سلامت روان

چرا باید اعتماد به نفس بالایی داشته باشیم؟

مقدمه

داشتن اعتماد به نفس بالا بسیار خوب است زیرا این حس باعث می گردد تا توجه مثبتی به شخص شود و تفاوت احساس خوب داشتن و مراقبت از آن در انسان رشد کند. احتمالاً همه ما این جملات را شنیده ایم که به خود ایمان داشته باشید، برای خود ارزش قائل بشوید، خود را تشویق کنید و اینکه تا زمانی که خود را دوست نداشته باشید نمی توانید سایر افراد را دوست داشته باشید همه ی این جملات درست هستند. ولی در زندگی واقعی این جملات چه معنایی دارند؟ بدون شک، داشتن اعتماد به نفس بالا برای یک زندگی موفق و شاد ضروری است.

اما چگونه متوجه می شوید که شما دارای اعتماد به نفس بالایی هستید؟ در ادامه مطلب از مجله اکسیر سلامت در مورد این که اعتماد به نفس چیست؟ چرا اهمیت دارد و چگونه می توان آن را تقویت نمود؟ صحبت خواهیم کرد.

همچنین در مورد اثرات ناشی از اعتماد به نفس پایین، تفاوت بین به خود اندیشیدن و اعتماد به نفس پایین مطالبی بیان خواهیم کرد. علاوه براین موارد به مباحثی مانند عوامل موثر در افزایش اعتماد به نفس، راهکارهایی جهت افزایش اعتماد به نفس می پردازیم.

اعتماد به نفس چیست؟

برای داشتن اعتماد به نفس بالا ابتدا لازم است بدانید اعتماد به نفس به چه معناست؟ اعتماد به نفس احترام و تحسین خود است. انجمن روان شناسی آمریکا اعتماد نفس را اینگونه تعریف می کند: درجه ای که ویژگی های فرد در نظرش مثبت تلقی می شوند.

اعتماد به نفس بالا فقط به معنای دوست داشتن خود نیست بلکه به طور کلی به ارزش، احترام و عشق هم اشاره دارد. حس اعتماد به نفس مثبت به معنای پذیرش توانایی های خود و مختار بودن در انجام کارها به تنهایی است. این به این معناست که فکر می کنید داشتن ایده، احساس و نظر ارزشمند است.

اعتماد به نفس در مقابل افسردگی

توجه داشته باشید اعتماد به نفس پایین به معنای افسردگی نیست. در حالی که این دو مفهوم با هم هم پوشانی دارند، اعتماد به نفس پایین به عنوان خطری برای عامل افسردگی محسوب می گردد. در حالی که افسردگی به عنوان یک بیماری شناخته می شود و بر ذهن و بدن انسان تاثیر می گذارد، اعتماد به نفس نحوه تفکر و احساس شما در مورد شخص شما است.

به خاطر داشته باشد که اعتماد به نفس بالا یا پایین تحت تاثیر عوامل زیادی قرار دارد که شما می توانید بعضی از آن ها را کنترل کنید یا بعضی از آن ها از کنترل شما خارج هستند.

اعتماد به نفس بالا

اعتماد به نفس بالا

داشتن اعتماد به نفس بالا به معنای داشتن نگاهی مثبت به زندگی است. این به معنای دوست داشتن همه چیزهایی مرتبط به خود نیست بلکه ممکن است افرادی اعتماد به نفس بالایی داشته باشند ولی همیشه از خود انتقاد کنند و از آنچه که دارند راضی نباشند. اعتماد به نفس بالا با توجه به شرایط متغیر است.

اساسا، اعتماد به نفس بالا یک چارچوب ذهنی است که به شما این اجازه را می دهد تا نقاط قوت خود را تقویت کنید و به فکر نقاط ضعف خود باشید و بدین ترتیب احساس خوبی در مورد خود و زندگی خود داشته باشید. اعتماد به نفس بالا به شما این امکان را می دهد تا فراز و نشیب های روزمره را در نظر داشته باشید به این صورت برای خود ارزش قائل خواهید شد، می توانید به راحتی اعتماد کنید و احترام بگذارید.

چرا داشتن اعتماد به نفس بالا مهم است؟

طبق انجمن روان شناسی آمریکا، داشتن اعتماد به نفس بالا عاملی اصلی برای سلامتی روان و رفاه است. توجه به اعتماد به نفس بالا از این جهت حائز اهمیت می باشد که به شما کمک می کند تا بتوانید با مشکلات کنار بیایید و آن ها را در نظر داشته باشید.

اگر اعتماد به نفس بالایی دارید و هم چنین دوست ندارید بر نقاط ضعف خود مانند سرزنش، تردید یا ناامیدی تمرکز کنید. علاوه بر این می توانید از عهده استرس، فشار ناشی از کار، محیط خانه یا همسالان بر بیایید. فردی که دارای اعتماد به نفس بالایی است سعی می کند به جای داشتن احساس نا امیدی، بی لیاقتی شرایط را تغییر دهد یا آن ها را بهبود ببخشد.

اعتماد به نفس بالا و رفتار اجتماعی

اعتماد به نفس بالا با رفتارهای اجتماعی مانند بخشش، همدلی، انعطاف پذیری و روابط خانوادگی مثبت ارتباط دارد. در واقع، مطالعات نشان می دهند که دانشجویان با اعتماد به نفس بالاتر و دارای روابط دوستانه با خانواده عملکرد موفقی دارند و سازگاری اجتماعی بهتری در محیط جدید دارند.

اعتماد به نفس بالا و استرس

میزان استرس با میزان اعتماد به نفس رابطه مستقیمی دارند. تجربه به ما می گوید رفتارهای اجتماعی توام با اعتماد به نفس باعث کاهش میزان استرس می گردد و به شما کمک می کند تا بتوانید استرس کمتری داشته باشید. براساس مطالعات رابطه مستقیم و مثبتی  بین داشتن اعتماد به نفس و انگیزه وجود دارد.

اعتماد به نفس بالا موجب بهبود رفاه عمومی می گردد

علاوه براین اعتماد به نفس بالا در مقابل بسیاری از شرایط روانی مانند افسردگی و اضطراب محافظت می گردد. در واقع، مطالعات به ما می گویند اعتماد به نفس بالا با میزان رضایت شما از زندگی و توانایی حفظ نگرش مطلوب چالش برانگیز است.

خطرات ناشی از اعتماد به نفس بالا

خطرات ناشی از اعتماد به نفس بالا

اعتماد به نفس نیز مانند سایر عناصر بهداشت روان در طیفی مشخص توصیف می شود. تصویر شخصی شما مانند سایر عوامل در معرض تغییر و رشد هستند. با این شرایط افراد همواره به سمت یک اعتماد به نفس تعیین شده ای هستند که پایدار است که ممکن است بالا یا پایین باشد. تعاملات اجتماعی، میزان توجه، احساسات، تصمیم گیری ها و رضایت از زندگی همه و همه تحت تاثیر تصور شخصی است.

اعتماد به نفس پایین و روحیه ضعیف

اعتماد به نفس پایین فقط به معنای داشتن یک روحیه ضعیف نیست. معمولا افراد وقتی با اتفاقات منفی مواجه می شوند حس ناخوشایندی به آن ها دست می دهد ولی این احساس گذرا است و عبور می کند این امر به خصوص برای کسانی که دارای اعتماد به نفس مثبتی هستند بسیار زودگذر است ولی برای افرادی که دارای اعتماد به نفس پایینی هستند این احساس ممکن است ادامه دار باشد و گاهی بدون توجه به شرایط زندگی با گذر زمان با آن ها همراه باشد.

میزان اعتماد به نفس ممکن است تا حد زیادی به تغییرات طبیعی مانند ژنتیک، تربیت، همسالان و رویدادهای زندگی وابسته است همان طور که گفته شد می تواند شما را در معرض خطرات بسیاری ناشی از چالش های بهداشت روان قرار دهد.

رفتارهای مخاطره آمیز

مطالعات نشان می دهند بین اعتماد به نفس پایین و افزایش رفتارهای پرخطر در بین نوجوانان مانند مصرف مواد مخدر و الکل، رانندگی در حالت مستی، سیگار کشیدن و خود زنی رابطه مستقیمی وجود دارد. معمولا کسانی که اعتماد به نفس پایینی دارند به سراغ انجام کارهای خطرناکی می روند که ممکن است سلامتی و ایمنی آن ها را به خطر بیندازد.

آیا می توان بیش از حد اعتماد به نفس داشت؟

اعتماد به نفس بیشتر از حد ممکن است تاثیرات منفی داشته باشند. لازم است بین اعتماد به نفس بالا و استکبارستیزی تمایز قائل شد. نباید اعتماد به نفس بالا موجب گردد که خودخواهانه رفتار کنید یا خطاپذیر هستید یا بهتر از دیگران عمل می کنید.

نتیجه نهایی

اعتماد به نفس بالا عامل رضایت از زندگی است. برای بعضی افراد این چارچوب به آسانی ایجاد می گردد و برای بعضی افراد دیگر مانند یک مبارزه است. خوشبختانه به هر میزان اعتماد به نفس داشته باشید می توانید در جهت بهبود آن تلاش کنید.

داشتن اعتماد به نفس به شما انعطاف پذیری، مهربانی، انگیزه و عشق می بخشد و به شما کمک می کند تا بهترین فرد در جامعه و خانواده باشید.

منبع
verywellmind

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا