انحرافات جنسی

اختلال نمایشگری جنسی (عورت نمایی)

اختلال نمایشگری جنسی (عورت نمایی) را بشناسید

اگر به عنوان یک خانم این مقاله را می‌خوانید مطمئنا با مسئله اختلال نمایشگری جنسی یا همان عورت نمایی در خیابان، پارک، مکان‌های عمومی و… روبرو شده‌اید. حرکتی که حس ترس توام با انزجار را در شما به وجود آورده است. حتی صحبت در رابطه با این مسئله اغلب حس ناراحتی را برای خانم‌ها به همراه دارد.

اما این اختلال چیست؟ دلیل ایجاد این اختلال در افراد چیست؟ چه کسانی به آن مبتلا می شوند؟ با توجه به اهمیت بالای این موضوع و افزایش روز افزون این اختلال در جامعه، درنظر داریم در این راستا توضیحاتی خدمت شما ارائه دهیم. با ما همراه باشید.

اختلال نمایشگری جنسی را میتوان از جمله اختلالات جنسی دانست که افراد تمایل بسیار زیادی به نمایش دادن بدن و اندام های جنسی خود، خصوصا در مکان های عمومی دارند. افرادی که به این اختلال دچار هستند معمولا به سراغ کسانی می‌روند که انتظار این کار را از آنها ندارند. نتیجه نمایشگری هم، چیزی جز تحریک جنسی، بدون برقراری رابطه، برای بیماران به همراه ندارد. این تحریک و برانگیختگی، در خیال پردازی ها، امیال و حتی رفتارهای آنها تاثیرگذاشته و زندگی آنها را مختل می کند.

اگر چنین افرادی را مشاهده کردید؛ بهترین راهکاری که پیش روی شما قرار دارد، حفظ خونسردی است. زیرا آنها به هیچ عنوان قصد آسیب زدن به شما را ندارند. این میل تحت کنترل آنها نیست و تنها با هدف برانگیختگی جنسی صورت میگیرد. آن‌ها اقدام به برقراری رابطه جنسی با فرد قربانی نمی‌کنند و صرفا با همین برانگیختگی و تفکر راجع به آن خودارضایی کرده و لذت می‌برند.

ما در رابطه با مازوخیسم صحبت کردیم، اینکه افراد در حین برقراری رابطه جنسی به خود آسیب میرسانند، عورت نمایی هم جزئی از انحرافات جنسی به حساب می آید.

عامل بروز اختلال نمایشگری جنسی چیست؟

معمولا افرادی که زیر ۱۸ سال سن دارند اختلال نمایشگری جنسی را برای اولین بار تجربه می‌کنند و حس توام با شادابی را بدست می آورند. این دسته از افراد اغلب مشکلات عدیده‌ای را در برقراری با جنس مخالف تجربه می‌کنند و همچنین از مشکلات بین فردی در رنج هستند.

آنها با این فکر که عورت خود را به دیگران نشان دهند لذت را بدست می آورند و گاهی این میل به قدری شدت پیدا می‌کند که توانایی مقابله با آن را ندارند.

البته در این میان نباید تجربیات ناگوار کودکی را نادیده بگیرید. یکی از مهم‌ترین دلایل بروز عورت نمایی در افراد، احساس‌های مزمن شرم و تحقیری‌ست که از کودکی با آنان همراه می‌باشد به‌گونه‌ای که برای غلبه بر این احساسات، به سراغ عورت نمایی می‎‌روند.

آنها تلاش می‌کنند با انجام این کار، هر چند به صورت موقت حس کفایت توام با قدرت را بدست آورند. به همین دلیل است که ترک این عدت برایشان سخت شده و در بلند مدت همواره تکرار می شود.

به همین دلیل است که گاهی در امکان عمومی مانند پارک‌ها، کوچه های خلوت، اتوبان‌ها، شاهد این دسته از بیماران هستید. واکنشی که قربانیان به آنها نشان می‌دهند؛ اعم از انزجار شدید، شوک و ترس این رفتار آنان را تقویت می‌کند و اشتیاقشان را برای تکرار آن افزایش می دهد.

پس تا حدامکان، در برخورد با این دسته از بیماران، خونسردی خود را حفظ کنید. آنها قصد آزار و اذیت شما را ندارند.

بخش دیگری از دلایل بروز اختلال نمایشگری جنسی نیز به تربیت نادرست و اشتباه والدین برمیگردد. جایی که آنها با الگوهای نامناسب رفتاری برانگیخته می شوند.

افراد مبتلا به بیماری های مغزی نیز سعی در عورت نمایی دارند اما انجام این کارها، توسط این دسته از افراد اغلب در اختیار خودشان نیست. زیرا آسیب‌های قطعه گیجگاهی مغز تکانه‌های خود را در دنیای واقعی اعمال می‌کند.

طبق تحقیقات صورت گرفته؛ بیماران پس از نمایش اندام تناسلی خود، بلافاصله راهی منزل می‌شوند و سعی بر این دارند تا با آن چیزی که انجام داده‌اند خودارضایی کنند. حتی در برخی موارد مشاهده شده؛ افراد مبتلا به اختلال نمایشگری جنسی، با خودارضایی در مقابل افراد غریبه حس ناراحتی را برای آنان ایجاد می‌کنند و از این طریق به لذت می رسند. شایع ترین قربانیان این بیماران، زنان و کودکان هستند.

هر چند گفته می شود قربانیان هیچگونه آسیب فیزیکی را متحمل نخواهند شد اما پیامدهای روانشناختی طولانی مدتی برای قربانیان همراه دارد که حتی در برخی از آنها حضور درمانگر ضروری می شود.

علائم و نشانه های عورت نمایی

مطمئنا تا زمانی که یک بیماری علائم و نشانه‌هایی را از خود بروز ندهد، نمیتوانیم نسبت به درمان و حتی تشخیص آن عملکرد درستی از خود نشان دهیم. اما علائم اختلال نمایشگری جنسی چیست؟

این مسئله غیرقابل کتمان است که انسان‌ها به صورت کاملا غریزی سعی بر این دارند تا آلت تناسلی خود را از دید سایرین بپوشانند. از همین رو زمانی که افراد به این اختلال دچار می‌شوند، تشخیص بیماری‌شان خیلی سخت و دشوار نیست. خصوصا زمانی که مهم ترین نشانه این بیماری، تمایل به نشان دادن آلت تناسلی‌ به افراد غریبه، آن هم به صورت ناگهانی است. پزشکان با مشاهده این علائم به راحتی میتوانند حدس بزنند که فرد بیمار از چه اختلالی رنج می برد و با اعمال راهکارهای مناسب به همراهان و اطرافیان وی، به درمان آن بپردازند.

معمولا سکس تراپیست ها بهترین افرادی به شمار می آیند که میتوانند براساس نشانه‌ها، به تشخیص این بیماری بپردازند و راهکارهای مناسب را ارائه دهند. حال بیایید کمی بیشتر در رابطه با علائم و نشانه های این بیماری بدانیم:

  • طی مدت ۶ ماه، فرد مبتلا به این اختلال، در تلاش است تا آلت تناسلی خود را در معرض نمایش غریبه‌ها، خصوصا آن دسته از افرادی که انتظار این کار را ندارند، قرار دهد. او با انجام این کار برانگیخته شده و سپس با خیال‌پردازی‌هایی که در ذهن دارد به صورت واضح خودارضایی می کند.
  • این دسته از افراد با توجه به تمایلات جنسی خود، آلت تناسلی‌اش را به غریبه ها نشان می‌دهد و افرادی که از این بابت خوشحال نیستند را قربانی این عمل می نماید.
  • اغلب بیماران مبتلا به اختلال نمایشگری جنسی، چه در رفتارهای شخصی و روابط دوستانه خود، چه در عملکردهای اجتماعی، شغلی و… با مشکلات عدیده ای روبرو می شوند.
  • قربانیان این بیماران اغلب از انجام این کار بسیار خشمگین می شوند، برخی از آنها ترس از تجاوز به آنها سرایت می کند و برخی دیگر به قدری نفرت در وجودشان شعله ور می شود که تا مدت ها حاضر به برقراری رابطه با هیچ شخصی نیستند. زیرا به طور واضح افراد مبتلا به عورت نمایی زنان و کودکان را هدف خود قرار می دهند. اما این کار به این معنی نیست که آنها علاقمند به برقراری رابطه با کودکان و یا خواستار تجاوز به زنان هستند.

با این حال نمیتوان عمل زشت و ناگوار آنها را نادیده گرفت.

درمان اختلال نمایشگری جنسی

پزشکان به خوبی نسبت به این مسئله واقف هستند که درمان انحرافات جنسی هر بیمار، با بیمار دیگر متفاوت است. درواقع آنها بروز این اختلال اغلب هیچ دلیل دلیل واضح و مشخصی ندارند و آنها صرفا برای برانگیختگی و رسیدن به لذت این کار را انجام می دهند. به همین دلیل است که درمان آن اغلب بسیار پیچیده و زمان بر خواهد بود.

سکس تراپیست‌ها، تلاش می کنند تا با کمک گرفتن از اصول یادگیری و رفتار درمانی، نشانه های فرد را از بین ببرند و آموزش‌های رفتاری جنسی سالمی را جایگزین آن نمایند و فرد را به سمت درمان سوق دهند. هر چند با توجه به ریشه یابی هایی که صورت میگیرد اغلب ریشه این بیماری به آسیب های کودکی افراد برمیگردد. از همین رو بسیار حائز اهمیت است که رویکردهای عمقی تری همچون روانکاوی را برای درمان در پیش بگیرید زیرا روانکاوی یا روانپویشی، با بررسی گذشته و کودکی فرد، ریشه مشکلات وی را شناسایی می نماید.

اینکه افراد بتوانند هیجانات سرکوب شده خود را تخلیه نمایند، از جمله روش‌هایی به شمار می آید که میتواند به افراد کمک کند تا با آگاهی، رفتار خود را تحت کنترل بگیرند. در این راستا؛ مراجعه به سکس تراپیست و آموزش های جنسی آنان و درمان های رفتاری بسیار موثر خواهد بود. خصوصا که درمان های دارویی در کنار این درمان تجویز می شود و میتواند تاثیر بسزایی در رسیدن به سلامتی داشته باشد.

یکی از مهم ترین مسائلی که قبل از درمان باید به آن توجه کنید این است؛ شما به عنوان همراه بیمار باید همواره از ایجاد هرگونه عذاب وجدان یا تهدید او خودداری کنید. و سپس در اولین فرصت همراه با بیمار به سراغ سکس تراپیست بروید و با مشاوره های تخصصی او راه مناسب درمان را پیدا کنید. این نکته را نیز باید به خاطر داشته باشید که متخصصان این حوزه، به خوبی شرایط شما را به عنوان همراه درک خواهند کرد و کاملا رازدار شما خواهند بود.

با این حال اگر تمایلی به مراجعه حضوری ندارید، میتوانید از طریق تلفن با آنها ارتباط برقرار کنید. از همین رو اگر سوالی در این زمینه ذهن شما را به خود مشغول کرده تنها کافیست به بخش تماس باما مراجعه کنید تا کارشناسان ما اطلاعات کاملی در این حوزه در اختیار شما قرار دهند.

کلام آخر

وقتی صحبت از اختلال نمایشگری جنسی می شود، متوجه می شویم ریشه یابی برای درمان این بیماری، بسیار کمک کننده است. و ریشه تمامی بیماری های جنسی به کودکی برمیگردد. پس به عنوان والدین باید نقش خود را در تربیت جنسی کودکان به طور واضح بدانید. زیرا هرگونه غفلت با عواقب سختی همراه است که یکی از آنها همان عورت نمایی‌ست که در این مقاله از مجله اکسیر سلامت به آن اشاره کردیم.

جالب اینجاست که این بیماری قدمتی چندین ساله دارن وحتی به دهه‌ها قبل برمیگردد. جایی که اگر شخصی به دلیل کمبودهای جنسی خود عورت نمایی می‌کرد به سرعت او را اعدام می‌کردند. چه بسا که در دنیای کنونی و در برخی از جوامع، این میزان از مجازات همچنان برای بیماران و مبتلایان به اختلال نمایشگری جنسی وجود دارد. و جریمه های سنگینی را برای آنان درنظر میگیرند.

از همین رو درمان این بیماری نقش پر رنگی ایفا می کند.

در این مقاله به طور واضح در رابطه با اختلال نمایشگری جنسی، علائم و نشانه های آن و حتی علت بروز آن توضیحاتی خدمت شما ارائه دادیم. حال نه تنها نسبت به این مسائل؛ حتی چگونگی درمان آن را میشناسید.

با این حال اگر سوالی ذهن شما را به خود مشغول کرده؛ توصیه می کنیم به بخش تماس باما مراجعه کنید تا کارشناسان ما اطلاعات کاملی در این حوزه در اختیار شما قرار دهند.

این مسئله را فراموش نکنید که بیماران مبتلا به عورت نمایی به هیچ عنوان قصد آزار و اذیت شما را ندارند، بلکه تنها از شما به عنوان ابزاری برای برانگیختگی و خودارضایی و رسیدن به اوج لذت استفاده می‌ نمایند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا