باروری و نازایی

ارتباط عقب افتادن قاعدگی (پریود) و تست بارداری منفی چیست؟

مقدمه

عقب افتادن قاعدگی (پریود) و نتیجه منفی در آزمایش بارداری می تواند هر زنی را سردرگم کند. آیا باردار هستم؟ اگر نیستم، پس چرا پریود نشده ام؟

اولا، تعجب نکنید. دلایل مختلفی وجود دارد که قاعدگی شما عقب افتاده است و آزمایش بارداری شما مثبت نشده یکی از این دلایل نتیجه منفی کاذب تست بارداری است. با این حال باید بدانید، به ندرت در آزمایش بارداری نتیجه منفی کاذب درست از آب در می آید.

در ادامه از این مقاله از مجله اکسیر سلامت توضیحات بیشتری وجود دارد:

نتیجه منفی آزمایش بارداری درصورتی که انتظار نتیجه مثبت دارید می تواند استرس زا و از نظر احساسی چالش برانگیز باشد. بیشتر اوقات، با تکرار آزمایش طی یک هفته به جواب مثبت می رسید؛ یا پریود می شوید.

در ادامه برخی از دلایل جواب منفی تست بارداری در شرایطی که قاعدگی عقب افتاده است را مرور می کنیم:

تست بارداری منفی کاذب

تست بارداری منفی کاذب

تست بارداری منفی کاذب زمانی اتفاق می افتد که شما باردارید اما آزمایش نتیجه منفی نشان می دهد. رایج ترین دلیل نتیجه منفی کاذب این است که شما خیلی زود تست بارداری داده اید. حتی اگر قاعدگی شما طبق چرخه معمول رد شده باشد، امکان دارد در اواخر ماه تخمک گذاری کنید.

هر چقدر هم تست بارداری دقیق باشد، تا زمانی که روزهای کافی از تخمک گذاری و بارداری نگذشته باشد و بدن شما وقت کافی برای ساختن هورمون بارداری مورد آزمایش را نداشته باشد، آزمایش بارداری در منزل جواب درستی به شما نخواهد داد.

اگر تخمک گذاری در اواخر ماه رخ داده باشد، باید دیرتر تست بارداری دهید. دلایل زیادی برای تاخیر در تخمک گذاری وجود دارد وجود دارد.

آزمایشات بارداری به دنبال بررسی هورمون بارداری hCG در بدن هستند که با پیشرفت بارداری افزایش می یابد. محدوده طبیعی سطح hCG در افراد باردار می تواند بسیار متفاوت باشد. این احتمال وجود دارد که سطح هورمون بارداری شما هنوز به اندازه کافی بالا نباشد که تست بارداری بتواند آن را تشخیص داد.

از مضرات آزمایش زودهنگام بارداری این است که ممکن است مقادیر بسیار کمی hCG را دریافت کند. همچنین، ممکن است که hCG کافی در گردش خون برای گرفتن نتیجه مثبت در یک آزمایش حساس را هم نداشته باشید.

این به این معنی نیست که چیزی در بدن شما مشکل دارد. مقدار hCG در بدن مهم نیست؛ بلکه این مهم است که چقدر سریع سطح هورمون بارداری شما دو برابر شده و افزایش می یابد. یکی دیگر از دلایل مهم دریافت نتیجه منفی کاذب، نبود hCG کافی در ادراری است که آزمایش می کنید. در اوایل بارداری، اگر قبل از آزمایش مقدار زیادی آب بنوشید، می توانید غلظت هورمون را در ادرار شما رقیق کند.

این احتمال وجود دارد که در اوایل بارداری هنگامی که یک روز دیگر آزمایش می کنید نتیجه درست حاصل شود. غلظت hCG هنگامی که مدتی ادرار خود را نگه داشته اید بیشتر است، به همین دلیل توصیه می شود صبح ها تست بارداری انجام دهید.

خطاهای تست بارداری

خطای آزمون نیز می تواند سبب نتیجه منفی کاذب باشد. اگر برای خواندن نتایج آزمایش خانگی خیلی تعلل کنید، ممکن است منفی کاذب دریافت کنید. اطمینان حاصل کنید که دستورالعمل های آزمایش بارداری خاصی را که خریداری کرده اید دنبال می کنید. برای جلوگیری از دریافت نتیجه منفی کاذب، نتیجه را حتماً در پنجره زمانی توصیه شده بخوانید.

یکی دیگر از دلایل احتمالی منفی کاذب، کیت تست منقضی شده است. نگهداری نامناسب کیت آزمایش (به عنوان مثال، در جای مرطوب و گرم) نیز می تواند باعث سوءعملکرد آن شود.

دلایل نادر سوء عملکرد تست بارداری

یک دلیل غیرمعمول نتیجه منفی کاذب در آزمایشات این است که شما سه قلو یا حتی دوقلو باردارید. در این حالت، مقادیر غیر عادی بالای hCG می تواند باعث شود نتیجه آزمایش منفی کاذب باشد.

هنگامی که هورمون hCG در بدن شما با مواد شیمیایی ضد hCG در آزمایش واکنش نشان نمی دهد، علت بسیار نادر نتیجه آزمایش منفی کاذب بارداری است. در این حالت، ممکن است لازم باشد چند روز دیگر صبر کنید و دوباره آزمایش کنید تا نتیجه دقیق تری بگیرید یا نیاز به آزمایش خون داشته باشید.

در نهایت ممکن است برای تأیید بارداری نیاز به آزمایش خون یا سونوگرافی بارداری داشته باشید.

اگر چند روز پس از آزمایش اول هنوز پریود نشده اید، دوباره آزمایش کنید. اگر آزمایش های بعدی همچنان نتیجه منفی نشان می دهند، باید در مورد آزمایش های بیشتر با پزشک خود صحبت کنید.

دلایل نادر منفی کاذب

دلایل نادر منفی کاذب

در موارد نادر، حاملگی خارج رحمی می تواند نتیجه آزمایش منفی کاذب ایجاد کند. حاملگی خارج رحمی زمانی است که جنین در جایی غیر از رحم کاشته شود. حاملگی خارج رحمی معمولاً در لوله های رحمی اتفاق می افتد. در حاملگی خارج رحمی جنینی زنده رشد نمی کند. و البته تشکیل جفت به تأخیر می افتد که مانع تولید hCG می شود.

حاملگی خارج رحمی در صورت ایجاد پارگی لوله رحمی می تواند خطرناک باشد. حاملگی خارج از رحم نادر است و در حدود ۱ از ۴۰ حاملگی اتفاق می افتد. با این حال، می توانند خطرناک باشند. حدود ۹٪ از مرگ های مربوط به بارداری ناشی از حاملگی خارج رحمی است. اگر پریود نمی شوید و درد شدیدی دارید، فوراً با پزشک خود تماس بگیرید یا به اورژانس مراجعه کنید.

یکی دیگر از دلایل نتیجه آزمایش منفی کاذب، بیماری تروفوبلاستیک حاملگی GTD است که بیشتر به عنوان بارداری مولار شناخته می شود. GTD نوعی تومور نادر است که از رویان در حال رشد تشکیل می شود. در کمتر از ۱ مورد از ۱۰۰ مورد، یک کودک سالم می تواند از یک بارداری مولار رشد کند. اما معمولاً حاملگی مولار به سقط جنین ختم می شود.

GTD باعث تولید مقادیر بسیار بالای hCG می شود. همانطور که در بالا ذکر شد، افزایش مقادیر hCG می تواند آزمایش بارداری در خانه را تحت تاثیر قرار دهد و نتیجه منفی بدهد. در حالی که GTD یک تومور است، به ندرت سرطانی است. درمان معمولاً از طریق کورتاژ است.

دلایل دیگر که قاعدگی شما عقب افتاده است

اگر قاعدگی شما معمولا عقب می افتد، می توان نتیجه گرفت که نتیجه منفی آزمایش درست است. داشتن یک یا دو چرخه نامنظم در سال غیرمعمول نیست و به این معنی نیست که مشکلی وجود دارد.

دلایلی که ممکن است قاعدگی شما دیر شود عبارتند از:

  • شیرده بودن
  • تحمل استرس زیاد
  • کنترل بارداری هورمونی
  • بیماری
  • خواب ضعیف
  • ورزش زیاد
  • مسافرت رفتن
  • تغییر سبک زندگی
  • اگر با استرس یا بیماری شدید دقیقاً قبل از تخمک گذاری دست و پنجه نرم کردید، می تواند کل چرخه قاعدگی شما را به هم بریزد.
  • اگر شما به نوزاد از شیر خود می دهید و چرخه قاعدگی شما تازه شروع شده است، ممکن است در مدت زمانی که بدن تنظیم می شود، قاعدگی نامنظم باشید.
  • اگر ۴۰ ساله هستید و عقب افتادن قاعدگی را تجربه کردید، می تواند نشانه ای از ورود به دوره یائسگی باشد.

اگر اخیراً قرص های جلوگیری از بارداری را کنار گذاشته اید، این نیز می تواند بر قاعدگی شما تأثیر بگذارد. کنترل بارداری اصولا بر کل چرخه طبیعی قاعدگی تأثیر می گذارد و مانع تخمک گذاری می شود. پس از مصرف داروهای کنترل بارداری هورمونی، ممکن است چند ماه طول بکشد تا هورمون های بدن شما به حالت عادی برگردند. پس دور از انتظار نیست که چند قاعدگی اول کمی نامنظم باشد.

درمان باروری

یکی دیگر از دلایل احتمالی عقب افتادن قاعدگی، درمان های باروری است. اگر دوره های شما معمولاً کوتاه است، داروهای باروری مانند کلومید (کلومیفن) ممکن است طول دوره شما را افزایش دهند. اگر یک چرخه IVF ، IUI یا تزریقی را پشت سر گذاشته اید، این مورد نیز می تواند دوره قاعدگی شما را به تاخیر بیندازد.

اگر در حین درمان تحت نظر پزشک بوده اید، احتمالاً می دانید چه زمانی تخمک گذاری را پشت سر گذاشته اید.

برای تعیین اینکه آیا واقعاً قاعدگی شما عقب افتاده است یا نه ، ۱۴ روز از “روز تخمک گذاری” خود را حساب کنید. اگر ۱۴ روز نگذشته است، قاعدگی شما هنوز عقب نیفتاده است.

دوره های نامنظم و آمنوره

بارداری تنها دلیل تاخیر پریود نیست. در حالی که بیشتر افراد با یک برنامه نسبتا منظم قاعدگی را تجربه می کنند، اما برای بعضی زنان دوره های نامنظم امری عادی است. همین نکته می تواند باعث شود که فرد متوجه تاخیر یا عدم تاخیر پریود خود نباشد. همچنین ممکن است یک دوره قاعدگی (یا بیشتر) را به طور کامل از دست بدهید (آمنوره).

آمنوره چیست؟

تعریف بالینی آمنوره پریود نشدن برای سه یا چند دوره متوالی است. این وضعیت ممکن است بسته به عوامل مختلفی رخ دهد: معمولاً بارداری و یائسگی.

سایر دلایل احتمالی برای یک دوره عقب افتاده یا عدم قاعدگی برای چندین ماه عبارتند از:

  • کاهش وزن یا اضافه وزن شدید
  • شیر دادن
  • شیمی درمانی و درمان های پرتوی
  • ورزش بیش از حد
  • عدم تعادل هورمونی (مانند PCOS یا مشکلات تیروئید)
  • داروهایی مانند برخی از داروهای ضد افسردگی و درمان فشار خون
  • مشکلات هیپوتالاموس یا غده هیپوفیز
  • بافت اسکار در پوشش رحم
  • برخی از روش های کنترل بارداری

اگر پریود نمی شوید لازم نیست تصور کنید که باردار نخواهید شد. بسته به علت تاخیر یا از دست دادن قاعدگی،  می توانید مجددا تخمک گذاری داشته باشید.

چه موقع باید از پزشک مشورت بگیرید

اگر پریود شما یک یا دو هفته به تأخیر افتاده است و از آزمایشات نتیجه منفی دریافت می کنید، مراجعه به متخصص زنان برای آزمایش خون بارداری توصیه می شود.

اگر چرخه شما معمولاً منظم بوده اما اخیرا نامنظم شده است، یا قاعدگی شما بیش از سه ماه پس از قطع کنترل بارداری نامنظم است، باید با پزشک خود مشورت کنید. دوره های های نامنظم می تواند یک عامل خطر برای ناباروری باشد.

در موارد زیر بلافاصله با پزشک خود تماس بگیرید

در صورت عقب افتادن قاعدگی همراه با هر یک از علائم یا نشانه های زیر ، بلافاصله با پزشک خود تماس بگیرید و یا به اورژانس بروید، زیرا می تواند به معنای حاملگی خارج رحمی باشد.

  • هر یک از موارد فوق در ترکیب با خونریزی ناگهانی واژن
  • غش یا سرگیجه شدید
  • حالت تهوع یا استفراغ
  • درد شدید شکم یا لگن
  • درد شانه

 

ازمایش بتا چند روز بعد از عقب افتادن پریود

شاید آزمایش بتا یک کلمه ناآشنا در میان افراد مختلف باشد؛ این آزمایش، درواقع میزان گنادوتریپین جفتی انسان که در خون شما وجود دارد را بررسی می‌کند؛ طبق این آزمایش اگر مقدار گنادوتریپین جفتی انسان از حد معمول بیشتر باشد، یعنی مراحل بارداری به طور طبیعی در حال انجام است که نشان از مثبت بودن آزمایش بارداری دارد.

معمولا ۱۰ روز پس از مراحل لقاح، گنادوتریپین جفتی انسان افزایش می‌یابد که می‌تواند زمان مناسبی برای آزمایش بتا باشد. البته معمولا اگر یک هفته الی ۱۰ روز از زمان قاعدگی شما گذشته است، پیشنهاد می‌شود که سراغ آزمایش بتا بروید. چون این آزمایش، به نسبت می‌تواند جواب دقیق‌تری را برای تست بارداری به شما ارائه دهد.

 

چند روز بعد از عقب افتادن پریود باید ازمایش داد

طبق گفته متخصصان، حدود یک هفته الی ۱۰ روز پس از اینکه دوره پریودی شما عقب افتاد، باید به سراغ آزمایش بتا بروید که در بالا توضیح دادیم. البته احتمال منفی شدن هم وجود دارد که در این لحظه ممکن است دچار اختلالات هورمونی شده باشید.

 

تست بارداری چند روز بعد از عقب افتادن پریودی جواب میدهد

این موضوع می‌تواند در بدن هر شخصی، متفاوت باشد؛ در کل پیشنهاد می‌شود که اگر دو الی یک هفته از زمان پریودی شما گذشته است، بهتر است که به سراغ تست بارداری بروید. ولی طبق گفته کارشناسان، اگر یک هفته الی ۱۰ روز از زمان پریودی شما گذشته باشد، می‌توانید نتیجه دقی‌تری را به دست بیاورید.

پس در جواب به سوال بعد از چند روز تاخیر پریود تست بارداری بدم، باید بگویم که از ۲ الی ۱۰ روز؛ البته همانطور که در بالا هم توضیح دادیم، ممکن است که در تست بارداری هم با نتیجه منفی مواجه شوید که در این لحظه شاید دچار اختلالات هورمونی شده باشید، به همین جهت باید به سراغ یک دکتر متخصص بروید تا این مشکل را برطرف کنید.

 

آزمایش بارداری منفی ولی پریود نشدم

همانطور که در بالا و در جواب به سوال چند روز بعد از عقب افتادن پریودی تست بزنیم هم توضیح دادیم، ممکن است با اینکه از زمان پریودی شما هم گذشته باشد و به سراغ تست بارداری بروید، ولی باز هم با نتیجه منفی رو به رو شوید. در این لحظه، ممکن است که شما با اختلالات هورمونی و یا کیست مواجه شده باشید!

برای همین باید فورا به نزد یک پزشک متخصص مراجعه کنید. پس اگر آزمایش بارداری شما با نتیجه منفی رو به رو شد، فورا به یک پزشک متخصص مراجعه کنید.

 

چند روز بعد از تاخیر پریود آزمایش خون جواب میده

یکی دیگر از رایج‌ترین سوالات مربوط به تست بارداری، این است که چند روز بعد از تاخیر پریود آزمایش خون جواب میده؟! در بالاتر هم چندین بار به این موضوع اشاره کردیم؛ در کل ۲ روز الی ۱۰ روز بعد از تاخیر پریود، زمان مناسب برای تست بارداری به شمار می‌رود.

ولی باز اگر به دنبال جوابی دقیق‌تر هستید، پیشنهاد می‌کنم که از روز هفتم الی دهم برای تست بارداری اقدام کنید.

انواع روش های تست بارداری در خانه

در ادامه این بخش قصد داریم تا روش‌های مختلفی از تست بارداری که می‌توانید در خانه انجام دهید را به شما معرفی کنیم؛ البته این موضوع را هم بدانید که روش‌های بسیار بیشتری وجود دارد که ما در ادامه این مقاله، فقط قصد داریم تا چند نمونه از معروف‌ترین آنها را به شما معرفی کنیم:

  • بیبی چک نواری: همانطور که از اسم آن هم مشخص است، از یک نوار کاغذی تولید شده است؛ شما برای تست بارداری با بیبی چک نواری، باید ادرار را در داخل یک ظرف مخصوص جمع آوری کنید و سپس باید نوار را در داخل ظرف ادرار و به مدت ۵ الی ۱۰ ثانیه نگه دارید. بر روی نوار، یکسری خطوط رنگی وجود دارد که نشان دهنده مثبت با منفی بودن تست بارداری است.
  • بیبی چک قطره چکانی: همانطور که از اسم آن هم مشخص است، باید برای تست بارداری، چند قطره از ادرار را بر روی دستگاه بریزید.
  • بیبی چک مستقیم: معمولا رایج‌ترین نوع تست بارداری، همین دستگاه است؛ برای تست بارداری با بیبی چک مستقیم، باید دستگاه را به مدت ۵ الی ۱۰ ثانیه در مسیر مستقیم ادرار قرار دهید. یکسری خطوط بر روی این دستگاه وجود دارد که نمایان شدن آنها نشان از جواب مثبت یا منفی دارد.

 نکته آخر از مجله اکسیر سلامت

عقب افتادن قاعدگی همراه با نتیجه منفی در آزمایش بارداری می تواند گیج کننده باشد اما دلایلی برای این امر وجود دارد. اغلب اوقات، اگر مطمئنید که باردار نیستید، قاعدگی شما فقط کمی عقب افتاده است. اگر باردار هستید، احتمالاً قبل از انجام آزمایش به اندازه کافی صبر نکرده اید.

صرف نظر از علت، علائم نگران کننده را نادیده نگیرید. هرچه زودتر مورد ارزیابی پزشک قرار بگیرید، از شرایط آگاه باشید و تحت درمان مناسب قرار بگیرید.

منبع
verywellfamily

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا