بیماری های مقاربتی

زگیل تناسلی، علائم، عوارض و روشهای درمان

زگیل تناسلی

زگیل تناسلی یکی از عارضه های پوستی است که در ناحیه تناسلی بروز می کند. زگیل می تواند در آلات تناسلی مردان، زنان و یا مقعد مشاهده شود. اغلب افراد به دلیل شرم و حیا و خجالت کشیدن این مشکل را بروز نداده و خود را درگیر مشکلات ناشی از آن می کنند. این زگیل منشا متفاوتی نسبت به سایر زگیل ها دارد و واگیردار است.

به عبارتی در صورت خاراندن، دستکاری، کندن و یا بریدن با تیغ اصلاح به نواحی اطراف خود گسترش می یابد. زگیل تناسلی در صورت عدم درمان به موقع منجر به مشکلات حاد برای افراد بویژه خانم ها می گردد. سرطان گردنه رحم یکی از مشکلاتی است که در افرادی که دارای این نوع عارضه هستند بیشتر مشاهده می شود.

علل بروز زگیل تناسلی چیست؟

زگیل تناسلی خاستگاه ویروسی دارد. ویروس HPV یا پاپیلومای مختص انسان عامل به وجود آورنده زگیل است. این زگیل منجر به بروز عفونت پوستی می شود. محل عفونت از آلت تناسلی تا کشاله رانها و مقعد فرد بوده و در مخاط یا دهانه داخلی واژن نیز قابل مشاهده است.

لازم بذکر است که افراد به دلیل مقاربت جنسی به این ویروس دچار می شوند. همچنین در داخل مخاط دهان نیز در صورت داشتن سکس از راه دهان به وجود می آید. اغلب ویروسهای عامل زگیل تناسلی کم خطر از نظر ایجاد سرطان محسوب می شوند. با اینحال برخی از آنها خطرناک بوده و در صورت تاخیر در درمان منجر به سرطان می شوند.

نشانه ها و علائم زگیل تناسلی

علائم و نشانه های زگیل تناسلی متفاوت است. برخی افراد هیچگونه علامتی نداشته و تنها زگیل ها بصورت عارضه های پوستی برجسته در ناحیه تناسلی دیده می شوند. زگیل ها ابتدا بصورت زایده ای جوش مانند بروز یافته و بتدریج دارای سطحی ناصاف و گوشتی می شوند.

در برخی افراد ممکن است سوزش، درد و خارش مشاهده شود. زگیل معمولا بصورت زایده هایی تیره تر از رنگ پوست و یا همرنگ پوست بوده و سطحی زیر دارد. زگیل تناسلی با جوش متفاوت است لذا نباید با یکدیگر اشتباه گرفته شوند. جوش بصورت زایده های تاول مانند با پوست شفاف و محتوی مایع آبکی عفونی است. در صورتیکه زگیل بصورت برجستگی های گوشتی و ناصاف بروز می یابد.

روشهای درمان زگیل تناسلی کدامند

اغلب زگیل های تناسلی خوشخیم بوده و عوارضی در بر ندارند. با اینحال برخی از آنها پرخطر و سرطان زا هستند. زگیل تناسلی چنانچه به محض بروز درمان شود مشکلی برای فرد ایجاد نمی کند. برای درمان زگیل روشهای مختلف درمانی مانند کرایوتراپی یا فریز کردن زگیل، جراحی با امواج رادیوفرکانسی و یا سوزاندن آن است.

در میان روشهای درمانی رفع زگیل بهترین و موثرترین روش جراحی با امواج RF است. در این روش به دلیل عمق نفوذ قابل کنترل و مناسب امواج کلیه بافت های زگیل برداشته می شود لذا از تکثیر مجدد آن جلوگیری می شود. روش فریز کردن یا کرایوتراپی نیاز به چندین جلسه درمان دارد. پس از خشک شدن بافت زگیل، در نهایت بصورت لایه از روی پوست جدا می شود. روش سوزاندن زگیل تناسلی نیز درد زیادی داشته و فرد متحمل رنج زیادی می شود.

عوارض زگیل تناسلی در صورت عدم درمان به موقع

زگیل تناسلی در صورت عدم درمان به موقع مشکلات جدی بویژه برای خانم ها به همراه دارد. یکی از علل تشدید سرطان دهانه رحم زگیل های تناسلی هستند. افرادی که دارای زگیل هستند احتمال ابتلا به سرطان در آنها افزایش می یابد. از طرفی خانم های دارای زگیل تناسلی باید قبل از بارداری آنرا درمان کنند.

زایمان مادرانی که دارای زگیل هستند منجر به انتقال ویروس به نوزاد شده و حیات وی را به خطر می اندازند. در نهایت هیچگونه دارویی نداشته و تنها روشهای پیشگیری از آن مانند احتیاط در مقاربت های جنسی می تواند موثر واقع شود.

تفاوت سیفلیس، تبخال و زگیل تناسلی

تبخال تناسلی عارضه ای عفونی است که با آلوده شدن ناحیه تناسلی به ویروس تبخال به وجود می آید. تبخال بصورت زخم های تاول مانند و دردناک ظاهر شده و ملتهب است. پس از گذشت چند روز سطح تاول شکافته شده و مایع عفونی درون آن بیرون می ریزد که قابل سرایت به نواحی دیگر است.

بر خلاف زگیل تناسلی تبخال دردناک و ملتهب است و از صورت و دهان فرد آلوده در اثر رابطه جنسی دهانی به ناحیه تناسلی منتقل می شود. عدم خاریدن محل و شستشوی مرتب دستها پس از شستشو و ضد عفونی کردن ناحیه آلوده منجر به بهبود تبخال تناسلی می شود. خنگ نگهداشتن محل و خشک نگه داشتن آن نیز موجب تسریع در بهبودی می شود.

سیفلیس نوعی بیماری آمیزشی است که عامل بروز آن باکتری است. این بیماری ممکن است سالها در بدن فرد آلوده بدون وجود عوارض آشکار وجود داشته باشد.

در صورت عدم درمان سیفلیس، بیماری می تواند به قلب و مغز فرد آلوده آسیب های جدی وارد کند. در مراحل اولیه سیفلیس بصورت زخم کوچک عفونی بروز می یابد. پس از حدود یک تا سه ماه علائمی مانند قرمزی کف دستها و پاها، گلو درد، بی حالی، تورم لنفها، سردرد و درد مفاصل در فرد بروز می یابد. در این مرحله چنانچه فرد درمان نشود بیماری در بدن باقی می ماند. در مرحله آخر در صورت عدم درمان عوارضی مانند ناشنوایی، نابینایی، سکته قلبی و مغزی، بیماری های ذهنی و کمی حافظه در انتظار فرد است.

جلوگیری از بروز بیماری های دستگاه تناسلی

انواع بیماری های دستگاه تناسلی مانند زگیل تناسلی، تبخال تناسلی و سیفلیس ناشی از مراقبت جنسی کنترل نشده هستند. افرادی که با افراد مختلفی در تماس جنسی هستند و یا آمیزش با افراد آلوده موجب انتقال ویروس و باکتری به فرد سالم می شود. قبل از هر گونه مقاربت جنسی نکات بهداشتی را رعایت نموده و در صورت آلوده بودن نسبت به درمان آن اقدام فوری نمائید.

همچنین اطلاع به فردی که در تماس جنسی با فرد آلوده بوده است می تواند گسترش بیماری را کنترل کند. رعایت نکات بهداشتی و عدم دستکاری محل عفونت می تواند سرایت آنرا کنترل کند. زگیل تناسلی اگر چه در اغلب موارد خطری در بر ندارد ولی در صورت عدم درمان مشکلات زیادی را برای فرد به وجود می آورد. از طرفی تبخال تناسلی و سیفلیس عوارض و مشکلات متعددی برای فرد به وجود می آورند لذا توجه به بیماری و درمان زود هنگام الزامی خواهد بود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا