ریپورتاژ خبری

آیا می توان در حین بارداری سفر کرد؟

با انجام اقدامات احتیاطی مانند داشتن بیمه مسافرتی، اکثر خانم‌ها می توانند با خیالی راحت در دوران بارداری خود سفر کنند. بهتر است پیش از سفر از امکانات درمانی شهر یا کشور مقصد خود مطلع شوید. فراموش نکنید که سوابق پزشکی زایمان خود را همراه داشته باشید تا در صورت لزوم بتوانید اطلاعات مربوطه را به پزشک ارائه دهید. همچنین مطمئن شوید که بیمه مسافرتی پوشش درمانی کافی را فراهم می‌کند، مانند خدمات پزشکی مربوط به بارداری، در حین زایمان، زایمان زودرس و هزینه تغییر تاریخ سفر برگشت شما در صورت زایمان.

 زمان مناسب سفر در بارداری

برخی از زنان به دلیل تهوع، استفراغ و احساس خستگی بسیار در مراحل اولیه بارداری ترجیح می دهند در ۱۲ هفته اول سفر نکنند. همچنین خطر سقط جنین در ۳ ماه اول بیشتر است، چه در سفر باشید و چه خیر. سفر در ماه‌های آخر بارداری نیز می‌تواند خسته کننده و اذیت کننده باشد. بنابراین، بسیاری از زنان بهترین زمان برای سفر یا تعطیلات را در اواسط بارداری، بین ۴ تا ۶ ماهگی می‌دانند.

 پرواز در بارداری

پرواز برای شما یا کودکتان خطرناک نیست، اما قبل از پرواز در مورد مسائل بهداشتی یا عوارض بارداری با ماما یا پزشک خود حتما صحبت کنید. شانس زایمان به طور طبیعی بعد از ۳۷ هفته بیشتر می‌شود (اگر دوقلو دارید حدود ۳۲ هفته) و برخی از خطوط هوایی به شما اجازه نخواهند داد تا پایان بارداری خود پرواز کنید. به همین منظور و برای کسب اطلاعات دقیق، با شرکت هوایی تماس بگیرید. بعد از هفته ۲۸ بارداری، شرکت هواپیمایی ممکن است نامه‌ای از پزشک یا ماما بخواهد که تاریخ زایمان شما را تایید کرده و اینکه تضمین می‌کند شما در معرض خطرات احتمالی نیستید. سفرهای طولانی مدت (بیش از ۴ ساعت) خطر لخته شدن خون (ترومبوز ورید عمقی (DVT)) دارد. اگر پرواز می‌کنید، مقدار زیادی آب بنوشید و به طور منظم حرکت کنید – هر ۳۰ دقیقه یکبار. نیز می‌توانید از داروخانه یک جفت جوراب ساق بلند فشاری یا ساپورت بخرید که به کاهش تورم پایتان کمک کند.

 سفر با ماشین در بارداری

سفر با ماشین در بارداری

اگر باردار هستید بهتر است از سفرهای طولانی با ماشین خودداری کنید. با این حال، اگر مجبور به رفتن به چنین نوع سفری هستید، مطمئن شوید که به طور منظم توقف دارید و از ماشین پیاده می‌شوید. همچنین می‌توانید برخی تمرینات را در ماشین (زمانی که رانندگی نمی‌کنید) انجام دهید، مانند خم کردن و چرخاندن پاها و تکان دادن انگشتان پا. این کار باعث می‌شود خون در پاهای شما جریان داشته و هرگونه سفتی و درد کاهش یابد. پوشیدن جوراب‌های فشاری در سفرهای طولانی با ماشین (بیش از ۴ ساعت) همچنین می‌تواند جریان خون را در پاهای شما افزایش داده و از لخته شدن خون جلوگیری کند.

خستگی و سرگیجه در دوران بارداری نیز شایع است؛ بنابراین در سفرهای ماشینی نوشیدن منظم مایعات و خوردن غذاهای طبیعی و انرژی‌زا مانند میوه و آجیل ضروری می‌باشد. همچنین سعی کنید هرچند وقت یکبار شیشه‌ها را پایین داده تا گردش هوا برقرار شود و کمربند ایمنی خود را نیز به حالت ضربدری (عبور از بین سینه‌ها و لگن) ببندید، نه روی شکم. تصادفات جاده‌ای از شایع‌ترین علل آسیب به زنان باردار است. پس اگر مجبور به انجام یک سفر طولانی هستید، به تنهایی سفر نکنید.

 سفر دریایی در دوران بارداری

شرکت‌های کشتی‌رانی محدودیت‌های خاص خود را دارند و ممکن است از حمل زنان باردار اکیدا خودداری کنند (اغلب زنان باردار بیش از ۳۲ هفته در گذرگاه‌های استاندارد و ۲۸ هفته در گذرگاه‌های پرسرعت). بنابراین قبل از رزرو بلیط کشتی، قوانین آن شرکت کشتیرانی را بررسی کنید. برای سفرهای طولانی‌تر با قایق، مانند سفرهای دریایی، از وجود امکانات کافی داخل کشتی برای رسیدگی به شما و ارائه خدمات پزشکی در بندرگاه‌ها مطلع شوید.

 غذا و نوشیدنی در سفر در دوران بارداری

مراقب باشید از خوردن و نوشیدن مواد غذایی که منجر به ناراحتی‌های معده و اسهال می‌شود اجتناب کنید. برخی از داروها برای درمان ناراحتی‌های معده و اسهال در دوران بارداری مناسب نیستند. همچنین همیشه بررسی کنید که آیا آب لوله‌کشی برای نوشیدن بی‌خطر است یا خیر. اگر شک دارید، آب بطری بنوشید. اگر هم مریض شدید، بدن خود را هیدراته نگه داشته و برای سلامت کودکتان به خوردن مواد مغذی ادامه دهید، حتی اگر گرسنه نیستید.

 چگونه برای سفرهای بین المللی آماده شوم؟

حداقل ۴ تا ۶ هفته قبل از سفر به خارج از کشور به متخصص زنان خود مراجعه کنید. در جلسه مشاوره بهتر است برنامه‌ سفر و مسائل بهداشتی خاص خود را به وی اطلاع دهید و نیز هر واکسنی را که مجاز به تزریق آن هستید، تزریق کنید. همچنین برای سفر به کشوری دیگر باید بیمه درمانی داشته باشید. پس بهتر است که یک کپی از پرونده سلامت خود را در خارج از کشور به همراه داشته باشید. برخی از کشورها به شما اجازه به دنیا آوردن فرزندتان در خاک آن کشور و نیز شهروند آن کشور شدن را می‌دهند. به همین روی، بسیاری برای زایمان به کشورهایی مانند کانادا سفر می‌کنند تا بتوانند با به دنیا آوردن فرزند خود در کانادا اقامت این کشور را بدست آورند. اگر هدف شما همچین چیزی است، مطمئن شوید که تمام قوانین و مقررات مربوط به آن کشور را بدانید و نیز از هزینه‌های آتی آن اطلاع کافی داشته باشید.

 واکسن مسافرتی در دوران بارداری

واکسن مسافرتی در دوران بارداری

اکثر واکسن‌هایی که از باکتری‌ها یا ویروس‌های زنده در ساخت آن‌ها استفاده شده است در دوران بارداری توصیه نمی‌شوند، زیرا این نگرانی وجود دارد که ممکن است به جنین در رحم آسیب برساند. با این حال، اگر خطر عفونت بیشتر از خطر واکسیناسیون باشد، ممکن است برخی از واکسن‌های مسافرتی در دوران بارداری توصیه شوند. بنابراین از پزشک یا مامای خود در مورد واکسن‌های مسافرتی که مجاز به استفاده از آن‌ها می‌باشید سوال کنید.

 قرص مالاریا

مصرف برخی از قرص‌های ضد مالاریا در دوران بارداری خطر دارند ، بنابراین با پزشک خود مشورت کنید.

 ویروس زیکا

ویروس زیکا عمدتاً توسط پشه‌هایی که در برخی از نقاط جهان زندگی می‌کنند سرایت می‌کند.این ویروس در بدن اکثر افراد خفیف بوده و مضر نیست، اما در صورت بارداری می‌تواند مشکلاتی ایجاد کند. اگر باردار هستید، سفر به نقاطی از جهان که ویروس زیکا در آن وجود دارد، مانند نواحی زیر توصیه نمی‌شود:

– آمریکای جنوبی و مرکزی

– کارائیب

– جزایر اقیانوس آرام

– آفریقا

– آسیا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا