ریپورتاژ خبری

عوارض لیزر موهای زائد کدامند؟ چه کسانی کاندیدهای مناسب هستند؟

اگر از روش‌های سنتی رفع موهای زائد، مانند اصلاح، وکس یا کرم‌های موبر خسته شدید و می‌خواهید نتایج طولانی مدت‌تری داشته باشید، ممکن است لیزر رفع موهای زائد را در نظر بگیرید.

لیزر رفع موهای زائد موثرترین روش رفع موی موجود است و می‌تواند در هر بخش از بدن، از جمله نواحی حساسی مانند صورت و خط بیکینی، استفاده شود. نواحی محبوب برای رفع موهای زائد، موهای صورت، پا، نواحی تناسلی، زیربغل، کمر و قفسه سینه هستند.

برخلاف دیگر روش‌های رفع موهای زائد، این روش اثرات طولانی مدتی دارد. با هر جلسه درمانی، موهای زائد نازک‌تر و نرم‌تر می‌شوند، کمتر مشهود شده و رشد آنها آهسته‌تر می‌گردد.

عوارض جانبی جزئی عادی هستند.

لیزر رفع موهای زائد با استفاده از لیزرهای کوچک و با حرارات بالا کار می‌کنند و این لیزر ممکن است بلافاصله بعد از درمان، باعث ایجاد عوارض جانبی موقتی شود. تحریک پوست و تیره‌تر شدن آن از مرسوم‌ترین عوارض جانبی این روش هستند.

قرمزی و سوزش

رفع موهای زائد با لیزر می‌تواند باعث سوزش موقتی شود. ممکن است متوجه قرمزی و ورم جزئی در ناحیه تحت درمان شوید. با این وجود، این عوارض جزئی هستند. اغلب بعد از روش‌های رفع موهای زائد دیگر مانند وکس کردن نیز احتمالا متوجه همین علائم شوید. بعد از درمان، متخصص پوست ممکن است بی‌حسی موضعی استفاده کند تا این عوارض را کاهش دهد.

سوزش کلی باید تا چند ساعت پس از درمان ناپدید شود. از بسته‌های یخ برای کاهش ورم و درد استفاده کنید. اگر علائم بیشتر بودند یا عوارض جانبی بدتر شدند، با پزشک تماس بگیرید.

تغییر رنگ پوست

بعد از لیزر درمانی، ممکن است متوجه تیرتر یا روشن‌تر شدن پوست شوید. اگر پوست روشن دارید، بعد از لیزر رفع موهای زائد، احتمال ایجاد لکه‌های تیره بیشتر می‌شود. برعکس این مورد نیز درست است، اگر پوست تیره دارید، بعد از این درمان، احتمال ایجاد لکه‌های روشن‌تر وجود دارد. با این حال، همانند سوزش پوست، این تغییرات موقتی بوده و معمولا دلیلی برای نگرانی وجود ندارد.

عوارض جانبی شدید نادر هستند

عوارض لیزر موهای زائد

لیزر رفع موهای زائد به ندرت می‌توانند باعث ایجاد عوارض جانبی شدید شوند. اگر از کیت‌های لیزر خانگی استفاده می‌کنید یا برای درمان نزد پزشکی که آموزش ندیده و معتبر نیست می‌روید، احتمال ایجاد این موارد افزایش می‌یابد.

عوارض جانبی نادر در رفع موهای زائد با لیزر عبارتند از:

  • رشد بیش از حد مو در نواحی که درمان شده‌اند: گاهی این عارضه با ریزش موی بعد از عمل اشتباه گرفته می‌شود.
  • تغییراتی در بافت کلی پوست: اگر اخیرا بدن خود را برنزه کرده‌اید، ممکن است احتمال این عارضه افزایش یابد.
  • ایجاد اسکار: این مورد در افرادی که به راحتی پوستشان زخمی می‌شود، رایج است.
  • تاول و پوسته پوسته شدن پوست: این عوارض ممکن است به علت قرار گرفتن در معرض خورشید در مدت کوتاهی بعد از درمان روی دهد.

این عوارض جانبی را به پزشک اطلاع دهید. اگرچه این موارد به شدت نادر هستند، اما باز هم بهتر است نسبت به آنها هشیار باشید. اگر هر کدام از این علائم را بعد از لیزر رفع موهای زائد مشاهده کردید، با پزشک تماس بگیرید.

آیا لیزر موهای رفع زائد باعث ایجاد سرطان می‌شود؟

باوری وجود دارد که لیزر رفع موهای زائد می‌تواند باعث ایجاد سرطان شود. در حقیقت، این روش گاهی برای درمان برخی از انواع ضایعات پیش سرطانی استفاده می‌شود. لیزرهای متفاوت برای درمان آسیب ناشی از آفتاب و چین و چروک استفاده می‌شوند. لیزرهای مورد استفاده در رفع موهای زائد یا دیگر درمان‌های پوستی مقدار بسیار کمی اشعه تولید می‌کنند. بعلاوه، این مقدار کم فقط روی سطح پوست قرار می‌گیرند. بنابراین، خطری ایجاد نمی‌کنند.

آیا لیزر رفع موهای زائد درد دارد؟

آیا لیزر رفع موهای زائد درد دارد

چند روز پس از درمان، پوست تحت درمان ممکن است قرمز و حساس شود. اکثر بیماران این حس را شبیه به آفتاب سوختگی توصیف کرده‌اند. درد لیزر رفع موهای زائد معمولا بر اساس ناحیه تحت درمان است، با این حال، اکثر بیماران می‌گویند این درمان معمولا زیاد دردناک نیست.

آیا لیزر رفع موهای زائد باعث ناباروری می‌شود؟

باوری وجود دارد که می‌گوید لیزر رفع موهای زائد می‌تواند باعث ناباروری شود. فقط سطح پوست تحت تاثیر لیزر قرار میگیرد، بنابراین اشعه جزئی که در این روش وجود دارد نمی‌تواند به هیچکدام از اندام‌های شما نفوذ کند. اگر اخیرا سعی در باردار شدن داشته اید، در مورد خطرات احتمالی با پزشک مشورت کنید.

آیا استفاده از کیت خانگی به خوبی مراجعه به متخصص پوست است؟

کیت‌های لیزر رفع موهای زائد خانگی برای افرادی که می‌خواهند بدون مراجعه به متخصص پوست موهای زائد خود را از بین ببرند موجود می‌باشند. بسیاری ممکن است نتایج متوسطی مانند موهای نازک‌تر یا روشن‌تر را در استفاده از این کیت‌ها بدست بیاورند با این حال، کیت‌های خانگی همانند دستگاه‌های پزشکی قدرتمندی که پزشک واجد الشرایط استفاده می‌کند، نیستند.

چه افرادی نباید از لیزر رفع موهای زائد استفاده کنند؟

افراد کمی باید از درمان با لیزر رفع موهای زائد اجتناب کنند یا قبل از داشتن درمان،به صورت ویژه با متخصص مشورت می‌کنند.

  • افراد باردار. لیزر رفع موهای زائد برای افرادی که باردار هستند توصیه نمی‌شود. زیرا هیچ تحقیق علمی برای اثبات بی‌خطر بودن آن در این دوره انجام نشده است. قبل از درمان، باید تا بعد از به دنیا آمدن نوزاد و بازگشت هورمون‌ها به سطح طبیعی صبر کنید.
  • حساسیت به نور: افرادی که حساسیت شدید به نور دارند نباید این درمان را انجام دهند. برخی داروها، مثلا برخی داروهای ضد افسردگی، ضد انعقاد خون یا ضد التهابی، حساسیت به نور را افزایش می‌دهند. باید در مورد اینکه کدام داروها ممکن است مصرف شود، با پزشک مشورت کنید.
  • اسکارهای کلوئیدی: اشخاصی که جای زخم‌های کلوئیدی ، یا مشکلی در ترمیم پوست ، مانند اسکار هیپرتروفیک، دارند ، شاید بهتر باشد از لیزر موهای زائد در آن ناحیه اجتناب کنند. متخصص پوست می‌تواند در این مورد نیز به شما کمک کند.

زمانی که جلسه درمانی از کلینیک پوست رزرو می‌کنید. همیشه باید مشاوره داشته باشید تا در مورد نگرانی‌های احتمالی خود مشورت کنید.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنید؟

هر شخصی که حساسیت نامطلوبی به لیزر رفع موهای زائد دارد باید به پزشک مراجعه کند. بیماران معمولا علائمی مانند قرمزی و ورم را در خانه کنترل می‌کنند، اما باید همیشه علائم عفونت پوست را به پزشک یا متخصص پوست اطلاع دهند.

اطلاع این علائم امکان درمان سریع آنها را داده و ممکن است به پیشگیری از ایجاد تغییرات دائمی کمک کند.

هر نوع تلاشی برای بارداری باید قبل از دریافت لیزر رفع موهای زائد اطلاع داده شود. پزشک می‌تواند گزینه‌های دیگری را پیشنهاد دهد، زیرا لیزر رفع موهای زائد اغلب نیاز به چند جلسه دارد که نمی‌توانند در هنگام بارداری انجام شوند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا