضای دستیاران دندانپزشکی این افراد می توانند گزینه های شغلی شامل موقعیت های تمام وقت و نیمه وقت را انتخاب کنند و با توجه به شرایط زندگی خود زمان کار را طولانی یا کوتاه نمایند. این مسئله تاثیر زیادی در انعطاف پذیر محسوب شدن شغل دستیاری دندانپزشکی محسوب می شود.

  • شرایط عالی کار:

مطب های دندانپزشکی محیطی جالب، دلپذیر و مردم مدار هستند که دستیاران دندانپزشکی می توانند در آنها کار کنند و از این رو این شغل از جمله مشاغل دارای شرایط عالی کاری محسوب می شود.

  • رضایت شخصی:

کمک به دندانپزشکی شامل تماس و ارتباط با افراد است و با ایجاد این تعامل رضایت شخصی دستیاران دندانپزشکی حاصل می شود؛ در حقیقت با انتخاب این شغل و مشغول شدن به آن شما می دانید که واقعاً با کمک به ارائه یک سرویس بهداشتی ارزشمند، به کسی که به این کمک نیاز دارد یاری می رسانید.

فرصت ها و موقعیت های شغلی دستیار کنار دندانپزشک

از آنجا که بسیاری از دندانپزشکان از دو یا تعداد بیشتری دستیار دندانپزشکی استفاده می کنند، فرصتهای شغلی در این زمینه بسیار عالی است. انواع آموزش های عملی در دسترس دستیاران دندانپزشکی عبارتند از:

  • آموزش انفرادی دندانپزشکی (آموزش فقط با یک دندانپزشک)
  • اقدامات گروهی (آموزش و تمرین با دو یا چند دندانپزشک)

در حالت کلی موقعیت های شغلی دستیار کنار دندانپزشک را می توان شامل مواردی به شرح زیر دانست:

  • انجام اقدامات تخصصی مانند جراحی دهان و فک و صورت (برداشتن دندان ها و اصلاح ناهنجاری های صورت)، ارتودنسی و ارتوپدی دندان مصنوعی (صاف کردن دندان ها با استفاده از بریس یا وسایل دیگر)، ریشه دندان (درمان کانال ریشه)، پریودنتزی (درمان مشکلات لثه)، پروتزهای دندانی (جایگزینی دندانهای از دست رفته) و دندانپزشکی کودکان (درمان کودکان)
  • دندانپزشکی بهداشت عمومی، از جمله اقداماتی مانند بررسی سلامت دهان و دندان دانش آموزان در مدارس و کلینیک ها که بر جلوگیری از مشکلات دندان در کل جوامع تمرکز دارند
  • مشغول شدن در کلینیک های دندانپزشکی بیمارستان ها، کمک به دندانپزشکان در درمان بیماران بستری
  • مشغول شدن در کلینیک های دانشکده های دندانپزشکی، این کار به دانشجویان دندانپزشکی در هنگام یادگیری انجام اقدامات عملی دندانپزشکی کمک می کنند

سایر فرصت های شغلی دستیاران دندانپزشکی عبارتند از:

  • شاغل شدن در شرکت های بیمه و واحدهای پردازش دعاوی بیمه دندانپزشکی
  • شاغل شدن در آموزشگاه های حرفه ای، موسسات فنی، کالج های عمومی دانشکده های دندانپزشکی و دانشگاه ها، آموزش دیگران به عنوان دستیار دندانپزشکی (که ممکن است به مدارک دانشگاهی کارشناسی یا کارشناسی ناپیوسته نیاز داشته باشد)
  • نمایندگان فروش محصولات دندانپزشکی

پتانسیل درآمد شغل دستیاری دندانپزشکی

حقوق یک دستیار کنار دندانپزشک در درجه اول به مسئولیت های مرتبط با موقعیت خاص و موقعیت جغرافیایی محل استخدام بستگی دارد. دستیارهای دندانپزشکی دستمزدی معادل سایر پرسنل مراقبت های بهداشتی با آموزش و تجربه مشابه مانند دستیاران پزشکی، دستیاران فیزیوتراپی، دستیاران کاردرمانی، تکنسین های دامپزشکی و دستیاران داروخانه دریافت می کنند.

شرایط تحصیل، تجربه و مجوزهای لازم برای دستیاری دندانپزشکی

در این مورد اغلب دندانپزشکان درجه کارشناسی را ترجیح می دهند و در کنار آن تاییدیه یک سال تجربه کار در مطب دندانپزشکی را مطالبه می کنند. تجربه کار با  EMR (سوابق پزشکی الکترونیکی) و آشنایی با اصطلاحات پزشکی نیز در این مورد مدنظر بسیاری از دندانپزشکان است.

بهترین توصیفات شغلی متقاضیان بالقوه دستیار پزشکی را متقاعد می کند تا با استفاده از فراخوان اقدام، درخواست خود را ارائه دهند تا به آنها مهارت های لازم آموزش داده شوند. به عنوان مثال، دندانپزشکان می توانند به دستیاران احتمالی دندانپزشکی خود اطلاع دهند که آیا می خواهید از طریق “کلیک کردن روی دکمه گزینه ها در بالای لیست شغل” درخواست خود را ارسال کنید یا ترجیح می دهید یک برنامه، رزومه و سابقه پشتیبانی از خود را از طریق ایمیل ارسال کنید. غالبا دندانپزشکان، این اسناد را به شخص خاصی در مرکز خود ارائه می دهند تا آنها را مورد بررسی قرار داده و از میان آنها به تعداد نیرویی که مورد نیاز است انتخاب کنند.

چگونه یک دستیار کنار دندانپزشک شویم؟

چگونه-یک-دستیار-کنار-دندانپزشک-شویم؟

همانطور که در بالا نیز گفته شد گزینه های مختلفی برای ارائه به عنوان یک دستیار کنار دندانپزشک وجود دارد. در بعضی از مناطق شما را ملزم می کنند که از یک رشته معتبر فارغ التحصیل شوید و یک آزمون دولتی را بگذرانید تا بتوانید دستیار کنار دندانپزشک شوید، در حالی که در مناطق دیگر به چنین شرایط رسمی آموزشی احتیاج ندارند.

دستیار دندانپزشکی یک شغل مورد تقاضا است. پیش بینی می شود از سال ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۶ اشتغال دستیاران دندانپزشکی ۱۹ درصد رشد کند، از آنجا که تحقیقات مداوم در ارتباط با بهداشت دهان و دندان و بهداشت عمومی نشان می دهد، تقاضا برای خدمات دندانپزشکی پیشگیرانه در سالهای اخیر افزایش قابل توجهی را نشان داده اند.

چگونه می توان یک متخصص بهداشت دندان شد؟

در کنار دستیاری دندانپزشکی فعالیت به عنوان یک متخصص بهداشت دندان نیز مورد توجه افراد زیادی است. وظایف کاری یک متخصص بهداشت دندان با مسئولیت پذیری بیشتری از دستیار دندانپزشکی شامل انجام پاک سازی دندان، معاینه بیماران از نظر علائم بیماری های دهان (غربالگری سرطان و التهاب لثه) و ارائه مراقبت های دندانپزشکی پیشگیرانه تحت نظارت دندانپزشک همراه است. این افراد به بیماران روشهای بهبود سلامت دهان و دندان را آموزش می دهند.

چگونه می توان یک متخصص بهداشت دندان یا متخصص بهداشت دندانپزشکی شد؟

بهداشت دندانپزشکی معمولاً به مدرک کاردانی بهداشت دندان نیاز دارد. چشم انداز شغلی برای متخصصان بهداشت دندان مناسب است: پیش بینی می شود از سال ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۶ برای این شغل رشد ۲۰ درصدی را شاهد باشیم. در حالی که در تمام مناطق مجوز بهداشت دندانپزشکی را می خواهند، اما شرایط مربوط به هر یک همچون شرایط استخدام دستیار دندانپزشک در این مورد نیز می تواند متفاوت باشد.

تکنسین های آزمایشگاه دندانپزشکی

در یک تعریف ساده، تکنسین های آزمایشگاه دندانپزشکی پروتز دندان تولید می کنند. این پروژه ها شامل پل، تاج و دندان مصنوعی است. در این زمینه تخصص هایی وجود دارد، یعنی کار با لوازم ارتودنسی و سرامیک.

چگونه می توان یک تکنسین آزمایشگاه دندانپزشکی شد؟

بیشتر مهارت ها در این زمینه در چهار شاخه اصلی در فناوری دندانپزشکی (پروتز ثابت، پروتز متحرک، پروتز فک و صورت، ارتودنسی و تجهیزات کمکی) در حین کار آموخته می شوند. تکنسین های آزمایشگاه دندانپزشکی معمولاً حداقل به یک مدرک دیپلم متوسطه یا معادل آن نیاز دارند.

منبع
دنت لاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا