بیماری های مقاربتی

عفونت HPV (ویروس زگیل تناسلی) در مردان

خطرات عفونت HPV (ویروس زگیل تناسلی) در مردان

عفونت HPV در مردان نیز شایع است، گرچه در بسیاری از مراکز پزشکی و درمانی، تحقیقات به صورت گسترده روی زنان انجام می‌شود. چرا که همان‌طور که در مقاله انواع HPV و علائم HPV گفته شد، برخی از انواع این ویروس، احتمال ابتلا به سرطان دهانه رحم را در زنان افزایش می‌دهد. اما این مسئله به این معنا نیست که این عفونت برای مردان خطری به همراه ندارد.

بر اساس آماری که از سوی مراکز درمانی آمریکا منتشر شده است، حدود نیمی از مردانی که زندگی جنسی فعالی دارند، در طول زندگی خود به یکی از انواع این ویروس مبتلا می‌شوند. این ویروس می‌تواند باعث سرطان دستگاه تناسلی و همچنین زگیل تناسلی در مردان شود. گرچه احتمال ابتلا به سرطان دستگاه تناسلی کم است همراه صفر نیست.

همان‌طور که گفته شد، برخی از انواع ویروس HPV می‌تواند موجب سرطان مقعد یا آلت تناسلی در مردان شود. بر اساس مطالعات و تحقیقاتی که انجام شده است، احتمال ایجاد چنین سرطان‌هایی در مردانی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند، بیشتر است. بنابراین مردانی که مبتلا به ویروس HIV هستند، با احتمال بیشتری به این بیماری مبتلا خواهند شد.

این مطالعات نشان می‌دهند که خطر ابتلا به سرطان مقعد در مردان همجنسگرا و دو جنسِ، ۱۷ برابر بیشتر از مردانی است که فقط با زنان رابطه جنسی دارند. معمولاً سرطان‌هایی که در بخش دهان، مانند زبان و لوزه ایجاد می‌شوند، مربوط به HPV است.

سایر انواع ویروس HPV در اغلب موارد به شکل زگیل تناسلی در حدود ۱ درصد از مردانی که زندگی جنسی فعالی دارند، ظاهر می‌شود.

علائم عفونت HPV در مردان

در صورتی که فرد مبتلا به عفونت HPV از نوع پرخطر شده باشد، به سرطان مبتلا خواهد شد که احتمال آن بسیار کم است. اما اگر دچار یکی از انواع کم خطر شده باشد، به احتمال زیاد با زگیل تناسلی که اولین نشانه این عفونت است، روبه‌رو خواهد شد.

آزمایش‌ها مربوط به عفونت HPV در مردان

برای تشخیص زگیل تناسلی در مردان، پزشک معمولاً در مرحله اول، اندازم تناسلی را نظر بصری برای پیدا کردن هرگونه زگیلی معاینه می‌کند. برخی از پزشکان از محلول سرکه برای انجام این کار استفاده می‌کنند که معمولاً دقیق نیست. چرا که گاهی اوقات پوست بدن به اشتباه زگیل تصور می‌شود.

اما برای تشخیص HPV نمی‌توان از هیچ‌گونه آزمایش دقیقی استفاده کرد. البته برخی از پزشکان، برای افرادی که دو جنس و یا هم‌جنس‌گرا هستند، از آزمایش پاپ آنال استفاده می‌کنند. در این آزمایش سلول‌های مقعد مورد آزمایش قرار می‌گیرد تا در صورتی که نوعی از ناهنجاری در آن‌ها وجود دارد، خیلی سریع مشخص شود.

درمان عفونت HPV در مردان

در صورتی که هیچ یک از نشانه‌های این بیماری در فرد ظاهر نشده باشد، طبیعتاً هیچ درمانی نیز برای آن وجود ندارد. اما زمانی که زگیل تناسلی ظاهر می‌شود، فرد می‌توانید از کرم‌های موضعی، منجمد کردن و یا جراحی برای برداشتن آن‌ها استفاده کند.

اما در صورتی که فرد به سرطان مبتلا شده باشد، باید از با پرتودرمانی، شیمی درمانی و جراحی این مشکل را حل کند.

آیا واکسن HPV برای مردان وجود دارد؟

واکسن Gardasil یکی از واکسن‌هایی است که از سال ۲۰۰۶ برای زنان مورد استفاده قرار می‌گیرد. اما از سال ۲۰۰ تا کنون استفاده از آن برای مردان نیز مجاز اعلام شده است.

استفاده از این واکسن برای مردانی با سن ۹ الی ۲۶ سال، جهت جلوگیری از ابتلا به ویروس‌های نوع ۶ و ۱۱ مجاز اعلام شده است.

اما در اواخر سال ۲۰۱۰ ، Gardasil برای پیشگیری از سرطان مقعد نیز تائید شد. اخیراً سازمان FDA، Gardasil 9 را جهت جلوگیری از ابتلا به نوع ۳۱، ۳۳، ۴۵، ۵۲ و ۵۸ تائید کرده است.

جلوگیری از ابتلا به HPV در رابطه جنسی

در صورتی که شریک جنسی مرد، برای مدت زمان طولانی به این ویروس مبتلا شده باشد، قطعاً ویروس وارد بدن وی نیز شده است. اما به طور کلی می‌توان گفت که بدن مردان خیلی بهتر از بدن زنان در پاک‌سازی این ویروس عمل می‌کند.

انواع HPV که در زنان موجب ایجاد سرطان دهانه رحم می‌شود، معمولاً برای مردان خطری به همراه نداشته و مشکلات سلامتی وی ایجاد نمی‌کند.

نکته مهم: به خاطر داشته باشید که اگر شریک زندگی شما HPV دارد، لزوماً به این معنا نیست که اخیراً رابطه جنسی دیگری داشته است. این ویروس می‌تواند برای سالیان سال در وی پنهان باقی مانده باشد.

چگونه از ابتلا به HPV جلوگیری کنیم؟

با توجه به اینکه این بیماری از طرق عفونت انتقال پیدا می‌کند، نمی‌توان روش مشخصی جهت جلوگیری از ابتلا به آن ارائه کرد. بنابراین استفاده از کاندوم نمی‌تواند یک روش ۱۰۰ درصد مطمئن جهت جلوگیری از این ویروس باشد.

بنابراین بهترین کاری که جهت جلوگیری از ابتلا به این ویروس می‌توان انجام داد این است که تعداد شرکای جنسی را کم کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا