سلامت روان

چهار نکته که در مورد استرس باید بدانید

مهمترین حقایق در مورد استرس

استرس یکی از تاثیرگذارترین احساسات بر کیفیت زندگی است، که تقریباً تمامی افراد در شرایط مختلف آن را تجربه می‌کنند. اما واقعاً استرس چیست؟ تأثیر این احساس بر سلامت عمومی بدن چگونه است؟ برای کاهش و مدیریت استرس چه می‌توان کرد؟

استرس به‌طور کلی به واکنش مغز و بدن به یک اتفاق بیرونی گفته می‌شود. مسلماً هرچه که اتفاق بیرونی، شدیدتر باشد، واکنش مغز و بدن نیز بیشتر شده و فرد استرس بیشتری را متحمل می‌شود.

تأثیر استرس بر سلامتی عمومی بدن، بسته به شرایط و تاریخچه سلامتی فرد، متفاوت است. اما در حالت کلی می‌توان گفت که تمامی انواع استرس را در هر مقیاس و شدتی می‌توان کنترل کرد، اگر شما با ماهیت این حس آشنایی کافی داشته باشید.

همه افراد استرس می‌گیرند

هر کس گاه به گاه یکی از انواع استرس را تجربه می‌کند. عوامل استرس زا به‌طور کلی یا به صورت مکرر و در بازه زمانی طولانی زندگی فرد را تحت تأثیر قرار می‌دهند؛ یا به صورت مقطعی و تنها ۱ بار موجب شکل‌گیری این حس در فرد می‌شوند. برخی از شرایطی که موجب استرس در شما می‌شوند، عبارت هستند از:

*          استرس روتین مربوط به فشارهای مدرسه، کار، خانواده و سایر مسئولیتهای روزمره.

*          استرس با یک تغییر ناگهانی منفی مانند از دست دادن شغل، طلاق یا بیماری.

*          استرس ناشی از فشار روحی زیاد، مانند تصادف، جنگ، حادثه طبیعی و ….

استرس همیشه هم بد نیست

جالب است بدانید که در یک موقعیت خطرناک، استرس می‌تواند اصلی‌ترین عامل جهت رهایی شما از مخمصه باشد! زمانی که شما دچار استرس می‌شوید، میزان نبض شما افزایش پیدا می‌کند، سریعتر نفس می‌کشید، عضلاتتان حالت منقبضی پیدا می‌کنند، میزان مصرف اکسیژن بیشتر شده و در نهایت سرعت واکنش و عملکرد شما هم افزایش پیدا می‌کند.

استرس در دراز مدت به سلامتی شما آسیب وارد می‌کند

مقابله با تأثیر استرس مزمن می‌تواند چالش‌برانگیز باشد. زمانی که فرد برای یک مدت زمان طولانی استرس را تجربه می‌کند، بدن دیگر قادر به تشخیص حالت طبیعی فرد نخواهد شد. در نتیجه تمام اعمال طبیعی بدن نظیر عملکرد سیستم گوارش، قلب و خواب به‌طور کامل به هم می‌ریزد؛ بنابراین می‌توان به سادگی متوجه شد که اگر این سطح از استرس در دراز مدت همراه فرد باشد، احتمال ابتلای وی به بیماری‌هایی نظیر بیماری قلبی، فشار خون بالا، دیابت و افسردگی تا چد حد افزایش پیدا می‌کند.

روش‌های مختلفی برای مدیریت استرس وجود دارد

در صورتی که علاقه ای به ابتلا به یکی از بیماری‌های گفته شده را ندارید، بهتر است که روش‌های کنترل و مدیریت استرس آشنا شوید:

  • نشانه‌ها و نحوه واکنش بدنتان به استرس را شناسایی کنید. به عنوان مثال اینکه دچار کم خوابی می‌شوید یا عصبانیت و افسردگی.
  • با یک مشاوره در رابطه با عواملی که موجب ایجاد استرس در شما می‌شود، صحبت کرده و از وی کمک بگیرید.
  • ورزش منظم را در برنامه روزانه زندگیتان جای دهید. ۳۰ دقیقه پیاده‌روی در روز تأثیر چشمگیری در تقویت روحیه تان دارد.
  • از برخی از فعالیت‌های آرامش بخش مانند مراقبه، تنفس آرام و … برای آرام کردن خودتان استفاده کنید.
  • ارتباطتان را با اعضای خانواده و دوستانتان بیشتر کنید تا بدانید که تنها نیستید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا