سلامت روان

آیا تمام داروهای اختلال دو قطبی باعث افزایش وزن می شوند؟

اختلال دوقطبی با بعضی از داروها قابل درمان است. برخی از این داروها می توانند اشتهای شما را افزایش دهند یا باعث تغییر در متابولیسم شما شوند که منجر به افزایش وزن می شود.

اینکه آیا یک داروی خاص می تواند باعث افزایش وزن یا عوارض جانبی دیگر شود در افراد متفاوت است. همچنین ، نتیجه دارو برای درمان علائم اختلال دو قطبی در افراد متفاوت است. به همین دلیل ، یافتن داروهایی که بهترین علائم شما را درمان می کنند ممکن است نیاز به آزمایش و خطا داشته باشد.

داروها برای اختلال دوقطبی شامل تثبیت کننده خلقی ، ضد روانپزشکی و ضد افسردگی هستند.

  • تثبیت کننده های خلقی که برای درمان اختلال دوقطبی مورد استفاده قرار می گیرند شامل لیتیوم (لیتوبید)، والپروئیک اسید (Depakene)، سدیم دی آلپروکس (دپاکوت) ، کاربامازپین (Tegretol ، Equetro ، دیگران) و لاموتریژین (Lamictal) است. تمامی این داروها به جز لاموتریژین خطر افزایش وزن را افزایش می دهند.
  • داروهای ضد روانپزشکی تجویز شده برای اختلال دوقطبی عبارتند از: اولانزاپین (Zyprexa)، ریزپریدون (Risperdal)، کوئتیاپین (Seroquel)، آریپیپرازول (Abilify)، ziprasidone (Geodon) ،lurasidone (Latuda) ،cariprazine (Vraylar) و asenapine (Sray). به نظر می رسد آریپیپرازول ، زیپراسیدون ، لورازیدون و کارپیازین نسبت به سایرین از نظر وزن خنثی تر هستند ، اما این می تواند در افراد متفاوت باشد.
  • داروهای ضد افسردگی همراه با یک تثبیت کننده خلقی یا ضد روانپریشی ممکن است در درمان اختلال دوقطبی استفاده شوند، اگرچه داروهای ضد افسردگی به تنهایی می توانند باعث شیدایی یا سیکل سریع در مبتلایان به اختلال دوقطبی شوند. برخی از داروهای ضد افسردگی ممکن است بیشتر از سایرین باعث افزایش وزن شوند، اما این می تواند در افراد مختلف متفاوت باشد. اگر نگرانی دارید با متخصص مراقبت روانشناسی خود صحبت کنید.
  • داروهای ترکیبی ضد افسردگی و ضد روانپزشکی به عنوان یک درمان افسردگی و تثبیت کننده خلقی کار می کنند. داروی Symbyax ترکیبی از ضد افسردگی فلوکستین و اولانزاپین آنتی سایکوز است و با افزایش وزن همراه است.

برخی از این داروها ممکن است زمانیکه به تنهایی استفاده میشوند کمتر باعث افزایش وزن می شوند، اما بسیاری از افراد برای کنترل علائم دو قطبی به بیش از یک دارو احتیاج دارند. در هنگام مصرف دارو برای اختلال دو قطبی، افزایش وزن ممکن است اجتناب ناپذیر باشد.

اگر افزایش وزن موضوعی مهم برای شما است، از متخصص مراقبت های روانپزشکی خود بخواهید در مورد راهکارهایی برای مدیریت آن، مشاوره بگیرید. تغذیه سالم ، فعالیت بدنی و مشاوره روانشناختی (روان درمانی) همه می تواند کمک کننده باشد.

در ادامه با پزشک متخصص روانپزشکی خود همکاری کنید تا بهترین راه برای کنترل علائم دوقطبی و وزن خود را پیدا کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا