بیماری های مقاربتی

بیماری سوزاک، علائم، عوارض، تشخیص و درمان

تاکنون این موضوع به گوشتان خورده که بیماری‌های مقاربتی یا همان آمیزشی که صرفا از طریق تماس جنسی به وجود می‌آیند؛ انواع مختلفی را شامل می‌شوند؟ سوزاک (Gonorrhea) از جمله این بیماری‌هاست که هیچگونه علائم و نشانه واضحی ندارد و زمانی افراد را متوجه خود می‌کند که به مرحله حاد و وخیم رسیده باشد.

اگر بتوانید در همان مراحل ابتدایی آن را تشخیص دهید؛ صرفا با مصرف یک دوره آنتی بیوتیک قادر به درمان کامل آن خواهید اما اما گذشت زمان و کهنه شدن بیماری که اغلب با ناراحتی‌های لگنی و تناسلی نمود پیدا می‌کند چیزی جز نازایی را به همراه نخواهد داشت.

پس بهترین توصیه مراجعه به پزشک متخصص زنان و زایمان به صورت دوره‌ای است. اما اگر در حال حاضر و با خواندن این متن احساس ترس در شما به وجود آمده و میخواهید اطلاعات کامل‌تری بدست آورید، توصیه می‌کنیم در ادامه با ما همراه باشید.

سوزاک را بشناسید

همانطور که گفته شد؛ سوزاک یکی از انواع بیماری مقاربتی است که این توانایی دارد از طریق باکتری نایسریا گونوروه‌آ، عفونت‌هایی را به وجود آورد. بهترین مکان برای رشد این باکتری نواحی مرطوب و گرم بدن است که از جمله میتوان به مجاری اداری، چشم‌ها، گلو، واژن، مقعد و دستگاه تناسلی زنان ( لوله های فالوپ، گردن رحم و رحم ) اشاره کرد.

زمانی که افراد رابطه جنسی محافظت نشده‌ای را چه از طریق دهان، مقعد یا واژینال تجربه می‌کنند میتوانند این احتمال را بدهند که این باکتری را به بدن خود راه‌ داده‌اند و شرایط مناسبی را برای رشد و تقویت آن‌ها فراهم کرده‌اند.

معمولا آن دسته از افرادی که شرکای جنسی متعددی دارند و یا از کاندوم در حین برقراری رابطه جنسی استفاده نمی‌کنند بیشتر از سایرین در معرض این عفونت قرار می‌گیرند.

جالب اینجاست رفتار‌هایی وجود دارد که افراد را به برقراری رابطه جنسی محفاظت نشده هدایت می‌کند، و به نوعی احتمال بروز این عفونت را به طور قابل توجهی افزایش می‌دهد. از جمله این رفتارها میتوان به مصرف الکل و مواد مخدر خصوصا مواد مخدر تزریقی اشاره کرد.

مسئله‌ای که در این راستا میتواند شما را شگفت زده کند؛ امکان بروز این بیماری در مردان است. درواقع مردان نباید خودشان را از ابتلا به بیماری سوزاک در امان بدانند.

علائم سوزاک کدام است؟

در وهله اول باید بگوییم که فرد مبتلا به سوزاک شاید هرگز علائم قابل توجهی را تجربه نکند از همین رو به آن حامل بدون علامت می‌گویند. این مسئله بسیار خطرناک می‌باشد زیرا میتواند به راحتی این عفونت را به دیگران انتقال دهد. درواقع چنین فردی بیشتر احتمال دارد که عفونت را به سایرین منتقل کند.

اما در حالت عادی سوزاک در طی مدت ۲ تا ۱۴ روز پس از قرارگیری در مکان موردنظر، علائم‌هایی را از خود بروز می‌دهد. علائمی که اغلب آن را به بیماری‌های دیگر شبیه می‌کند. اما شاید برایتان جالب باشد با علائم این بیماری در مردان و زنان آشنا شوید؛

علائم سوزاک در مردان

در وهله اول باید بدانید که مردان در چندین هفته ابتدایی هیچگونه علائمی را تجربه نخواهند کرد؛ گویی که اصلا به این بیماری مبتلا نیستند. اما به طور معمول یک هفته زمان مناسبی برای این عفونت است تا تثبیت شده و خود را به نقاط حساس بدن برسان د و عملیات تخریب را آغاز کند.

اولین علائمی که اغلب مردان با آن روبرو می‌شوند و توجه آنان را به انواع بیماری‌ها جلب می‌کند؛ احساس درد یا سوزش در هنگام ادرار کردن است. البته زمانی که عفونت پیشرفت کند علائم دیگری نمود پیدا می‌کند که عبارتند از:

  • نیاز فوری به دفع ادرار یا افزایش دفعات ادرار
  • خروج ترشح یا مایع چرک مانند به رنگ سفید، زرد، بژ یا متمایل به سبز از آلت تناسلی
  • قرمزی یا تورم در سر آلت تناسلی
  • تورم یا درد بیضه
  • گلوم دردهای مداوم

مسئله قابل توجه در بروز بیماری سوزاک در مردان این است؛ تا چندین هفته پس از درمان هم در بدن باقی می‌ماند و امکان بازگشت آن وجود دارد. اگر به این بیماری دچار شده‌اید و باعث شده تا آسیب‌های زیادی از جمله در نواحی مجاری ادرار و بیضه ها را تجربه کنید باید بگوییم که شما جزء موارد نادر هستید؛ زیرا سوزاک به ندرت چنین مشکلاتی را به وجود می‌آورد.

علائم سوزاک در زنان

قبل از هرچیزی باید بگوییم که زنان اغلب در زمان ابتلا به این بیماری هیچگونه علائم واضحی را تجربه نمی‌کنند و یا علائم آن به قدری خفیف است که آن را مشابه سایر بیماری‌های عفونی مانند عفونت‌های متداول قارچی یا باکتریایی واژینال می دانند و داروهایی اشتباه را مصرف می‌کنند. همین مسئله باعث سخت‌ شدن شناسایی آنها می‌شود. اما زمانی که به مرحله حاد و وخیم برسد علائم خطرناکی را ظاهر می‌کند که عبارتند از:

  • ترشح‌های آبکی، کرمی یا کمی سبز از واژن
  • احساس درد یا سوزش در هنگام ادرار
  • نیاز به دفع مکرر ادرار
  • پریودهای سنگین تر یا لکه بینی
  • گلو درد
  • درد به محض شروع مقاربت جنسی
  • درد تیز در پایین شکم
  • تب

نیازی نیست در رابطه با علائم بیماری سوزاک نگران باشید، زیرا این بیماری اگر در مراحل اولیه تشخیص داده شود به راحتی قابل درمان است. در مرحله پیشرفته نیز امکان درمان آن وجود دارد هرچند که زمان بیشتر و داروهای بیشتری را باید مصرف نمائید.

عوارض ابتلا به سوزاک چیست؟

در قسمت بالا در رابطه با بیماری سوزاک، علائم و نشانه هایش صحبت کردیم و گفتیم که این بیماری در ابتدا هیچ نشانه ای از خود بروز نمی دهد. به همین دلیل همواره باید مواظب بود زیرا عوارض آن بسیار خطرناک و جبران ناپذیر است. بیایید کمی با عوارض این بیماری آشنا شوید؛

ناباروری

هیچ اهمیتی ندارد که مرد هستید یا زن. زیرا در هر صورت زمانی که سوزاک مبتلا می‌شوید اگر به سراغ درمان نروید؛ امکان ناباروری در شما افزایش پیدا می کند. در واقع اگر زنان این بیماری را درمان نکنند، این عفونت می‌تواند خود را به رحم و لوله های رحمی برساند و نوعی بیماری که به آن بیماری التهابی لگن گفته می‌شود را پدید آورد و حتی زخم‌هایی را در لوله‌ها ایجاد کند که اغلب در زمان حاملگی نمود پیدا می‌کند و به نوعی ناباروری را پدید می‌آورد.

شایان ذکر است که بیماری التهابی لگن یک نوع از عفونت های جدی‌ست که نیاز به درمان سریع دارد.

مردان نیز از این قاعده مستثنی نیستند؛ اگر نتوانند در همان مراحل ابتدای این بیماری را درمان کنند، عفونت بیضه یا التهاب لوله ی کوچک در هم پیچیده در قسمت عقبی بیضه‌ها که در آن لوله‌های اسپرم واقع شده‌اند پدید می‌آید. خوشبختانه این عفونت قابل درمان است. اما اگر توسط افراد نادیده گرفته شود، ناباروری را با خود به همراه دارد.

سایر عفونت ها

شاید برایتان جالب باشد که بدانید باکتری نایسریا گونوره‌آ که منجر به بروز سوزاک می‌شود؛ این توانایی را دارد از طریق جریان خون گسترش پیدا کرده و خود را به سایر قسمت های بدن از جمله مفاصل برساند و آلودگی را در آن نواحی نیز به وجود آورد. تب، کهیر، زخم‌های پوستی، درد مفاصل، تورم و سفتی از جمله نتایج احتمالی هستند.

احتمال ابتلا به ایدز

همه ما از بیماری ایدز واهمه داریم و مسئله ترس برانگیز اینجاست که سوزاک می‌تواند بدن را در برابر فونت ویروس نقص ایمنی بدن (ویروس  HIV)، ویروسی که منجر به ایدز می‌شود آسیب پذیر کند. مسئله ناراحت کننده اینجاست؛ آن دسته از افرادی که به بیماری سوزاک و HIV مبتلا هستند میتوانند به راحتی هر دو بیماری را به شرکای جنسی خود انتقال دهند.

انتقال به کودکان

مسئله ناراحت کننده اینجاست اگر مادری در حین بارداری با بیماری سوزاک روبرو شود میتواند در حین زایمان این بیماری را به فرزند خود نیز منتقل کند و عوارضی همچون کوری، زخم‌های روی پوست سر و عفونت‌های مختلف را برای او به همراه آورد.

از همین رو بهترین راه، پیشگیری و تشخیص به موقع این بیماری است.

راه های پیشگیری از سوزاک

از مطمئن‌ترین راه‌هایی که برای پیشگیری به این بیماری پیش روی افراد قرار دارد؛ پرهیز جنسی است. هرچند استفاده از کاندوم میتواند مصونیتی از این بیماری به شما بدهد. مسئله مهم دیگر به صداقت شما با همسرتان ارتباط دارد. شما باید این مسئله را با او درمیان بگذارید و به طور منظم با انجام تست های STD اطمینان حاصل کنید که به این بیماری دچار نیستید.

اگر علائم خفیفی از عفونت احتمالی در همسرتان بروز پیدا کرد، به هیچ عنوان با او رابطه جنسی برقرار نکنید. باید او را نزد پزشک ببرید تا احتمال ابتلا به هرگونه عفونت واگیردار در او مورد برررسی قرار گیرد.

نکته: در صورتی که دارای چند همسر می‌باشید؛ خطر ابتلا به سوزاک در شما به طور قابل توجهی افزایش پیدا می‌کند.

چگونگی تشخیص بیماری سوزاک

مهم‌ترین مسئله‌ای که برای درمان بیماری سوزاک پیش روی افراد قرار دارد؛ تشخیص آن است. زمانی که آنها متوجه این بیماری شوند درواقع گام بلندی در راستای درمان آن برداشته‌اند. هر چند که زمان تشخیص نیز بسیار حائز اهمیت می‌باشد.

اگر این باکتری به مراحل وخیم نرسیده باشد درمان راحت‌تری برای افراد وجود دارد. برای تشخیص نیز پزشک متخصص از یک نمونه سلول استفاده می‌کند. حال این سلول میتواند از طریق ادرار که منجر به شناسایی باکتری در مجرای ادرار باشد، حال میتواند نمونه برداری از ناحیه متاثیر (گلو؛ مجرای ادرار، واژن، مقعد) باشد.

دقت داشته باشید که این آزمایش باید در آزمایشگاه‌های با تجهیزات بالا انجام شود.

درمان سوزاک

امروزه خوشبختانه در دنیای مدرن و پیشرفته‌ای زندگی می‌کنیم، دنیایی که هر لحظه در حال پیشرفت است و دری جدید برای رسیدن به سلامتی و فناوری جدید به روی ما باز می‌کند. در راستای درمان سوزاک باید بگوییم؛ آنتی‌بیوتیک‌های مدرن تولید شده این توانایی را دارند که اکثر عفونت‌های مرتبط با این بیماری را درمان کنند.

خشوبختانه در تمامی درمانگاه‌های دولتی، خدمات تشخیصی و درمانی کشورمان ایران، این آنتی بیوتیک ها به صورت رایگان به مبتلایان ارائه می‌شود. حال بیایید کمی با سایر درمان ها آشنا شوید؛

درمان های خانگی

همه ما حداقل برای یکبار هم که شده طمع درمان های خانگی را چشیده‌ایم. درمان های هرچند ساده اما معجزه آسا.

اما باید بگوییم این مسئله در رابطه با سوزاک صدق نمی‌کند. شما نمیتوانید براساس دستورهای قدیمی که از نیاکانتان به شما رسیده به درمان سوزاک بپردازید. زیرا این عفونت آنقدر عمیق است که این درمان‌ها گره‌گشا نیست. پس اگر احساس می‌کنید به سوزاک مبتلایید؛ حتما به پزشک متخصص مراجعه کنید تا با بررسی های لازم، داروهایی مطابق با بیماری را به شما پیشنهاد دهد.

آنتی‌بیوتیک‌ها

همانطور که گفتیم با کمک آنتی بیوتیک های مدرن امروزی میتوانید سوزاک را درمان کنید. معمولا با یک‌بار تزریق آنتی‌بیوتیک سفتریاکسون به باسن یا یک تک‌دُز آزیترومایسین خوراکی درمان می‌شود. در صورت استفاده از آنتی‌بیوتیک‌ها، شما باید در عرض چند روز تسکین یابید.

طبق قانون جمهوری اسلامی ایران؛ کارشناسان بهداشتی موظفند در صورت مشاهده این عفونت، به مرکز بهداشت شهرستان گزارش‌هایی را ارائه دهند و پیگیری‌هایی را در راستای پیشگیری و درمان این عفونت آغاز کنند. حتی این امکان وجود دارد که با همسر فرد مبتلا تماس بگیرند و آزمایش های لازم را بر روی او نیز انجام دهند تا در صورت لزوم درمان‌های اولیه آغاز شود.

کلام آخر

در این مقاله از مجله اکسیر سلامت به طور کامل در رابطه با بیماری سوزاک؛ یکی از انواع بیماری های مقاربتی یا همان آمیزشی توضیحاتی خدمت شما ارائه دادیم. حال میدانید که این بیماری از طریق چه باکتری به بدن منتقل می‌شود و برقراری رابطه جنسی محافظت نشده تا چه اندازه می‌تواند خطرناک باشد.

هرچند که راه های پیشگیری و درمان این بیماری را برای شما بیان کردیم؛ دیگر نیازی به هیچگونه نگرانی نیست؛ امروز ما در دنیای پیشرفته ای زندگی میکنیم و کمتر پیش می آید که یک بیماری قابل درمان نباشد.

نوشته های مشابه

یک نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا