سلامت روان

سحرخیزی چگونه باعث پیشگیری از افسردگی می شود؟

معمولاً اشخاص از نظر الگوی خواب به دو گروه تقسیم می شوند؛ گروه نخست افرادی هستند که صبح های زود از خواب بیدار میشوند و شب ها هم زود می خوابند و گروه دوم افرادی هستند صبح ها تا دیر وقت می خوابند و شب ها هم تا دیر وقت بیدار می مانند.

ارتباط نسبی بین عادت های زمانی خواب و ریسک افسردگی وجود دارد. پژوهشگران متوجه شدند اشخاص سحرخیز در مقایسه با اشخاص عادی ۱۲ تا ۲۷ درصد کم تر در معرض ابتلا به افسردگی قرار دارند. همچنین افرادی که صبح ها دیر از خواب بیدار میشوند در مقایسه با اشخاص عادی، ۶ درصد بیشتر در معرض ریسک ابتلا به بیماری افسردگی قرار دارند.

زنان میان سال و سالمندی که شب زود خوابیده و صبح ها هم زود بیدار میشوند کم تر در معرض ابتلا به افسردگی قرار دارند.

قرار گرفتن در معرض نور صبحگاهی خطر ابتلا به افسردگی را احتمالا کاهش می دهد به طوریکه در رابطه با زنان، این خطر ۱۲ تا ۲۷ درصد کم تر است.

کسانی که صبح ها تا دیر وقت می خوابند و شب ها هم تا دیر وقت بیدار می مانند، بیشتر ممکن است به بیماری افسردگی که نوعی بیماری روانی است، مبتلا شوند.

افرادی که اساساً رغبت به دیر بیدار شدن دارند، میتوانند با زودتر از خواب برخاستن و قرار گرفتن در معرض نور صبحگاهی، خطر ابتلای خویش را به افسردگی کاهش دهند.

۷۵ درصد از بیماران افسرده مشکل در خواب( به صورت بیخوابی و پُرخوابی) دارند و همچنین علایم این بیماران در موقع صبح تشدید می شود.

بر اساس نتیجه حاصل از دیگر مطالعات موادی مانند کورتیزول، آندروفین و آنکفالین که باعث شادمانی شده و اثر مستقیم روی بخش های گوناگون بدن من جمله عضلات اسکلتی دارند، منجر به راحتی عضلانی در طول روز می شوند.

میزان ترشح این مواد در داخل بدن در ساعتهای صبحگاهی شدیداً بالا می رود ، به طوریکه مطالعه ای بین تعدادی دانشجو، نشان داده است که میانگین میزان بیماری افسردگی در دانشجویان سحرخیز کم تر از غیرسحرخیز بوده است.

سحرخیزی عامل ارامش اعصاب انسان، مانع بیماری افسردگی و کم حوصلگی است بدین ترتیب خوب است برای سحرخیزی اراده جدّی داشته باشیم و با علم به فایده های سحرخیزی سعی کنیم خود را به سحرخیزی عادت دهیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا