ریپورتاژ خبری

تفاوت بین آزمون NCLEX-PN و NCLEX-RN چیست؟

هر دانشجویی که به دنبال دریافت مجوز پرستاری است، باید آزمون NCLEX را بگذراند. چه پلن شغلی شما تبدیل شدن به یک پرستار عملی (PN) باشد، چه یک پرستار دارای مجوز (RN)، لازم است که حتما در آزمون NCLEX شرکت کرده و قبول شوید. با این حال، تفاوت های قابل توجهی در آزمون های این دو مسیر شغلی وجود دارد. اجازه دهید این تفاوت ها را مورد بررسی قرار دهیم.

آزمون NCLEX چیست؟

کلمه NCLEX مخفف عبارت National Council Licensure Examination می‌باشد. این یک آزمون برای صدور مجوز پرستاری است که هر هیئت نظارتی ایالتی از آن برای محک زدن دانش، مهارت ها و توانایی های ضروری لازم برای عملکرد ایمن و موثر پرستاری در سطح ابتدایی استفاده می‌کند. این آزمون برای شناسایی اولیه به عنوان یک پرستار در ایالات متحده، ضروری می‌باشد.

بسته به اینکه شما تمایل به فعالیت در کدام سطح از پرستاری را داشته باشید، دو آزمون NCLEX متفاوت وجود دارد:

NCLEX-PN: این آزمون از دانشجویانی گرفته می‌شود که به دنبال دریافت مجوز به عنوان یک پرستار عملی (LPN) یا یک پرستار حرفه ای (LVN) هستند.
NCLEX-RN: این آزمون برای آن دسته از دانشجویان برگزار می‌شود که به دنبال دریافت مجوز به عنوان یک پرستار ثبت نام شده هستند.

پیش نیازهای لازم برای شرکت در آزمون NCLEX-PN یا NCLEX-RN چیست؟

مجموعه ای از الزامات آموزشی وجود دارند که باید قبل از شرکت در آزمون NCLEX-PN یا NCLEX-RN رعایت شوند.

آزمون NCLEX-PN ممکن است توسط افرادی گرفته شود که قبلا دیپلم پرستاری عملی یا مجوز پرستاری حرفه ای را دریافت نموده اند.

آزمون NCLEX-RN نیز ممکن است توسط فارغ التحصیلان دارای دیپلم RN گرفته شود. یا توسط یک برنامه پرستاری که به دریافت مدرک کاردانی پرستاری (ADN) یا لیسانس علوم در پرستاری (BSN) منجر می‌شود، برگزار گردد.

چه کسی مسئول برگزاری آزمون های NCLEX-PN و NCLEX-RN است و هزینه ثبت نام چقدر می‌باشد؟

هر دو آزمون NCLEX-PN و NCLEX-RN توسط Pearson Vue، یک سازمان شخص ثالث برگزار و مدیریت می‌شود. هزینه ثبت نام در هر دو آزمون، ۲۰۰ دلار کانادا می‌باشد.

این دو آزمون از نظر محتوا، چه تفاوت هایی دارند؟

محتوای دو آزمون NCLEX-PN و NCLEX-RN مشابه است. با این حال، NCLEX-RN بر مدیریت مراقبت و نظارت بر دیگران متمرکز می‌باشد. در حالی که کمک به RN ها و کار تحت نظارت برای NCLEX-PN مرکزی تر است.

NCLEX-PN داوطلب را از نظر دانشی که در دو مجموعه علوم اجتماعی (روانشناسی و جامعه شناسی) و علوم بیولوژی (آناتومی، فیزیولوژی، بیولوژی و میکروبیولوژی) دارد، محک می‌زند.

علاوه بر این موارد، حل مسئله بالینی نیز در حوزه های زیر، تحت آزمایش قرار می‌گیرد:

مراقبت، برقراری ارتباط و مستند سازی، آموزش دادن و همچنین یاد گرفتن، و فرهنگ و معنویت.

برای قبولی داوطلبان در آزمون NCLEX-RN باید توانایی و شایستگی آنها در مجموعه علوم زیر، تایید شود:

  • علوم اجتماعی (روانشناسی و جامعه شناسی)
  • علوم زیستی (آناتومی، فیزیولوژی، بیولوژی و میکروبیولوژی)
  • علوم فیزیکی (فیزیک و شیمی)

در طول تست NCLEX-RN، در هر دسته و زیرمجموعه زیر، مفاهیم مهم حل مسئله مورد آزمایش قرار می‌گیرند:

  • پروسه پرستاری
  • مراقبت
  • ارتباطات و داکیومنت سازی
  • آموزش دادن و یادگیری
  • فرهنگ و معنویت

در هر یک از این آزمون ها، چند آیتم وجود دارد؟

NCLEX-PN یک آزمون کامپیوتری تطبیقی با طول متغیر است. که تعداد آیتم های آن می‌تواند از ۸۵ تا ۲۵۶ عدد باشد. از این تعداد، ۲۵ آیتم، موردهای پیش آزمون هستند که در امتیازدهی محاسبه نشده اند.

NCLEX-RN یک آزمون کامپیوتری تطبیقی با طول متغیر است. تعداد آیتم های این آزمون می‌تواند بین ۷۵ تا ۲۶۵ مورد باشد. از این تعداد، ۱۵ آیتم مربوط به پیش آزمون است که در امتیازدهی محاسبه نشده است.

اگر شما دانشجوی پرستاری و یا پرستار هستید و در حال آماده شدن برای آزمون NCLEX-RN می‌باشید، لازم است بدانید، یادگیری مسیر پر پیچ و خم آزمون NCLEX-RN‌ در کنار یادگیری علمی آزمون NCLEX-RN، کلید موفقیت شما در مسیر فعالیت بعنوان یک Registred Nurse می باشد. آکادمی دکتر ناصری پیشرو در زمینه آموزش مسیر ثبت نام در آزمون NCLEX-RN‌ می باشد. همین امروز با ما همراه شوید!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا