ریپورتاژ خبری

لمینت دندان چه پروسه ای دارد؟ مزایا وعوارض آن کدامند؟

لمینت دندان به موارد صدفی‌شکلی گفته می شود که به صورت سفارشی برای نصب روی دندانتان ساخته می شوند. از لمینت برای پوشاندن ترک، لب پریدگی، لکه و نقایص زیبایی دیگر استفاده می شود. لمینت یکی از پرکاربردترین روش های درمانی دندانپزشکی زیبایی است و بسته به اهداف بیمار می توان از انواع مختلفی از لمینت استفاده کرد.

لمینت دندان چیست؟

لمینت، گزینه هایی پوششی است که بر روی سطح جلویی دندان نصب می شود. متخصصان از مواد باکیفیتی مثل کامپوزیت یا پورسلین به رنگ دندان برای ساخت آنها استفاده می کنند.

لمینت ها به ذات ابزاری برای زیبایی دندان است که نقایص بسیاری در دندان ها مثل لب پریدگی، ترک، شکاف بین دندان، تغییر رنگ دندان و … را می پوشاند.

مزایای لمینت دندان

از جمله مزایای لمینت دندان می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • لمینت می تواند به صورت چشمگیری، ظاهر لبخندتان را بهبود ببخشد.
  • حسی کاملا طبیعی و مشابه با دندان های واقعی دارند.
  • لمینت ها در مقایسه با مینای دندان طبیعی از مقاومت بیشتری در مقابل لکه شدن برخوردارند.
  • لمینت دندان به نگهداری های بیشتر نیازی ندارد.
  • با نگهداری مناسب می توان آن را تا ۱۰ الی ۱۵ سال حفظ کرد.

انواع لمینت دندان

انواع لمینت دندان

از انواع مختلف لمینت دندان می توان به لمینت کامپوزیتی، لمینت سرامیکی، لمینت بدون تراش و لمینت متحرک اشاره کرد.

لمینت کامپوزیتی

لمینت کامپوزیتی گزینه های خوبی برای مخفی کردن مشکلات کوچک محسوب می شود که در زیبایی دندان وجود دارد. دندانپزشک از رزین کامپوزیتی به رنگ دندان – همان ماده استفاده شده در باندینگ دندان – برای دستیابی به نتایج مطلوبش استفاده می کند.

لمینت سرامیکی

با استفاده از لمینت سرامیکی می توان نقایص بسیاری در دندان را پوشاند. این رستوریشن ها به صورت سفارشی و متناسب با آناتومی دندان بیمار ساخته میشود. دندانپزشک قبل از نصب لمینت سرامیکی ابتدا روی مینای دندان را میتراشد و با این کار سطح آن را زمخت می کند تا چسبندگی لمینت به دندان بیشتر شود.

لمینت بدون تراش

لمینت بدون تراش یا کم تراش خورده، گزینه های کم تهاجم تری محسوب می شود. لمینت بدون تراش هم مثل لمینت های سرامیکی به صورت سفارشی و متناسب با لبخند شما طراحی می شود، اما میزان تراشیدن مینای دندان برای آن در مقایسه با لمینت سرامیکی کمتر است. البته این را باید بدانید که برای نصب لمینت بدون تراش، هنوز باید بخشی از مینای دندان تراشیده شود. این گزینه برای همه مناسب نیست و بیماران باید ابتدا با دندانپزشکشان مشورت کنند.

لمینت متحرک

از لمینت های متحرک – که به آن لمینت پاپ آپ یا اسنپ آن نیز گفته می شود – برای پوشاندن نقایص دندانهای طبیعی استفاده می شود. می توانید لمینت متحرک را هر وقت که دلتان خواست، مثل ریتینر از دهان در بیاورید. لمینت متحرک از عوامل موثر در بهبود زیبایی لبخندتان است – اما می تواند خوردن و نوشیدنی، و حتی صحبت کردن را تحت تاثیر قرار دهد.

جدید بودن لمینت متحرک باعث شده که مطالعات زیادی بر روی آن انجام نشده باشد و برای اطمینان از اینکه گزینه مناسبی برای شما خواهد بود یا خیر، باید با دندانپزشکتان مشورت کنید.

آماده سازی برای نصب لمینت دندان

دندان پزشک در جلسه مشاوره، ابتدا دندان ها و لثه را معاینه می کند تا ببیند که گزینه مناسبی برای نصب لمینت هستید یا خیر. اگر گزینه مناسبی باشید، بخشی از مینای دندانتان برای آماده سازی آن تراشیده می شود و سپس قالب دندانتان گرفته می شود. متخصص ساخت لمینت از این قالب برای ساخت لمینت استفاده می کند (اگر به دنبال استفاده از لمینت کامپویزیتی باشید، نیازی به قالب گیری از دندان نخواهد بود).

ساخت و تکمیل لمینت ممکن است که چند هفته طول بکشد. دندانپزشک در صورت نیاز، یک گزینه موقتی را بر روی مینای تراشیده شده نصب می کند. آزمایشگاه بعد از ساخت لمینت، آن را به دفتر دندانپزشک ارسال می کند.

فرایند نصب لمینت دندان

فرایند نصب لمینت دندان

دندانپزشک در جلسه دوم به بررسی شکل، رنگ و چفت شدن لمینت بر روی دندان می پردازد و آن را با استفاده از چسب دندان به صورت دائمی بر روی دندانتان می چسباند. او نهایتا نحوه بسته شدن دندانهایتان بر روی یکدیگر را بررسی می کند و اصلاحات لازم را انجام می دهد.

اگر قصد تغییر شکل یا رنگ لمینت را دارید، آن را با دندانپزشک در میان بگذارید. آنها در همکاری با آزمایشگاه دندانسازی، سعی در افزایش رضایت شما دارند.

نصب لمینت دندان به ریکاوری نیازی ندارد و افرادی که لمینت دندان نصب می کنند، می توانند بلافاصله به ادامه کارهایشان بپردازند و بلافاصله غذا و نوشیدنی بخورند.

آیا لمینت دندان به مراقبت های ویژه ای نیاز دارد؟

مسواک کردن، نخ دندان کشیدن و مراجعه مرتب به دندانپزشک، دستورالعمل مراقبت از لمینت و حفظ آن در وضعیت مناسب است. حتما از مسواک با برس نرم و خمیردندان حاوی فلوراید و غیرساینده استفاده کنید. خمیردندان سفیدکننده باعث ایجاد خش در لمینت می شود و حتی الامکان باید استفاده از آن را کنار بگذارید.

برای افزایش ماندگاری لمینت باید از گاز زدن مواد سخت و ترد مثل سیب، هویج و گوشت سفت خودداری کنید و آنها را ابتدا تکه تکه کرده و سپس با دندان های عصبی بجوید. لمینت های سرامیکی در مقابل لکه شدن مقاوم هستند، اما بهتر است که از خوردن غذاها و نوشیدنی های دارای رنگ تیر مثل خانواده توت، شراب قرمزی، چای و قهوه خودداری کنید؛ مصرف این غذاها و نوشیدنی ها با گذشت زمان در ایجاد لکه روی لمینت موثر خواهد بود.

تفاوت لمینت و تاج در چیست؟

روکش سرامیکی تنها بخش جلویی دندان و ظاهر آن را بهبود می دهد اما تاج دندان، جایگزین کل ساختار دندان می ود و به توان آن می افزاید.

لمینت دندان یک راهکار درمانی زیبایی است که ظاهر لبخندتان را بهبود می دهد اما ضرورتا نمی تواند دندانتان را ترمیم کند. اگرچه با استفاده از تاج دندان هم ظاهر دندان بهبود می یابد، اما هدف اصلی استفاده از آن، جایگزینی دندانی است که در نتیجه پوسیدگی یا ضربه، آسیب بدی دیده باشد.

خطرات لمینت دندان

معایب لمینت دندان عبارتند از:

  • فرایند لمینت دندان بدون بازگشت است.
  • هزینه لمینت در مقایسه با باندنیگ رزین کامپوزیت بیشتر است.
  • معمولا نمی توان لمینت لب پریده یا ترک خورده را ترمیم کرد.
  • تراشیده شدن مینای دندان قبل از نصب لمینت، می تواند حساسیت آن به غذاها و نوشیدنی های گرم یا سرد را به همراه بیاورد.
  • شاید رنگ لمینت و دندان های دیگر از تطابق کافی برخوردار نباشد؛ بعلاوه وقتی لمینت نصب شد، دیگر نمی توان رنگ آن را تغییر داد. اگر تصمیم به سفید کردن دندان هایتان دارید، باید آن را قبل از نصب لمینت انجام دهید.
  • اگرچه به ندرت دیده شده، اما امکان لق شدن و افتادن لمینت وجود دارد. برای حداقل سازی احتمال وقوع این مشکل، ناخنتان را نخورید، مداد و یخ یا اجسام دیگر را نجوید و فشار زیادی بر دندانهایتان نیاورید.
  • امکان پوسیدگی دندانی که لمینت بر روی آن نصب می شود، وجود دارد و در این صورت احتمالا باید به دنبال استفاده از تاج دندان بروید.

برای کاهش خطرات احتمالی لمینت دندان، حتما یک دندانپزشک مسلط بر لمینت دندان را پیدا کنید.

منبع:  مقالات سایت کلینیک دندانپزشکی حکیم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا