بیماری های مقاربتی

ارتباط HPV (ویروس زگیل تناسلی) و سرطان دهانه رحم چیست؟

ارتباط HPV (ویروس زگیل تناسلی) و سرطان دهانه رحم

ارتباط HPV (ویروس زگیل تناسلی) و سرطان دهانه رحم یکی از مهم‌ترین سؤالاتی است که برای بسیاری از افرادی که به این ویروس مبتلا شده‌اند، وجود دارد. به طور کلی، موارد مختلفی در ابتلا به سرطان تأثیرگذار هستند، از ژنتیک گرفته تا مصرف دخانیات.

اما زمانی که صحبت از سرطان دهانه رحم می‌شود، می‌توان با اطمینان خاطر گفت که علت می‌تواند ویروس HPV باشد. اما برای جلوگیری از ابتلا به این ویروس چه باید کرد؟ آیا واکسن HPV می‌تواند شما را از ابتلا به این بیماری ایمن نگه دارد؟ اگر شما هم به دنبال پاسخ این سؤالات هستید، در ادامه این مقاله همراه ما باشید.

HPV (ویروس زگیل تناسلی) چیست؟

HPV یکی از شایع‌ترین بیماری‌های مقاربتی و جنسی است که خود دارای ۲۰۰ نوع ویروس مختلف است. به طور کلی انواع HPV را می‌توان در دو دسته کم خطر و خطرناک قرار داد. در صورتی که ویروس از نوع بی خطر باشد، فرد به زگیل تناسلی مبتلا می‌شود. اما اگر شانس به اندازه کافی با وی یار نبوده و به یکی از انواع خطرناک مبتلا شود، به یکی از سرطان‌های مقعد، گلو، دهانه رحم، آلت تناسلی مردان و واژن مبتلا می‌شود.

ابتلا به ویروس HPV چگونه اتفاق می‌افتد؟

پاسخ این سؤال برای افرادی که به دنبال ارتباط HPV (ویروس زگیل تناسلی) و سرطان دهانه رحم هستند، اهمیت زیادی دارد. ابتلا به این ویروس معمولاً از طریق رابطه جنسی اتفاق می‌افتد. بنابراین زمانی که شما با فردی از طرق مختلف مانند دهان، مقعد و واژن رابطه داشته باشید، احتمال اینکه به این ویروس مبتلا شوید وجود دارد. البته در صورتی که شریک جنسیتان به این ویروس مبتلا شده باشد.

ارتباط HPV و سرطان دهانه رحم چیست؟

در بسیاری از موارد، زمانی که فرد به این ویروس مبتلا می‌شود، ظرف مدت ۱ الی ۲ سال، بدن به خودی خود این ویروس را درمان می‌کند. اما در صورتی که این ویروس به موقع درمان نشود، می‌تواند سلول‌های دهانه رحم را به سلول‌های سرطانی تبدیل کند. که البته لازم به ذکر است که این روند احتمالاً بین ۱۰ الی ۳۰ سال زمان می‌برد.

آیا می‌توان از ابتلا به HPV جلوگیری کرد؟

حال که متوجه ارتباط HPV و سرطان دهانه رحم شده‌اید، احتمالاً این سؤال برایتان مطرح می‌شود که چگونه می‌توان از ابتلا به این ویروس جلوگیری کرد.

با توجه به تحقیقاتی که تا کنون انجام شده است، می‌توان از دو واکسن جهت جلوگیری از ابتلا به این ویروس استفاده کرد.

Gardasil یکی از واکسن‌هایی است که جهت جلوگیری از ابتلا به این ویروس در افرادی در رده سنی ۹ الی ۲۶ سالگی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

Gardasil 9 نیز یکی دیگر از واکسن‌هاست که برای افرادی از سن ۱۱ تا ۲۶ سالگی و همچنین ۲۷ الی ۴۵ سالگی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

اما مهم‌ترین نکته‌ای که در خصوص استفاده از این واکسن‌ها باید به خاطر داشته باشید این است که قبل از برقراری رابطه جنسی و قرار گرفتن در معرض HPV از آن استفاده کنید.

علائم HPV چیست؟

با توجه به ارتباط HPV و سرطان دهانه رحم بسیاری از افراد به دنبال علائم این ویروس هستند تا خیلی سریع به دنبال درمان آن بروند. اما متأسفانه باید گفت که این ویروس با هیچ علائم خاصی همراه نیست مگر آنکه از نوع کم خطر باشد.

در صورتی که به ویروس کم خطری مبتلا شده باشید، زگیل تناسلی شایع‌ترین علامتی است که به صورت تکی و یا گروهی ظاهر می‌شود. این زگیل‌ها معمولاً در اطراف واژن ، کشاله ران ، مقعد ، دهان یا گلو ظاهر می‌شوند.

اما در صورتی که به سرطان دهانه رحم مبتلا شده باشید، احتمالاً شاهد برخی از نشانه‌های زیر خواهد بود:

  • خونریزی بین دوره یا بعد از یائسگی
  • ترشحات غیر طبیعی از مهبل
  • درد هنگام رابطه جنسی

برای تشخیص سرطان دهانه رحم چه آزمایشی باید انجام شود؟

تست پاپ اسمیر یکی آزمایش‌هایی است که در رابطه با سرطان دهانه رحم انجام می‌گیرد. طی این آزمایش پزشک از دهانه رحم نمونه‌برداری کرده و به آزمایشگاه ارسال می‌کند. در صورتی که سلول‌ها به سلول‌های سرطانی تبدیل شده باشند، درمان آغاز می‌شود. بنابراین، زنان باید با شروع ۲۱ سالگی، هر ۳ سال یک بار برای تست پاپ اسمیر را انجام دهند. با شروع سن ۳۰ سالگی، آزمایش HPV و سرطان دهانه رحم باید با هم انجام شوند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا