باروری و نازایی

رده بندی دارو ها در دوران بارداری

چنانچه دارویی برای خانمی باردار تجویز شده و مورد مصرف قرار گیرد ، از آنجا که دارو ها قابلیت عبور از جفت و رسیدن به جنین را دارند ، باید سود و زیان دارو جهت مصرف مادر د جنین سنجیده شود.
دسته بندی داروها در دوران بارداری به ۶ گروه تقسیم می شوند که هر گروه بر اساس آزمایشات و عوارض روی جنین ، خصوصیات خاص خود را دارا است.

لیست دارو های گروه A در بارداری

دارو هایی در این دسته قرار می گیرند که مطالعات ، بی خطری آنها را در بارداری به اثبات رسانده است و هیچ گونه خطری برای مادر و جنین در پی ندارند . برخی ویتامین ها در زمره این گروه هستند.

لیست دارو های گروه B در بارداری

در این دسته ، داروهایی قرار دارند که شواهدی در مورد خطرناک بودن آنها در انسان ها وجود ندارند . حتی اگر این دارو ها روی حیوانات خطری نشان داده باشند ، روی انسان خطری وجود ندارد . برخی از آنتی بیوتیک ها مثل آموکسی سیلین ، سفکسیم و … در این دسته قرار دارند.

لیست دارو های گروه C در بارداری

در مورد داروهای این دسته ، نمی توان امکان بی خطری را کاملاً رد کرد . مطالعات انسانی روی این دارو ها باید فواید را در برابر مضرات سنجیده و سپس آنها را تجویز نمود.

لیست دارو های گروه D در بارداری

این گروه شامل داروهایی است که شواهد حاکی از بروز خطر به دنبال مصرف آن در انسان است و در عین حال در شرایط خاص ، منافع استفادۀ آن بیش از مضرات آن است و پزشک ترجیح می دهد که مصرف شود.

لیست دارو های گروه X در بارداری

این گروه داروها به طور کلی در بارداری منع مصرف دارند ؛ زیرا اطلاعات انجام شده روی انسان و حیوان نشان دهندۀ بروز خطرات جدی است.

لیست دارو های گروه NR در بارداری

این گروه دارای داروهایی هستند که هنوز مطالعات کاملی روی آنها انجام نگرفته و برای ایمنی بیشتر در طی دوران بارداری بهتر است مصرف نشود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا