انحرافات جنسی

اختلال مازوخیسم، علایم و درمان

مازوخیسم

در طول عمر خود بارها کلمه مازوخیسم را شنیده اید، اما آیا میدانید مازوخیسم چیست؟ این بیماری از کجا نشات میگیرد؟ درواقع مازوخیسم که از آن تحت عنوان اختلال آزارخواهی جنسی نیز یاد می شود نوعی اختلال نابهنجار جنسی است که افراد با تحمل عذاب و شکنجه، لذت جنسی را تجربه می کنند. اصلی ترین کانون این ناهنجاری جنسی به تحقیر شدن، کتک خوردن، به بند کشیده شدن و حتی رنج بردن افراد برمیگردد. به نوعی آنها با تحقیر شدن حین برقراری رابطه جنسی احساس لذت را تجربه می کنند.

تاکنون با چنین افرادی روبرو شده اید؟ میدانید نشانه ها و درمان این بیماری چگونه است؟ اگر علاقمند به آگاهی بیشتر نسبت به این ناهنجاری هستید توصیه می کنیم در ادامه این محتوا با ما همراه باشید. زیرا درنظر داریم توضیحاتی در این حوزه خدمت شما ارائه دهیم.

مازوخیسم را بیشتر بشناسید

همانطور که گفته شد؛ آن دسته از افرادی که به این بیماری مبتلا هستند از اینکه مورد عذاب و شکنجه قرار بگیرند و در همان حال رابطه جنسی برقرار کنند نهایت لذت را تجربه خواهند کرد. مازوخیسم را میتوان نقطه مقابل انحراف جنسی سادیسم (دیگر آزاری ) بدانید. طبیعتان مازوخیست یا آزارطلب به افرادی گفته می شود که دارای تمایلات دگرآزاری یا سادیسمی هستند.

مازوخیست‌ها، از عزت نفس بسیار پایینی برخوردار و از اینکه مورد خفت قرار گیرند لذت می برند. به عبارتی اغلب با آن دسته از افرادی طرح دوستی می چینند که نگاه تحقیر آمیز دارند. حتی در یک رابطه عاطفی خود را به هر طریقی به شخص مورد علاقه شان تحمیل می کنند و هرگونه توهین و تحقیر را با جان و دل از او می پذیرند. آنها در همه حال و همه گونه خود را در اختیار شریک دوستی یا زندگی شان قرار می دهند و از اینکه مورد توهین، شکنجه و حرف های رکیک قرار میگیرند هیچگونه ناراحتی ندارند بلکه بیشتر احساس لذت می کنند.

معمولا برده جنسی نیز به این دسته از افراد اطلاق می شود.

علائم مازوخیسمی

منظور از مازوخیسم چیست؟ مازوخیسم رسیدن به رضایت از طریق درد و تخریب و حتی لذت بردن از احساس خفگی است. افراد مبتلا به مازوخیسم همواره به دنبال راهی هستند تا خود را آزار دهند. اگر شخصی را می شناسید که علائم زیر را دارد، او یک مازوخیسمی است.

نمیتواند نه بگوید

اولین علائمی که در رابطه با فرد مازوخیسمی وجود دارد این است که او هیچگاه قادر به نه گفتن نیست. آنها همواره به خودشان ضربه می زنند و آسیب های جدی را به خود وارد می کنند. از جمله این آسیب ها میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

خود را ببندند، پوست دست خود را سوراخ کنند، شوک الکتریکی به خودشان وارد کنند یا خودشان را بسوزانند.

اینکه شما تمایل زیادی به بله گفتن دارید، به این معنی‌ست که رضایت شخصی خود را ملاک قرار می‌دهید. در این راه توصیه ما این است که همواره به خودتان باور داشته باشید و اعتماد به نفستان را بالا ببرید و با خودتان مهربان باشید. این مسئله را هرگز فراموش نکنید که نه گفتن تنها یک جمله است و این توانایی برای شما وجود دارد که بدون ناراحت کردن کسی «نه» بگویید.

به طور وسواسی میخواهند خودشان را خوب نشان دهند

 اجازه دهید این نشانه مازوخیسم را همراه با یک مثال برای شما شرح دهیم؛ فرض کنید تصمیم گرفته‌اید هر روزه ورزش کنید. اما یک روز به واسطه مشکلی که برای شما پی آمده فرصت ورزش کردن را نداشته اید. به این خاطر، احساس گناه و عذاب وجدان در شما شکل گرفته است و سعی در جبران آن هستید. پس بیش از حد و چندین برابر ورزش می کنید.

مثال ساده دیگری نیز در این راستا وجود دارد: همه ما حداقل برای یکبار هم که شده رژیم گرفته ایم. اما در برخی از روزها مثلا روز تولد خودمان یا دوستانمان، نتوانسته ایم رژیم را رعایت کنیم و رژیم را شکسته ایم. پس از این اتفاق، همه ما احساس عذاب وجدان وحشتناکی را تجربه می‌کنیم و اگر به مازوخیسم مبتلا باشیم، حتما خودمان را کتک خواهیم زد.

در برابر دریافت هدیه مقاومت می‌ کنند

 بسیاری از افراد، زمانی که با نعمت های زیاد از جانب خداوند روبرو می‌شوند، احساس ناراحتی به آنها دست می‌دهد. اما مسئله اینجاست که همه ما لایق دریافت نعمت های خداوند هستیم. این مسئله در رابطه با افراد مازوخیسمی نیز صدق می کند. پس اگر شخصی را می شناسید که از این بیماری رنج می برد؛ سعی کنید به او بیاموزید که از تمامی پدیده های جهان اعم از موسیقی، حیوانات، آسمان، دریا و… لذت ببرید و از مصرف بیش از اندازه نعمات نیز پرهیز کنید.

اما مهم ترین مسئله عدم مقاومت در برابر زیبایی هاست.

جذب خودشیفتگان می شوند

اغلب خودشیفتگان افرادی جذاب، قانع کننده و گیرا هستند و دوری کردن از آنها به شدت سخت می باشد. اگر بارها و بارها مستقیم به تله این افراد گیر افتاده اید، مطمئنا یک مازوخیسم به شمار می آیید.

فیلم های غمگین شما را جذب می کند

افراد مبتلا به مازوخیسم، به شدت به فیلم های غمگین علاقمند هستند. به نوعی این قبیل از فیلم‌ها، در قلب آنها جاریست. اما تاکنون پرسیده اید چرا؟

این دسته از افراد به واسطه آسیب هایی که به خود وارد می کنند، با فیلم های غمگین، همزات پندار می کنند. از همین رو به آنها علاقمند هستند.

اگر احساس رضایت کنند، روش را تغییر می دهند

افراد مبتلا به مازوخیسم، هیچگاه حس خوشحالی ورضایت را دوست ندارند. آنها از اینکه زندگی آسان و در جریانی داشته باشند ناراحت اند و اغلب حوصله شان سر می رود. در صورتی که افراد باید این فرصت را به خود بدهند که از نعمت های نامتناهی، آن هم بدون درد استفاده نمایند.

علت بروز مازوخیسم (آزارخواهی) چیست؟

اگر بخواهیم علت مازوخیسم را بگوییم؛ باید بدانید تاکنون هیچ نظریه پذیرش شده‌ای که ریشه این بیماری را توضیح دهد، به وجود نیامده است. اما برخی از متخصصان در تلاش اند تا با تعریف مازوخیسم جنسی این بیماری را ریشه یابی کنند.

مطابق با روانکاری های انجام شده، مازوخیسم جنسی به دوران کودکی افراد برمیگردد، جایی که آنها با تجربیات تلخ این دوران، پر از نفرت و خشم سرکوب شده‌ای هستند که همواره آن دوران را برای آنان یادآور می شود. این میزان از خشم و تنفر از خود باعث می شود تا شخص تلاش کند با آسیب رساندن به خود، احساس آرامش را به وجودش القا کند و به نوعی از خود انتقال بگیرد. این دسته از افراد برای ارضاء تمایلات جنسی خود همواره با آسیب زدن جسمی و تحقیرهای روانی و لگدمال کردن احساسشان از جانب دیگر افرا نیاز دارند.

مازوخیسم نوعی اختلال است که هرچقدر مدت زمان ابتلا به این بیماری بگذرد، شدت آن افزایش پیدا می‌کند. خصوصا در موقعیت‌هایی که فشارهای روانی زیاد می شود، تمایلات مازوخیسمی افراد نیز شدت می گیرد و میتواند منجر به آسیب جدی جسمانی شود. از همین رو پس از تشخیص این بیماری باید به سرعت برای درمان آن اقدامات لازم را انجام دهید. خوشبختانه مشاوره ها و جلسات روانشناسی بسیار زیادی وجود دارد که افراد میتوانند برای پیدا کردن راهکارهای مناسب به سراغ آنها بروند.

برای کسب اطلاعات بیشتر توصیه می کنیم به بخش تماس باما مراجعه کنید، تا کارشناسان و متخصصان ما اطلاعات کامل تری در این حوزه در اختیار شما قرار دهند.

در این میان نباید به هیچ عنوان این مسئله را فراموش کنید؛ افکار و تخیلات افراد مازوخیسمی، نقش بسیار مهمی را در شدت بیماری آنها ایفا می کند. درواقع این تخیلات است که تاثیر مستقیمی بر اعمال و رفتار آنان میگذارد و حتی آنها را برمی انگیزد.

البته افکار، عاملی قدرتمند در ایجاد بسیاری از بیماری‌هاست. در این میان میتوان به بیماری هایی همچون فتیشیسم و مبدل پوشی نیز اشاره کرد.

درمان مازوخیسم

به عقیده بسیاری از متخصصان و پزشکان، مازوخیسم یکی از سخت ترین و زمان‌برترین بیماری‌هایی‌ست که افراد به فکر درمان آن هستند. این دسته از افراد باید به مراکز مشاوره اختلال های جنسی مراجعه نمایند و با درخواست کمک از روان درمان، بینش خود را تغییر دهند و حتی حالت شرطی سازی انزجاری را نیز نسبت به درمان از بین ببرند.

اصلی ترین هدفی که روان درمانی را برای مازوخیسم مناسب می‌کند، شناخت علت اصلی رفتارهایی است که پریشانی را برای افراد به دنبال دارد. روان درمانی شناختی-رفتاری، نوعی تغییر ساختار تحریفات ذهنی را شامل می‌شود که هرگونه تغییر در این ساختار، میتواند تصحیح اعتقاداتی بیماران را با خود به همراه آورد و البته به همان نسبت آنها را به سمت افکار مضر بکشاند. این نوع از درمان میتواند به افراد کمک کند تا مهارت های لازم برای مدیریت خواسته های جنسی را از طریق روش های سالم تر یاد بگیرند. هر چند تکنیک های دیگری وجود دارد که از جمله میتوان به بیزاری درمانی و حساسیت زدایی اشاره کرد. در این تکنیک‌ها، افراد باید شرایطی را متصور شوند که در حال شرکت در مازوخیسم جنسی هستند و یک واقعه منفی در آن فرآیند برای آنها رخ داده است. تنها به این گونه است که میل به چنین خواسته ای در آنان کاهش پیدا می کند.

روش‌های دیگر درمانی نیز وجود دارد که از جمله میتوان به مدیریت برانگیختگی جنسی و خودارضایی و البته درمان هایی که با بازسازی شناختی و آموزش مهارت های اجتماعی، همراه هستند اشاره کرد. البته با پیشرفت علم و تکنولوژی داروهای مختلفی برای کنترل و درمان مازوخیسم به دنیا معرفی شده است. داروهایی که با کنترل و کاهش سطح گردش تستسترون بدن بدن، میزان دفعات نعوظ را به حداقل میرسانند. برخی از متخصصان نیز براین عقیده اند که با کمک داروهای ضد افسردگی نیز میتوان میزان فشار جنسی را کاهش داد.

به طور کلی، اگر از بیماری مازوخیسم رنج می برید باید تلاش کنید تا برای مدتی طولانی تنها باشید. یعنی هیچ رابطه عاطفی برقرار نکنید و به هیچکس نزدیک نشوید. در طی این مدت باید بر روی عزت نفس خود کار کنید و پیش از انتخاب یک شریک بر روی خودتان و اعتماد به نفس پایینتان به شدت کار کنید. متخصصان ما پیشنهاد می کنند که این مدت را به شش ماه تا یک سال افزایش دهید تا زمانی که ایده های مشارکت بسیار خوب در یک رابطه در ذهن شما به وجود آید و البته احساسی توام با شادمانی را در یک رابطه بخواهید.

افرادی که به طور مرتب به روابط بد وارد می شوند، اغلب به یک درمانگر نیاز پیدا خواهند کرد.

کلام آخر

در این مقاله شما را با بیماری مازوخیسم اشنا کردیم. حال میدانید که این بیماری از چه زمانی در زندگی افراد، نشات میگیرد. از همین رو اگر والدین یک کودک هستید، توصیه می کنیم به روحیات فرزندان خود اهمیت ویژه ای دهید و با مراجعه به مشاوره های پزشکی، تلاش کنید راهی برای کمک به آنها بیابید. این مسئله را فراموش نکنید که خشم سرکوب شده، تاثیری مهم و البته منفی بر آینده فرزند شما دارد. مازوخیسم یک بیماری بسیار خطرناک است، بیماری که میتواند ناراحتی‌های زیادی را به همراه آورد و حتی به واسطه آسیب هایی که افراد به خود وارد می کنند، منجر به مرگ شود. پس با آشنایی با علائم و نشانه های این بیماری و همچنین روش های درمانی آن به سمت درمان و یک زندگی شاداب تر حرکت کنیم.

برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید به بخش تماس باما مراجعه کنید تا کارشناسان ما اطلاعات کامل تری در این حوزه در اختیار شما قرار دهند. همچنین میتوانید با درخواست مشاوره، اولین گام برای درمان این بیماری را بردارید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا