انحرافات جنسی

اختلال بچه بازی: دلایل، پیشگیری و درمان

اختلال بچه بازی (میل جنسی به کودکان)

اختلال بچه بازی نوعی بیماری‌ است که از آن تحت عنوان پدوفیلیا (Pedophilia) نیز یاد می‌شود. این عارضه که میتواند بدترین دوران زندگی کودکان را رقم بزند و حتی آینده آنها را تحت تاثیر قرار دهد، به واسطه نوعی برانگیختگی و لذت جنسی صورت میگیرد.

معمولا مردان به این عارضه دچار هستند و علاقه شدیدی به برقراری رابطه جنسی با کودکان ۱۳ ساله یا کوچک تر دارند. این دسته از مردان اغلب به یکی از دو جنس مذکر یا مونث یا به هر دو جنس گرایش پیدا می کنند.

این مسئله را نیز باید بدانید که شرایط برقراری ارتباط آنها با افراد بزرگسال، کاملا متفاوت، متغیر و متنوع است. اختلال‌ بچه‌بازی را میتوان در افرادی تشخیص داد که شواهد حاکی از ابتلای آنها به این اختلال است یا هر نوع تمایل جنسی به کودکان را انکار می‌کنند.

با توجه به اهمیت بالای این موضوع، بیایید کمی نسبت به این اختلال کمی بیشتر بدانیم. در این مقاله به طور کامل در رابطه با پدوفیلیا توضیحاتی خدمت شما ارائه خواهیم داد. با ما همراه باشید.

اختلال بچه بازی یا پدوفیلیا را بشناسید

اختلال بچه بازی یا پدوفیلیا

تاکنون به این مسئله فکر کرده‌اید که آیا بچه بازی، کودک آزاری و کودک دوستی میتوانند معانی یکسانی داشته باشند؟ به طور کلی هر انسانی که میل جنسی او به سمت کودکان گرایش داشته باشد، از اختلال بچه بازی رنج می‌برد. نوعی اختلال جنسی که نه تنها موجبات نگرانی و ناراحتی والدین را به فراهم آورده، بلکه مراجع قضایی را نیز همواره به دنبال راهی برای مقابله با آن واداشته است.

افراد مبتلا به این اختلال، گرایشات جنسی خود را به سمت کودکان زیر سن قانونی هدایت می کنند و حتی در زمان مقابله کودکان، به سراغ اجبار و زور می‌روند. شیوع اختلال پدوفیلیا به هیچ عنوان قابل تشخیص نیست اما طی آخرین تحقیقات صورت گرفته، احتمال شیوع این بیماری در مردان به چیزی حدود ۳ تا ۵ درصد رسیده است و به نظر میرسد زنان بخش بسیار کوچک و ناچیزی از این اجتماع را به خود اختصاص داده‌اند.

آمار بسیار ناگواری در کشور وجود دارد؛ اینکه ۲۰درصد کودکان دچار تجاوز جنسی شده‌اند. اختلال بچه بازی را باید یک ناهنجاری شایع بدانید. و در زمان مشاهده چنین اتفاقی حتی گاهی نیاز نیست خیلی دور بروید، زیرا این امکان وجود دارد که فرد متجاوز از دوستان خانوادگی، اعضای خانواده و خویشاوندان شما باشد. این اختلال به گونه‌ای‌ست که نوع عمل را متفاوت می‌کند.

درواقع برخی موارد مردان تنها با نگاه کردن به کودک یا درآوردن لباس و لمس او، نیاز جنسی خود را برطرف می‌کنند. از طرفی دیگر فعالیت جنسی این دسته از افراد معمولا سکس دهانی یا لمس ناحیه تناسلی کودک یا فرد متجاوز است.

در زمان بروز چنین اتفاقی، حس توامان با غفلت و تنهایی به سراغ کودکان می‌رود و آنها را در بالاترین درجه ریسک سوءاستفاده جنسی قرار می‌دهد.

از شما به عنوان والدین انتظار می‌رود، هیچگاه فرزند خود را افراد غریبه تنها نگذارید. هیچ اهمیتی ندارد که این فرد غریبه دوست شماست یا شخصی نزدیک به خانواده. در هر صورت این وظیفه شماست به عنوان پدر و مادر دیدی واضح به جامعه و شرایط کنونی داشته باشید و از بروز هرگونه اتفاق جلوگیری به عمل آورید.

در زمان ایجاد هرگونه شک در ذهنتان نسبت به این مسئله که آیا کودک شما مورد آزار و اذیت قرار گرفته است یا خیر، سعی کنید با مشاور خانواده-کودک صحبت کنید و علائم، نشانه‌های رفتاری یا حتی افکار فرزندانتان را با آنها در میان بگذارید.

نشانه های اختلال بچه بازی

نشانه های اختلال بچه بازی

برای تشخیص پدوفیلیا، فرد باید مطابق تمایلات جنسی‌اش عمل کند یا رنج شدیدی را در نتیجه تمایلات یا خیال‌پردازی‌های ذهنی تحمل نماید. بدون این دو ملاک، شاید فرد جهت‌گیری جنسی پدوفیلیک را داشته باشد اما نمیتوان با اطمینان گفت که وی از اختلال پدوفیلیا رنج می برد.

با این حال متخصصان و مشاورانی خصوصا در حوزه خانواده-کودک حضور دارند که میتوانند با توجه به شواهد و مصاحبه ها، این اختلال را به راحتی تشخیص دهند. اگر شما هم میخواهید نسبت به این شواهد آگاهی داشته باشید کافیست ملاک هایی که در ادامه خدمت شما معرفی خواهیم کرد را درنظر بگیرید:

  • افراد مبتلا به اختلال بچه بازی، از فانتزی های جنسی شدید و عودکننده برخوردارند و به مدت شش ماه تمایل بسیار شدیدی به برقراری رابطه جنسی یا رفتارهایی شامل عمل جنسی با کودکان ۱۳ ساله یا کوچک‌تر دارند.
  • این دسته از تمایلات جنسی به هیچ عنوان نمیتواند در درون افراد باقی بماند و معمولا افراد مبتلا به این اختلال جزء افراد برون‌گرا شناخته می‌شوند. در غیر اینصورت مشکلات دیگری همچون اختلال‌های بالینی، ناتوانی در عملکردهای اجتماعی، شغلی و… و حتی در حوزه‌های مهم زندگی را تجربه می‌کنند.
  • حداقل سن ابتلا به اختلال پدوفیلیا، ۱۶ سال یا حداقل ۵سال بزرگ تر از کودکی باشد که در معیار اول خدمت شما ذکر کردیم. این مسئله را نباید فراموش کنید؛ افرادی که در اواخر دوران نوجوانی خود به سر می‌برند و با افراد ۱۲ یا ۱۳ ساله به برقراری رابطه جنسی می‌پردازند، به هیچ عنوان در گروه مبتلایان به اختلال بچه بازی نیستند.

نکته مهم بعدی اینجاست؛ در حین تشخیص اختلال پدوفیلیا، پزشک متخصص باید این مسائل را مشخص نماید که آیا فرد بیمار تنها صرفا به کودکان گرایش دارد یا نه. حتی جنسیتی که به سمت آن جذب می‌شوند و گرایش آنها به سمت محارم یا غریبه نیز باید تعیین گردد.

البته مشکلاتی برای تشخیص اختلال بچه بازی وجود دارد. مبتلایان به این اختلال خیلی به ندرت به صورت داوطلبانه به دنبال کمک می‌روند و در اکثریت مواقع دادگاه‌ست که چنین افرادی را طی مصاحبه‌ها، جست‌وجوها و اسناد اینترنتی و… شناسایی می‌کند.

استفاده گسترده از پورنوگرافی کودکان؛ یک شاخص تشخیصی مفید در اختلال پدوفیلیا به حسای می آید. خصوصا اینکه تحریک جنسی نواحی تناسلی را میتوان در آزمایشگاه به وسیله محرک های جنسی به راحتی تعیین کرد.

اگر چنین فردی را در زندگی خود دارید، باید بگوییم با کمک مشاور خانواده-کودک این امکان برای شما فراهم خواهد آمد که در خصوص زندگی با افرادی که چنین از چنین اختلالاتی رنج می‌برند، تصمیماتی درست اتخاذ نمائید. حتی میتوانید با مشاوره ازدواج، به ادامه زندگی یا طلاق و خارج شدن از زندگی چنین اشخاصی به درستی فکر کنید.

دلیل بروز اختلال بچه‌بازی چیست؟

اگر بخواهیم دلیل واضحی را برای بروز اختلال بچه بازی عنوان کنیم؛ باید بدانید این دلیل پدید آمدن این ناهنجاری جنسی همچنان برای بسیاری از پزشکان و متخصصان و مشاوران ناشناخته باقی مانده است.

طبق شواهد برخی معتقدند پدوفیلیا شاید در خانواده جریان داشته باشد و از نسلی به نسل دیگر انتقال یابد. هرچند ریشه این ناهنجاری مشخص نیست و نمیتوان به طور واضح بیان نمود که ژنتیک یا رفتارهای اکتسابی در بروز آن تاثیرگذار است. اما با این وجود مشاور و روانشناس خانواده به راحتی میتواند کمک شایانی در مبتلا نشدن به بیماری های روحی و روانی داشته باشد.

مسئله مهم دیگر اینجاست؛ در قرن ۲۱ام و با وجود تمامی پیشرفت ‌هایی که در علم و تکنولوژی رخ داده همچنان به اثبات نرسیده که عوامل دیگر مانند ناهنجاری‌ها در هورمون‌های جنسی مردانه یا سروتونین در مغز، عاملی در ایجاد پدوفیلیا یا دیگر ناهنجاری‌های جنسی باشد.

به طور واضح سابقه سوء استفاده جنسی در کودک یک عامل بالقوه در ایجاد اختلال بچه بازی به حساب می آید. با این حال این هم همچنان به اثبات نرسیده است.

براساس مدل های یادگیری رفتاری، کودکانی که مورد تجاوز یا قربانی سوء استفاده جنسی قرار گرفته‌اند و یا حتی شاهد رفتارهای جنسی نامناسب بوده‌اند، به سرعت این رفتارها را یاد میگیرند و سعی در تقلید آن و بعدها اجرای آنها با قوت بیشتر هستند. این دسته افراد از تماس‌های اجتماعی یا جنسی نرمال محروم می شوند، بنابراین در تلاش‌اند تا با رفتارهایی غیرمعمول در سطح جامعه، خود را به توازن بکشانند.

مدل های فیزیولوژیکی بر رباطه ی بین هورمون‌ها، رفتار و سیستم عصبی مرکزی و نقش پرخاشگری و هورمون های جنسی مردانه متمرکز هستند. این امکان وجود دارد که در زمان بلوغ، نسبت به این حس و تمایل جنسی خود به کودکان اطلاع پیدا کنند.

قسمت ناراحت کننده اینجاست که افراد مبتلا به اختلال پدوفیلا، تمام عمر خود را درگیر این بیماری هستند. اما با کمک مشاوران و متخصصان شرایطی برای آنها به وجود می آید که در طول زمان تغییراتی را در خود و رفتارهایشان و البته نگاهشان به کودکان و جامعه تغییر دهند.

راهکارهای پیشگیری از آسیب‌ های اختلال بچه بازی

  • افراد مبتلا به پدوفیلیا اغلب دوستان، آشنایان و اقوام هستند، پس هیچگاه کودک خود را با بزرگتر از خودش تنها رها نکنید.
  • مبتلایان به این اختلال اغلب افراد متاهل هستند که بچه دارند. پس به هیچ شخصی به عنوان فرد قابل اعتماد نگاه نکنید.
  • اگر فرزند شما تحت سوء استفاده جنسی قرار گرفت، هیچگاه نمیتواند او را رسوا کند. طبق آمار از هر هشت کودکی که مورد تجاوز قرار میگیرد تنها یک کودک، آزار جنسی را گزارش کرده است.
  • به افرادی که حریم شخصی کودکان شما را نادیده میگیرند اعتماد نکنید و مراقب آنها باشید.
  • باید مراقب آن دسته از افرادی که به جای گذراندن وقت با بزرگسالان، با کودکان بازی می‌کنند باشید. این میتواند خطرناک باشد.
  • افرادی که به هیچ دلیلی برای کودک شما هدایای گران قیمت می‌خرند میتوانند نگران کننده باشند. احتمال اینکه به کودک شما میل جنسی داشته باشند، زیاد است.
  • افراد مبتلا به اختلال بچه بازی همواره بدون اینکه دلیل آن را بدانید، احساس ناخوشایندی را در شما به وجود می آورند.
  • گاهی موارد احساس می کنید که کودک شما از همراهی با یک فرد واهمه دارد و یا هیچ تمایلی به تنها ماندن با او ندارد.

درمان اختلال بچه بازی

درمان اختلال بچه بازی

امروزه عصر ارتباطات و دنیای علم و تکنولوژی است. هر چند که تمامی این موارد شرایطی را به وجود نیاورده تا نسبت به دلیل بروز این اختلال آگاهی پیدا کنیم. اما همواره راهکارها و روش های درمانی مناسبی را پیش روی ما قرار داده است.

به طور کلی برای درمان اختلال بچه بازی، استفاده از درمان‌های زیستی و البته دارو درمانی بسیار پرکاربرد می باشد. این داروها کمک می کند تا گرایشات جنسی در افراد به حداقل برسد. حتی در برخی از موارد پزشک متخصص به تجویز هورمون زنانه می‌پردازد تا از این طریق میل جنسی در فرد بچه باز را به طور قابل توجهی کاهش دهد.

البته اختگی یا برداشتن بیضه ها و حتی جراحی هیپوتالاموس با هدف از بین بردن تولید تستوسترون از جمله درمان های اختلال بچه بازی به حساب می آید که اغلب باید با مجوز مراجع قضایی همراه باشد.

هیچ گاه این فکر را به ذهن خود راه ندهید که بدون اجازه مراجع قانونی، به عمل جراحی مردانه بپردازید.

از دیگر راه های درمان اختلال پدوفیلیا میتوان به مشاوره های پزشکی و روانشناسی و خانواده-کودک اشاره کرد. این مداخله ها کمک می کند تا به شناخت درستی از بیمار برسند. آنها همچنین با کمک روش هایی موقعیت های مشکل آفرین را شناسایی می نمایند و از آنها اجتناب می کنند. تقویت خویشتن داری نیز از جمله راهکارهای درمان این بیماری به حساب می آید که در طی چندین سال گذشته نتایج قابل قبولی را به همراه داشته است.

مداخله های رفتاری علاوه بر اینکه قصد دارد رفتار نامناسب را خاموش و رفتار مناسبی را جایگزین آن کند می‌خواهد روش‌های جامعه پسند برقرار کردن رابطه با سایر بزرگسالان را تقویت کند.

کلام آخر

در این مقاله از مجله اکسیر سلامت به طور کامل در رابطه با اختلال بچه بازی، توضیحاتی خدمت شما ارائه دادیم، حال شما میدانید که پدوفیلیا چیست، دلیل بروز آن چه میتواند باشد، از طریق چه نشانه هایی آن را تشخیص دهیم و چگونه به درمان آن بپردازیم.

اما مسئله اینجاست که در صورت مشاهده چنین رفتاری در خانواده، تنها مشاور است که میتواند راهنمایی های کاملی را در اختیار شما قرار دهد. از همین‌رو توصیه می کنیم برای کسب اطلاعات بیشتر به بخش تماس باما مراجعه کنید تا کارشناسان ما اطلاعات کاملی در این حوزه در اختیار شما قرار دهند.

نوشته های مشابه

یک نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا