تکنولوژی سلامت

پنج مورد از جدیدترین تکنولوژی های پزشکی در سال ۲۰۲۰

معرفی جدیدترین تکنولوژی های پزشکی

جدیدترین تکنولوژی های پزشکی به اندازه‌ای در کیفیت زندگی افراد خصوصاً بیماران تأثیرگذار بوده است که پزشکان و بسیاری از شرکت‌های فعال در حوزه تجهیزات پزشکی را وادار به همراهی کرده است. در سال‌های اخیر با توسعه فناوری یادگیری ماشین، دستگاه‌های زیادی توسعه یافته‌اند که با جمع‌آوری داده از بیمار و انتقال آن‌ها به پزشک مربوطه، موجب جلوگیری از اتفاق‌های ناگوار می‌شوند.

جدیدترین تکنولوژی های پزشکی که در سال جدید یعنی ۲۰۲۰ معرفی شده و خواهند شد، همگی با هدف ارتقا کیفیت زندگی افراد و همچنین کاهش هزینه‌های مرتبط با بیمارستان و ارائه شده و خواهند شد.  چرا که با استفاده از این فناوری‌های نوین، پیشگیری از ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها و در نتیجه نیاز به انواع داروها و خدمات درمانی کاهش پیدا می‌کند. بنابراین در صورتی که افراد به سرعت خود را با این فناوری‌های جدید همراه کنند، یکی از چالش‌های اصلی بیمارستان‌ها که کمبود نیرو و خدمات جهت ارائه به بیماران است برای همیشه حل خواهد شد.

تجهیزات پوشیدنی پزشکی

تجهیزات پوشیدنی پزشکی  را می‌توان یکی از بهترین و جدیدترین تکنولوژی های پزشکی در نظر گرفت که از زمان ظهورشان تا کنون مورد استقبال بسیاری از افراد قرار گرفته‌اند. داده‌هایی که توسط این تجهیزات جمع‌آوری می‌شوند شامل اطلاعاتی مانند فشار خون، قند خون و … هستند.

یکی از محبوب‌ترین تجهیزاتی که در این حوزه در سراسر جهان مورد استقبال بسیاری قرار گرفته، Apple Watch است. چرا که بر اساس آماری که از سوی مؤسسات پزشکی منتشر شده است، روز به روز به تعداد کسانی که از این وسیله استفاده می‌کنند، اضافه می‌شود.

با این حال هنوز هم چالش‌های زیادی بر سر راه این فناوری وجود دارد. به این خاطر که برخی از پزشکان معتقد هستند که پردازش این حجم زیادی از داده و اطلاعات کار مشکلی خواهد بود. علاوه بر این، چه کسی می‌تواند تضمین کند که به موقع این داده‌ها را دریافت کرده و تصمیم مناسب را اخذ نموده و اجرا کند؟!

تأثیر هوش مصنوعی در تشخیص بیماری و درمان

هوش مصنوعی یکی دیگر از جدیدترین تکنولوژی های پزشکی است که در تشخیص به موقع بیماری و انواع عفونت‌ها کمک شایانی می‌کند. این تکنولوژی که در لباس‌های پوشیدنی به کار برده می‌شود، اطلاعاتی در خصوص شرایط سلامتی و بهداشتی فرد در اختیارش قرار می‌دهد. در نتیجه فرد قبل از اینکه دچار بیماری یا عفونت شود، به موقع از شرایط مطلع شده و اقدامات لازم را انجام می‌دهد.

در حال حاضر هوش مصنوعی در بسیاری از شاخه‌های علمی و صنعتی جهت بهبود عملکرد شبکه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. اما امید بر آن است که این فناوری جایگاه مطلوب خود را در پزشکی پیدا کرده و به این بخش از جامعه نیز کمک کند.

بهبود و توسعه خدمات Telehealth

Telehealth یکی دیگر از جدیدترین تکنولوژی های پزشکی است که هدف اصلی آن تغییر نحوه ارائه خدمات پزشکی به بیماران است. با استفاده از این فناوری که در میان پزشکان با استقبال گسترده‌ای روبه‌رو شده است، برقرار ارتباط بین بیمار و پزشک از طریق یک تماس تصویری برقرار می‌شود. در نتیجه فرقی نمی‌کند که فرد بیمار چند سال سن دارد و یا در چه منطقه‌ای زندگی می‌کند، با استفاده از این فناوری که کاربری آسانی هم دارد به سرعت می‌تواند با یک پزشک ارتباط برقرار کند.

استفاده از واقعیت مجازی در علم پزشکی

برخلاف تصور بسیاری از افراد، واقعیت مجازی تنها برای گیمرها مثمر ثمر نیست! اخیراً استفاده از این فناوری جهت بهبود روحیه بیمار به شدت مورد استفاده قرار گرفته است. چرا که با استفاده از این فناوری فرد می‌تواند در مکانی قرار بگیرد که به دلیل شرایط بیماری، فعلاً امکانش را ندارد.

علاوه بر این، کیفیت بالای این فناوری موجب ایجاد حواس پرتی در بیمارانی می‌شود که تحت مداوای سختی قرار گرفته و درد زیادی متحمل می‌شوند.

اما مورد دیگری که در خصوص این فناوری توجه بسیاری از پزشکان را به خود جلب کرده است، انجام جراحی‌های سخت و پیچیده بدون دخالت مستقیم انسان است. پیش‌بینی می‌شود که در آینده نزدیک، برای انجام بسیاری از جراحی‌ها نیاز به حضور فیزیکی جراح در اتاق نبوده و جراحی توسط یک ربات و فناوری واقعیت مجازی انجام گردد.

تأثیر سرعت و کیفیت اینترنت ۵G در علم پزشکی

در تمام مواردی که در این مقاله به عنوان جدیدترین تکنولوژی های پزشکی بیان کردیم، اینترنت نقش مهمی ایفا می‌کند. بنابراین در صورتی که اینترنت دارای کمترین میزان اختلال باشد، داده‌ها به درستی و در زمان درست در اختیار فرد مورد نظر قرار نگرفته و سلامت فرد به خطر بیفتد.

در حال حاضر استفاده از این اینترنت به صورت گسترده امکان‌پذیر نیست اما پیش‌بینی می‌شود که این فناوری مکملی خوبی برای Wi-Fi 6 خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا