سبک زندگی

تنباکو و بیماری های ناشی از مصرف آن

حقایق کلیدی درباره مصرف تنباکو

  • تنباکو تا نیمی از مصرف کنندگان خود را به کام مرگ می برد.
  • تنباکو هر ساله تقریبا ۶ میلیون نفر از مردم را می کشد که از این تعداد بیشتر از ۵ میلیون نفر استفاده کننده و سابقا استفاده کننده  و بیشتر از ۶۰۰۰۰۰ غیر سیگاری در معرض سیگار(سیگاری  پسیو یا سیگار دست دوم)  هستند. با وجود اقدامات فوری که  صورت می گیرد عوارض مرگ سالانه  می تواند  تا بیشتر از ۸ میلیون نفر در سال ۲۰۳۰ افزایش یابد .
  • تقریبا ۸۰٪ از یک بیلیون سیگاری جهان در کشور های با درآمد پایین و متوسط زندگی می کنند
  • مصرف محصولات تنباکو به طور جهانی در حال افزایش است ، اگر چه در بعضی از کشور های با در آمد بالا و متوسط به بالا در حال افزایش است.

دلایل اصلی مرگ  بیماری

همه گیری تنباکو یکی از بزرگترین تهدید های بهداشت عمومی می باشد که جهان تا به حال با آن روبرو شده است.تنباکو تقریبا هر ساله ۶ میلیون نفر را  به کام مرگ می برد که از این تعداد بیشتر از ۵ میلیون نفر استفاده کننده و استفاده کننده سابق  و بیشتر از ۶۰۰۰۰۰ غیر سیگاری در معرض سیگار( سیگاری  پسیو یا سیگار دست دوم ) هستند .

تقریبا هر ۶ ثانیه یک نفر به علت مصرف تنباکو می میرد و این مقادیر به صورت یک مرگ به ازای ۱۰ نفر بزرگسال می باشد. سرانجام نیمی از استفاده کننده گان معمول تنباکو بر اثر بیماری مرتبط با تنباکو جان خود را از دست خواهند داد .

تقریبا بیش از  ۸۰٪  از یک بیلیون سیگاری جهان در کشور های با در آمد پایین و متوسطی که بار بیماری  و مرگ مرتبط با تنباکو در آنجا بیشتر است  زندگی می کنند .

مرگ زودرس استفاده کنندگان تنباکو موجب می شود که  خانواده آنان از در آمد محروم شوند  و هزینه مراقبت سلامت را افزایش  یابد  و مانع پیشرفت اقتصادی  شود .

در بعضی کشور ها کودکان از خانواده های فقیر غالبا  در کارخانه تنباکو برای تامین در آمد خانواده مشغول به کار هستند.  این کودکان مستعد به” بیماری تنباکو سبز “هستند که به علت نیکوتینی که به واسطه پوست از طریق لمس برگ های مرطوب تنباکو جذب می شود دچار می شوند.

مرگ تدریجی با مصرف تنباکو

از آنجایی که تاخیری  چندین ساله بین زمانی که مردم شروع به مصرف تنباکو می کنند و هنگامی که دچار رنج سلامتی می شوند  وجود دارد همه گیری بیماری و مرگ مرتبط با تنباکو در ست همان موقع  شروع می شود .

  • تنباکو باعث ۱۰۰ میلیون مرگ در قرن ۲۰ شده است . اگر این روند رایج ادامه یابد به یک بیلیون مرگ در قرن ۲۱ خواهد رسید .
  • بی محابا ، مرگ های مرتبط به تنباکو به بیش از ۸ میلیون  درسال تا  ۲۰۳۰ خواهد رسید . بیشتر از ۸۰ ٪ از آن مرگ ها در کشورهای با در آمد پایین و متوسط  اتفاق خواهد افتاد.

قربانیان  دود دست دوم (سیگاری پسیو یا  دست دوم )

سیگاری پسیو  افرادی هستند که رستوران ها ، ادارات و دیگر اماکن باز را هنگامی که مردم محصولات تنباکو مثل سیگار، سیگار هندی ( نوعی سیگار ارزان ) ، چپق آبی  را میسوزانند ، پر میکنند .  سطح ایمنی در  مواجهه با دود دست دوم تنباکو وجود ندارد .

هر شخص باید قادر باشد هوای عاری از دود را تنفس کند . قوانین ممنوعیت سیگار که سلامت افراد غیر سیگاری را حفظ میکند ملی می باشد و به کسب و کار آسیب نمی رساند و سیگاری ها را به  ترک تشویق می کند .

  • کمتر از ۱۱٪ جمعیت جهان توسط قوانین بین المللی جامع ممنوعیت سیگار حفظ می شوند .
  • تعداد افرادی که از دود دست دوم محافظت شدند بیشتر از دو برابر تا ۷۳۹ میلیون نفر در ۲۰۱۰ از ۳۵۴ میلیون نفر در ۲۰۰۸ می باشند .
  • تقریبا نیمی از کودکان مرتبا هوای آلوده به دود تنباکو را تنفس می کنند
  • بیشتر از ۴۰٪ کودکان حداقل یک والد سیگاری دارند
  • دود دست دوم هر ساله بیشتر ۶۰۰۰۰۰ مرگ زودرس را سبب می شوند
  • در سال ۲۰۰۴ ، ۳۱٪ از مرگ های مرتبط با سیگار غیر مستقیم در کودکان شناسایی شدند . بیشتر از ۴۰۰۰ ماده شیمیایی در دود تنباکو  وجود دارد  که تقریبا ۲۵۰ تا از آن ها  به عنوان  ماده مضر و بیشتر از ۵۰ به عنوان عامل سرطان شناخته شده اند .
  • در بزرگسالان ، دود دست دوم باعث بیماری های تنفسی و قلبی – رگی جدی منجمله  بیماری کرونری قلب و سرطان ریه  می شود.  در نوزادان باعث مرگ ناگهانی می شود . در زنان باردار باعث وزن کم هنگام تولد می شود.

استفاده کننده گان تنباکو برای ترک به کمک نیاز دارند

مطالعات نشان میدهد که بسیاری از مردم خطرات ویژه سلامت استفاده از تنباکو را درک می کننند . به عنوان مثال  ، یک مطالعه  در سال ۲۰۰۹ در چین نشان داد  که تنها ۳۷٪ سیگاری ها می دانستند که سیگار کشیدن موجب  بیماری کرونری قلب و تنها ۱۷٪ می دانستند که موجب  سکته مغزی می شود .

در میان سیگاری هایی که از خطرات تنباکو آگاه هستند بیشتر آن ها تمایل به ترک  سیگار دارند  . مشاوره و دارو درمانی میتواند بیشتر از دو برابر شانس اینکه یک فرد سیگاری که در مسیر تلاش در جهت ترک سیگار می باشد را به نتیجه موفقیت آمیز برساند

  • خدمات جامع بین المللی مراقبت سلامت که از ممنوعیت سیگار حمایت می کند تنها در ۱۹ کشور قابل دسترس می باشد ، بیانگر ۱۴ ٪ از جمعیت جهان است
  • مشارکت متقاطع  در ۲۸ ٪ از کشور های با در آمد پایین و ۷٪ از کشور های با در آمد متوسط وجود ندارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا