انحرافات جنسی

اختلال سادیسم چیست؟ (انواع، علت و درمان)

اختلال شخصیت سادیسم (آزارگری جنسی)

اختلال شخصیت سادیسم (Sadistic personality disorder) از جمله دیگر اختلالاتی‌ست که امروزه بارها و بارها شنیده‌ایم. این نوع از اختلال به وضعیتی اطلاق می شود که فرد با قرار گرفتن تحت مشکلات فردی بسیار زیاد، به حالاتی مانند خشم، سردرگمی، پرخاشگری و حتی رفتارهای غیر متعارف روی می آورد.

توجه داشته باشید مشکلات فردی شاید برای همه افراد جامعه وجود داشته باشد ولی این دسته از بیماران، برای جبران آن به سراغ خشونت می روند. به نوعی خشونت را میتوان از جمله بارزترین ویژگی های فرد سادیسمی دانست.

اما چه کسانی به این بیماری دچار می شوند؟ افرادی که همواره تحت دلسوزی دیگران هستند و یا نسبت به اظهار نظر دیگران واهمه دارند معمولا بیشتر تحت چنین عارضه ای هستند و بیشتر از دیگران رفتارهای خشونت بار دارند. همچنین نباید از شخصیت ضد اجتماعی آنان و خشونت درونی که رنج می برند غافل شویم.

شاید رفتارهای ضد اجتماعی به تنهایی هیچگونه آسیبی را به همراه نداشته باشد اما زمانی که با خشم همراه شود، اغلب مشکل آفرین خواهد شد. در ادامه این محتوا در نظر داریم توضیحات کاملی را در رابطه با این بیماری خدمت شما ارائه دهیم. با ما همراه باشید.

اختلال شخصیت سادیسم را بشناسید

آن دسته از افرادی که از مشاهده رنج و ناراحتی دیگران حس رضایت خاطر پیدا می کنند، معمولا به سادیسم مبتلا هستند. جالب اینجاست که این بیماری حتی میتواند در روابط جنسی آنان تاثیر بگذارد. درواقع آنان در روابط جنسی خود و با هدف حفظ تحریک جنسی شان، به رفتارهای آزارگرانه نیاز دارند.

این اختلال نه تنها آسیب هایی را به شخص و شریک جنسی اش وارد می کند بلکه میتواند بر رفتارهای او با سایر افراد نیز تاثیر بگذارد. البته بسیاری بر این عقیده اند که اصلی ترین دلیل بروز سادیسم در برخی افراد، وراثت است.

افراد سادیسمی به طور مداوم حالاتی مانند خشونت و پرخاشگری را از خود بروز می دهند. حتی در زمان بروز احساسات عاطفی نیز، خشم را همراه خود دارند. به عنوان مثال: فرد مبتلا به اختلال سادیسمی، از حمله دیگر افراد به دوستان، آشنایان و حتی غریبه لذت می برد و همواره از تماشای چنین قضایایی لذت می برند.

جالب اینجاست که طی تحقیقات صورت گرفته؛ این بیماری را به طبقات مختلفی دسته بندی کرده اند. این دسته بندی کمک می کند تا میزان ابتلا به این اختلال مشخص شود و راه درمان مناسب تری برای آن اتخاذ گردد. اما آیا این طبقه بندی را می شناسید؟

انواع اختلال سادیسم

همانطور که گفته شد اختلال سادیسم از طبقه بندی مختلفی ایجاد شده است؛ این طبقه بندی عبارتند از:

  • سادیسم اجباری

این نوع از اختلال سادیسم، به طور معمول در میان افرادی که از مقام و مسئولیت بالایی برخوردارند، نمود پیدا می کند. این افراد با آگاهی به اینکه در جایگاه بسیار بالایی قرار دارند و میتوانند همه را تحت نظارت و کنترل خود بگیرند به این اختلال مبتلا می شوند. به نوعی آنها از مجازات کردن دیگران نهایت لذت را می برند. افرادی که به سادیسم اجباری مبتلا هستند اغلب تمایل دارند اطرافیان خود را به انجام کارهایی مجبور کنند تا احساس قدرت را در خود تقویت نمایند.

  • سادیسم ذهنی

افرادی که به طبقه بندی دوم از اختلال سادیسم مبتلا هستند، اغلب به طور فیزیکی، به اطرافیان خود، هیچگونه آسیبی را وارد نمی کنند. آنها تنها صحنه های اعمال سادیسمی را در ذهن خود متصور می شوند و از آن نهایت لذت را می برند.

  • سادیسم انفجاری

اگر شخصی را مشاهده کردید که خشم او غیرقابل کنترل است، کمی به او شک کنید. شاید از اختلال سادیسم انفجاری رنج می برد. این دسته از افراد معمولا منزوی هستند و از ناامیدی تمام زندگی شان را گرفته است. آنها در مواقع خطیر، کنترل خود را از دست خواهند داد و به جای فکر کردن به موضوع اصلی، به خشونت می پردازند.

  • سادیسم سمبولیک

این نوع از اختلال سادیسم، برای قربانیان بسیار زجرآور است. البته نمیتوان گفت انواع دیگر طبقه بندی هیچگونه آسیبی را به همراه ندارد. اما سادیسم سمبولیک به واسطه آسیبی که به روح و روان فرد قربانی وارد می شود اغلب آسیب های بسیار ناگواری را به همراه دارد. این دسته از افراد به جای وارد کردن زجر و شکنجه بدنی، تلاش می کنند تا با توهین و تحقیر و البته پایمال کردن افراد دیگر، روح و نیاز خود را ارضاء نمایند.

  • سادیسم ستمگرانه

مطمئنا شما هم پس از مشاهده افرادی که دیگران را مورد ستم قرار می دهند این جمله را به زبان آورده اید: « او سادیسم دارد.» باید بگوییم بخشی از طبقه بندی این اختلال به سادیسم ستمگرانه اختصاص دارد. این نوع از سادیسم فرد را وادار می کند تا به طور مداوم به ابراز خشم و عصبانیت خود بپردازد و در نتیجه قربانی های بسیار زیادی را پشت سر خود باقی بگذارد.

همانطور که گفته شد این مسئله در روابط جنسی افراد نیز نمود پیدا می کند و آنها با تحمیل آزار و اذیت بدنی و دردهای جسمی در دیگران احساس لذت را تجربه می نمایند. مسئله ناراحت کننده اینجاست که این دسته از طبقه بندی میتواند حتی به قتل و کشتار نیز کشیده شود. حتی امکان شکنجه و آزار حیوانات نیز به میان آید.

افراد مبتلا به این اختلال، شباهت زیادی به سادیسم انفجاری دارند، با این تفاوت که دقت آنها در انجام کارها بسیار بیشتر است و گاهی اوقات نیز تمایل دارند تا با پنهان شدن در جامعه، به سراغ انجام کارهایی بروند که از نظر دیگران خلاف قانون است.

  • سادیسم از دست دادن کنترل

آخرین طبقه بندی اختلال سادیسم را با تمامی انواع دیگر باید متفاوت بدانید. این دسته از افراد به خوبی می توانند موقعیت های خطرناک را متصور شوند و خودشان را در مقام اولین ضربه زننده ببینند. این دسته از افراد در مرحله خطرناکی قرار دارند. آنها با حمله به دیگران سعی دارند تا نیازهای خشونتی خود را برآورده سازند و با ابراز خشونت خود، این مسئله را به اثبات برسانند که از هیچ چیزی واهمه ندارند.

حال فکرش را کنید که اختلال سادیسمی با اختلال مازوخیسمی ترکیب شود. در آن صورت است که فاجعه ای عظیم و غیرقابل مهار رخ خواهد داد. فرد نه تنها به خود بلکه به افراد دیگر نیز اسیب وارد می کنند. نکته مهم اینجاست که این دسته از افراد اغلب به سراغ کسانی می روند که هیچگونه تمایلی به برقراری این نوع از رابطه ندارند.

تا اینجای مقاله شما را با سادیسم و انواع مختلف آن در جامعه آشنا کردیم. اما مسئله ای که ذهن بسیاری را به خود مشغول می کند این است که علت بروز سادیسم چیست؟ چرا چنین اختلال ناخوشایندی در افراد نمود پیدا می کند؟

در ادامه از این مقاله مجله اکسیر سلامت به آن میپردازیم.

علت بروز اختلال شخصیت سادیسم چیست؟

اختلال شخصیت سادیسم (آزارگری جنسی)

با وجود تمامی پیشرفت هایی که در علم و تکنولوژی رخ داده و با توجه به تمامی تحقیقاتی که در راستای اختلال سادیسمی صورت گرفته، همچنان متخصصان نتوانسته اند علت بروز این نوع اختلال را تشخیص دهند و هیچ دلیل دقیق، واضح و روشنی هم از ابتلای افراد به این اختلال تاکنون کشف نشده است.

اما با این حال بسیاری از متخصصان بر این عقیده‌اند؛ بروز انجام هرگونه حرکت سادیسمی کاملا در اختیار خودشان است و هیچگونه غیرآگاهی در آن وجود ندارد. با این حال برخی دیگر بر این عقیده اند که سادیسم نوعی مشکل بیولوژیکی است که در افراد رخ می دهد و دسته از متخصصان علت های آنان را به اتفاقات سخت و وحشتناک مبتلایان در دوران کودکی نسبت داده اند. همچنین بر این عقیده اند که مشکلاتی همچون تجاوز به کودک در سنین پایین از جمله اصلی ترین دلایل ابتلا افراد به سادیسم در آینده است و در بین تمام علت های احتمالی، هیچ اثری از ژنتیک و ارث مشاهده نمی شود.

این اختلال معمولا در کنار سایر اختلالات رخ می دهد. فرضا افراد از رفتارهای عادی برخوردارند اما در تلاش اند تا بیش از حد خاص باشند. یا در انجام برخی از رفتارهای خود اغراق می کنند. این دسته از افراد احتمال بیشتری برای ابتلا به سادیسم در آنها وجود دارد.

اختلال شخصیت سادیسم چه علائم و نشانه هایی دارد؟

محال است مبتلا به یک اختلال باشید و هیچ علائم و نشانه ای را از خود بروز ندهید. این مسئله در رابطه با اختلال سادیسمی نیز صدق می کند. از جمله این علائم عبارتند از:

  • این دسته از افراد به طور عمد؛ اطرافیان خود را تحقیر می کنند. آنها در تلاش اند تا با ایجاد گره و مشکلات بر سر راه دیگران به تحقیر و آزار و اذیت آنها بپردازند.
  • افراد سادیسمی، برایشان هیچ اهمیتی ندارد که فرد مورد نظر آنها زندانی، بیمار، یا حتی اعضای خانواده و از دوستان اوست. آنها در هر صورت تمایل دارند تا دیگران را تحت کنترل خود درآورند و به مدیریت اعمال و رفتار آنها بپردازند. به نوعی مطابق میل او رفتار کنند.
  • پس از وارد کردن آسیب به اطرافیان، میتوانید احساس لذت و رضایت را در چهره و حتی گفتار و اعمالشان احساس کنید. معمولا تمامی گفتارهای آنان دروغ است. بدون اینکه هیچ دلیلی برای دروغ گفتن داشته باشند. و هیچ دلیلی برای انجام رفتاری خاص داشته باشند.
  • همواره سعی در ناامید کردن یگران دارند.
  • افراد سادیسمی در تلاش اند تا انسان های معمولی را از به سرانجام رساندن کارهایشان بترسانند.
  • با ایجاد محدودیت برای دیگران، احساس ناخوشایند را برای آنها تقویت می کنند. حال آن شخص میتواند همسرشان باشد یا هر شخص دیگر.
  • به ورزش های خشن، هنرهای رزمی، سلاح ها و حتی دیدن جراحت و مرگ دیگران علاقمند هستند.
  • اصلی ترین هدفشان از حضور در یک جمع؛ ایجاد خشونت و متشنج کردن فضا است تا قدرت و قوی بودن خود را به دیگران نشان دهند.

چگونه اختلال شخصیت سادیسمی را تشخیص دهیم؟

چگونه اختلال شخصیت سادیسمی را تشخیص دهیم؟

زمانی که شک می کنید آیا فردی به اختلال سادیسمی مبتلاست یا خیر، بهترین راهکار حضور به روانپزشک است. او می تواند با توجه به راهکارهایی که پیش روی خود می بیند، به تشخیص این اختلال بپردازد. از جمله راهکارهای موجود عبارتند از:

  • آنها به بررسی تمامی مدل های خشونتی می پردازند و از تمامی اعضای خانواده، دوستان، آشنایان، همکاران و.. سوالاتی را می پرسند. آنها همچنین به بررسی بیشترین مواردی که منجر به ایجاد خشونت می شود نیز می پردازند.
  • آنها همواره تلاش می کنند تا شرایطی را فراهم آورند که خشم افراد برانگیخته شود، سپس کوچک ترین حرکات آنها را مورد بررسی قرار می دهند.
  • آناتومی روابط این افراد با تمامی جزئیات مورد بررسی قرار میگیرد.

نکته جالب اینجاست؛ بسیاری از اطرافیان این دسته از افراد؛ علائم او را با سایر اختلالات موجود اشتباه می گیرند. پس روانپزشک بهترین شخصی است که میتواند به آنها کمک کند.

روش های درمانی اختلال سادیسمی

پس از طی کردن مراحل تشخیص اختلال سادیسمی، روانپزشک مورد نظر روش های درمانی زیر را در پیش میگیرد:

مشاوره و روان درمانی

این مسئله را نباید فراموش کنید که اختلال شخصیتی یا همان سادیسمی در هر یک از افراد مبتلا به این اختلال متفاوت است. اما حضور در جلسات مشاوره و روان درمانی توسط فرد میتواند بسیار کمک کننده باشد.

روانپزشک مربوطه با توجه به تجربیاتی که در طی سال ها فعالیت بدست آورده، از علائم بروز داده شده توسط فرد در راستای درمان او استفاده می کند. پس اگر به روانپزشک برای درمان اطرافیان خود مراجعه کرده اید، نیازی نیست نگران باشید در صورت پیگیر بودن درمان، به راحتی میتوانید از این اختلال عبور کنید.

دارو درمانی

خوشبختانه در دنیای پیشرفته امروزی داروهای آرام بخش زیادی وجود دارد که میتواند به این دسته از بیماران کمک کند تا از میل شدیدی که به خودکشی، خشونت های بی جا، پرخاشگری و حتی اضطراب و افسردگی دارند جلوگیری به عمل آورد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا