انحرافات جنسی

اختلال مبدل پوشی (دگر پوشی) چیست؟

اختلال مبدل پوشی یا دگر پوشی

تاکنون در رابطه با اختلال مبدل پوشی (دگر پوشی) چیزی شنیده اید؟ آیا درگ کویین ها را می شناسید؟ مطمئنا افرادی را در جامعه دیده اید که با رفتارها و گرایشات متفاوت، نظر دیگران را به خود جلب می کنند.

زن ۳۵ ساله: دیگر کار به جایی رسیده است که او با پوشیدن کفش و لباس های زنانه و آرایش غلیظ در مجالس زنانه و معابر عمومی ظاهر می شود. او نه تنها در برابر اعتراض های ما دست به اعمال خشونت آمیز مانند شکستن در و پنجره می زند بلکه با دیدن کابوس های شبانه به سوی من حمله ور می شود تا مرا خفه کند (منبع).

از جمله این رفتارها میتوان به مبدل‌پوشی اشاره کرد. مبدل‌پوشی را میتوان از جمله اختلالات جنسی روانپزشکی دانست که با در برگرفتن طیف گسترده ای از رفتارهای مختلف، ارتباط مستقیم خود با انحرافات جنسی را نشان می دهد. نوعی ناهنجاری جنسی است که به علایق جنسی، اولویت ها، هوس ها و حتی امیال شدید اشاره می کند. این موارد اغلب به گونه ای رخ می دهد که آشفتگی های شدید یا آسیب به خود یا اطرافیان را به دنبال دارد. این مسئله خصوصا زمانی که افراد به انجام این کار رضایت ندارند نوعی از نشانه های اختلال به حساب می آید.

اگر علاقمند به آگاهی بیشتر نسبت به این اختلال هستید؛ توصیه می کنیم در ادامه این محتوا با ما همراه باشید. در نظر داریم توضیحات کاملی در این زمینه در اختیار شما قرار دهیم.

مبدل پوشی را بشناسید

مبدل‌پوشی یعنی افرادی که به سراغ به تن کردن لباس هایی می‌روند که مختص جنس مخالف آنهاست. اکثر مبتلایان به این اختلال را مردان تشکیل می دهند. به افرادی هم که از چنین تمایلاتی برخوردارند؛ درگ کویین می گویند. دلایل مختلفی برای انجام این کار توسط افراد وجود دارد؛ انجام این کار هم میتواند از یک میل ساده نشات گرفته باشد و هم از روی اجبار باشد.

اما متخصصان و مشاوران آن را جزء زیر مجموعه اختلالات نابهنجاری جنسی به حساب می آورند. با این حال طی تحقیقات صورت گرفته، تمامی افراد مبتلا به این اختلال، از انحراف جنسی رنج نمی برند.

اختلال مبدل پوشی میتواند در طولانی مدت اعتیاد را در افراد به وجود آورد و حتی علاقمندان به این اختلال را به درجه ای از لذت و جلب توجهی برساند که توانایی ترک آن را نداشته باشند. در ابتدا گفته شد که انحراف جنسی مبدل پوشی ( TRANSVESTISM) در مردان به وفور دیده می شود اما نمونه هایی از آن در زنان نیز دیده شده است.

این روش نوعی جلب توجه برای مبدل پوش ها به حساب می آید و معمولا برای انجام آن به سراغ انواع علت ها و انگیزه ها می روند که پس از شنیدنش به موضوعات جالب و جذابی پی خواهید برد. این نکات طی تحقیقات کیفی و کمی گسترده، توسط متخصصان و کارشنان به اثبات رسیده است.

تاکنون به این مسئله فکر کرده اید که مبدل‌پوشی هم میتواند انواع مختلفی داشته باشد؟

مطمئنا آشنایی با انواع مختلف آن کمک می کند تا تصمیمات بسیار صحیح تری را در زمینه درمان این اختلال در پیش بگیرید.

انواع مختلف مبدل‌پوشی کدام است؟

همانطور که گفته شد انواع مختلفی از مبدل پوشی در سطح جامعه چه در ایران و چه در جهان وجود دارد. بیایید کمی بیشتر نسبت به انواع مختلف آن بدانیم:

انواع مختلف مبدل‌پوشی

مبدل پوشی مرتبط با افراد تراجنسیتی یا ترنس

به کسانی افراد تراجنسیتی گفته می شود که هویت جنسی آنها مطابق بر بدن خود را به رسمیت نمی شناسند. به این معنی است که افراد علیرغم این مسئله که بدن مردانه یا زنانه در اختیار دارند، آن هویت را نمی پذیرند و خود را در گروه جنس مخالف می پندارند. در اغلب این شرایط، فرد شاید بدن مردانه داشته باشد اما علاقمند به پوشیدن لباس زنانه است. از این دسته افراد تحت عنوان ترنسکشوال یاد می شود.

مبدل پوشی بدون ارتباط با تراجنسیتی

اگر نگاهی به تاریخ بیاندازید مطمئنا زنانی را پیدا خواهید کرد که از طریق مبدل پوشی در جنگ های مختلف شرکت کرده اند، از تجاوز جان سالم بدر برده اند، توجهات عموم جامعه را در راستای فعالیت های سیاسی و اجتماعی به سمت جلب کرده اند و حتی مشاغل مردانه ای را بدست آورده اند. این دسته از افراد فارغ از هرگونه تمایلاتی مبادرت به مبدل پوشی آیینی کرده اند.

ملکه زرق و برق و پادشاه زرق و برق

این دسته از افراد به این دلیل در گروه زرق و برق ها قرار میگیرند که با روش های مختلف شدیدا سعی در جلب توجه دیگران دارند. آنها به زرق و برق اهمیت ویژه ای می دهند و نهایت تلاش خود را به کار میگیرند تا دیگران به آنها نگاه کنند. حال این جلب توجه می تواند از طریق به تن کردن لباس باشد حال میتواند آرایش بسیار زیاد زنانه و حتی به اجرا درآوردن نمایش و شو و رقص در خیابان باشد. آنها با انتخاب مبدل‌پوشی به عنوان شغل امورات خود را می گذرانند. و از اینکه به آنها درگ کویین گفته شود احساس خوشایندی دارند.

مبدل پوشی همراه با فتیشیسم

آن دسته از افرادی که به فتیشیسم مبتلا هستند که معمولا اکثریت آنها را مردان تشکیل می دهند، اغلب به عنوان بخشی از اختلال یادگار خواهی خود به سراغ مبدل پوشی می روند و در تلاش اند تا به تحرکات جنسی خود پاسخی مثبت دهند. به عبارتی افراد فتیش یک جسم بی جان مثل لباس زیر زنانه است که فرد آن را به تن خود می کند.

اختلال مبدل پوشی جنسی

منظور از اختلال مبدل پوشی جنسی چیست؟ نوعی اختلال که فرد با استفاده از تخیلات و امیالش، علاقه زیادی به پوشیدن لباس جنس مخالف نشان می دهد و از آن در راستای برانگیخته شدن و اقدام به خودارضایی و حتی مقاربت جنسی نیز استفاده می کند. به همین دلیل است که این اختلال در مردان بیشتر از زنان دیده می شود. حتی در مردان دگرجنس خواه نیز به شکلی خاص نمود پیدا می کند. افراد مبدل پوش از اینکه لباس جنس مخالف خود را به تن کنند احساس لذت می کنند، حال این پوشیدن میتواند تنها یک تکه یا حتی چند تکه از لباس باشد. در هر صورت آنها از این طریق نیاز جنسی خود را برطرف خواهند کرد.

البته باید به این مسئله آگاه باشید که این نوع از ارضا شدن هیچگاه تنها به پوشیدن لباس محدود نمی شود و این امکان وجود دارد که افراد حالات و رفتار جنس مخالف را تقلید نمایند. در این نوع از اختلال، افراد بیمار بر این باورند که هویت آنها با جنس مخالفشان هیچ تفاوتی ندارد. حتی پس از ارضای جنسی نیز لباس های خود را درآورده و به هویت اصلی‌شان برمیگردند. در یک حالت خاص از مبدل خواهی فرد وقتی به خودش به عنوان جنس مخالف فکر می‌کند، تحریک جنسی می‌شود.

دلایل بروز مبدل پوشی چیست؟

با توجه به تمامی پیشرفت هایی که در علم و تکنولوژی رخ داده، همچنان دلیل بروز این اختلال بر متخصصان و مشاوران پوشیده است. اما این مسئله به اثبات رسیده که در دوران کودکی، به تن کردن لباس های جنس مخالف اغلب هیجان هایی را در کودکان به وجود می آورد و زمانی که این اتفاق در دوران بلوغ رخ می دهد با هیجانات جنسی همراه است. به نوعی هر چه سن افراد بیشتر باشد، این رفتار تکرار و البته تقویت می شود. از این مسئله نباید غافل شوید که شاید در جریان عاشق شدن و شروع رابطه با جنس مخالف، تحریک توسط مبدل خواهی اش کاهش پیدا کند یا حذف شود.

با این حال نمیتوان این اتفاق را دائمی دانست زیرا در طی جوانی این رفتار به شدیدترین حالت و به نوعی در اوج خود قرار میگیرد و تمایل بسیار شدیدی در به تن کردن لباس جنس مخالف خود دارد.

در سنین پیری یا میانسالی علاقه در به تن کردن لباس های جنس مخالف تنها به ارضای روح و آرامش رواحی برمیگردد. آنها همواره در طول عمر خود بازخوردهای منفی از دیگران دریافت کرده اند و اضطراب و نگرانی را برای اطرافیان خود فراهم آورده اند از همین رو در سنین پیری تنها برای آرامش خاطر خود به سراغ مبدل پوشی می روند.

همچنین باید این احتمال را درنظر بگیرید که شاید میل به پوشیدن لباس های جنس مخالف در افراد افزایش پیدا کند اما میل جنسی را به کاهش یابد.

اینجاست که حضور مشاوران خانواده میتوانند کمک کننده باشد. شما به عنوان همراه بیمار میتوانید این مسئله را با مشاور و متخصص مربوطه در میان بگذارید و راهنمایی های قابل توجهی را دریافت نمائید.

مبدل‌پوشی را چگونه تشخیص دهیم؟

برای اینکه بتوانید اختلال موجود در افراد را تشخیص دهید باید حداقل یکی از نشانه هایی که در ادامه خدمت شما معرفی می کنیم را در طی مدت زمانی طولانی در افراد مشاهده نمائید:

*فرد موردنظر شما به طور مرتب و با شدت تمام پس از به تن کردن لباس های جنس مخالف و حتی استفاده از زیورآلات آنها تحریک خواهد شد. حال این تحریک میتواند در خیالپردازی افراد باشد، حال در امیال و خواسته های آنان مشاهده شود.

*رفتار آنان اغلب با پریشانی و اضطراب همراه است و حتی بر روی عملکرد جنسی آنها تاثیراتی منفی می گذارد. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه میتوانید به بخش تماس باما مراجعه کنید تا کارشناسان ما اطلاعات کاملی در این زمینه در اختیار شما قرار دهند.

*حداقل زمانی که نیاز است نشانه های اختلال مبدل پوشی را در افراد مشاهده کنید، شش ماه است. متخصصان در طول این مدت تمامی فعالیت های افراد اعم از اجتماعی، شغلی و حتی تحصیلی را زیر نظر میگیرد. زیرا مبدل پوشی میتواند تمامی آنها را تحت شعاع خود قرار دهد.

چگونه مبدل پوشی را درمان کنیم؟

اگر تنها مشکل افراد مبدل پوشی است، باید بدانید که هیچ نیازی به درمان ندارد. اما زمانی که به یک اختلال تبدیل شود اغلب به درمان هایی نظیر روانکاری، ریشه یابی، شناسایی علت ها و حتی درمان های دارویی احتیاج پیدا می کند. حتی در برخی موارد به دلیل مراجعه مبدل پوش ها به دادگاه، نیاز است که روان درمانی های بر روی آنان صورت گیرد. به عبارتی نمیتوان گفت که رفتارهای آنان دست خودشان است. زمانی که به رفع نیاز خود احتیاج دارند، انجام هرکاری از آنان بعید نیست.

مسئله و مشکل اصلی اینجاست که هیچگاه مبدل پوش ها خود تلاشی برای درمان نمی کنند و هیچ گاه به سراغ درمان و ایجاد تغییر در رفتار و کردار خود نمی روند. اینجاست که افسردگی، درگیر شدن با اعتیاد، ملال جنسیتی و…. به سراغشان می آید و سپس به فکر درمان می افتند. اگر به عنوان یک همراه بیمار مبتلا به اختلال مبدل پوش این محتوا را مطالعه می کنید باید بدانید که نقش شما در زندگی این دسته از افراد بسیار پر رنگ است شما می توانید با عملکرد صحیح خود و مشورت با روانپزشکان مختلف در راستای بهبود رفتار آنان قدمی بزرگ بردارید.

کلام آخر

در این محتوا به طور کامل در رابطه با اختلال مبدل پوشی توضیحاتی خدمت شما ارائه داده ایم. طبق قانون افراد مبدل پوش تا زمانی که آشفتگی را به همراه نداشته باشند و ثبات زندگی روزمره افراد را برهم نزنند، حداقل تا پنج سال هیچ مجازاتی گریبانگیر آنان نمی شود. اما در غیراینصورت باید منتظر عواقب سنگینی از جانب دادگاه باشید. پس به عنوان یک همراه وظیفه خود بدانید که به این دسته از افراد کمک کنید. اگر سوالی در این زمینه ذهن شما را به خود مشغول کرده توصیه می کنیم به بخش تماس باما مراجعه کنید تا کارشناسان ما اطلاعات کاملی در این حوزه در اختیار شما قرار دهند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا