بیماری های مقاربتی

تاثیر استرس و افسردگی در درمان HPV

بر اساس یکی از تحقیقاتی که توسط انجمن‌های علمی انجام شده است، استرس و افسردگی در درمان HPV مؤثر است. به عبارت دیگر، شانس درمان این بیماری عفونی در افرادی که از مشکلاتی نظیر استرس و افسردگی رنج می‌برند، کم‌تر از سایر افراد است.

این نتیجه، حاصل یک تحقیق جامع روی یک جامعه آماری ۳۳۳ نفری از زنان که میانگین سنی آن‌ها ۱۹ بوده، انجام شده است. برای کسب نتیجه دقیق، این گروه از افراد باید ۶ ماه یک بار به مرکز مراجعه می‌کردند تا در طول زمان رفتارشان تحت نظر قرار گرفته و تحقیق به صورت دقیق انجام شود.

۱۱ سال، بعد از اولین آزمایشی که روی افراد انجام شده بود، یعنی در سن ۲۸ سالگی، از افراد خواسته شد یک پرسشنامه در رابطه با میزان استرسی که دارند و برای مقابله با آن چه کاری انجامی دهند، پر کنند.

پاسخ این پرسشنامه، در گروه افرادی که این ویروس در بدنشان درمان شده و گروهی که همچنان درگیر با این ویروس هستند، با هم مقایسه شده است.

به طور کلی، سیستم ایمنی بدن تا دو سال بعد از ابتلا به این ویروس، در برابر آن جنگیده و تلاش می‌کند آن را به طور کامل از بین ببرد. اما در افرادی که برای کنترل و رفع استرس و افسردگی از روش‌هایی مانند سیگار، الکل و … استفاده می‌کنند، بدنشان نسبت به درمان HPV از خود مقاومت نشان داده و خیلی دیرتر بهبود پیدا می‌کنند.

علاوه بر این، تحقیقات دیگری نشان داده است که افراد مبتلا به استرس یا افسردگی، با احتمال بیشتری نسبت به سایر افراد، به HPV مبتلا می‌شوند.

به همین خاطر و با در نظر داشتن تاثیر استرس و افسردگی در درمان HPV ، به افرادی که در از این دو نوع بیماری با هم رنج می‌برند، توصیه می‌شود که سطح استرس خود را با روش‌های طبیعی کنترل کنند.

چرا که بر اساس سایر مطالعاتی که انجام شده، استرس در دراز مدت نه تنها از لحاظ روانی بلکه بر سلامت جسمانی نیز اثر گذاشته و حتی در برخی موارد احتمال ابتلا به سرطان را نیز افزایش می‌دهد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا