بیماری های مقاربتی

واکسن HPV (ویروس زگیل تناسلی) چیست؟

واکسن HPV چیست؟

واکسن HPV یکی از روش‌های درمان HPV(ویروس زگیل تناسلی) است که در مقاله‌های انواع HPV ، ارتباط HPV با سرطان دهانه رحم به آن پرداخته شده است. اما در این مقاله قصد داریم بررسی کاملی در خصوص این روش درمان داشته باشیم. همراه ما باشید.

بر اساس آمار موجود، واکسن HPV می‌تواند ۵۰ درصد از افرادی که از لحاظ جنسی زندگی فعالی دارند، در برابر ابتلا به این ویروس ایمن نگه دارد.

این ویروس عفونی که خود دارای ۲۰۰ نوع مختلف است، گاها در برخی موارد به خودی خود از بین می‌رود اما در برخی موارد این ویروس اگر به موقع تشخیص داده نشده و درمان نشود، به یکی از انواع سرطان مانند سرطان رحم، مقعد و گلو و ایجاد زگیل دستگاه تناسلی شود.

Gardasil یکی از واکسن‌های HPV است که به طور معمول برای افراد بین ۹ الی ۲۶ ساله مورد استفاده قرار می‌گیرد. Gardasil 9 نیز یکی دیگر از واکسن‌هایی است که برای افراد بالای ۴۵ سال تجویز می‌شود.

واکسن HPV مشابه با سایر واکسن‌های موجود، به صورت ۱۰۰ درصد نمی‌تواند شما را در برابر تمامی انواع این ویروس ایمن نگه دارد. اما بر اساس آمار موجود، استفاده هم‌زمان این دو واکسن در ۷۰ درصد از افراد موفقیت‌آمیز بوده و از آن‌ها در برابر سرطان‌های مختلف محافظت کرده است.

اولین واکسن HPV : Gardasil

Gardasil اولین واکسن HPV است که توسط Merck & Co ساخته شده و از سال ۲۰۰۶ تا کنون مورد استفاده قرار می‌گیرد. از این واکسن برای محافظت از فرد در برابر ۴ نوع ویروس ۶ ، ۱۱ ، ۱۶ و ۱۸ استفاده می‌شود. (ویروس‌های نوع ۶ و ۱۱ باعث ایجاد زگیل تناسلی می‌شوند.) این واکسن دارای ویروسی شبیه به ویروس HPV است که طی ۳ مرحله در ۶ ماه به فرد تزریق می‌گردد.

اما اخیراً واکسن دیگری به نام Gardasil 9 توسط FDA تصویب شده است که در مقابل ویروس‌های ۳۱، ۳۳، ۴۵، ۵۲ و ۵۸ فرد را ایمن نگه می‌دارند.

چه کسانی باید از واکسن Gardasil استفاده کنند؟

بر اساس تحقیقات انجام شده، استفاده از این واکسن برای دختران و پسران بین ۱۱ و ۱۲ سال، توصیه می‌شود. بهتر است که تزریق این واکسن، قبل از انجام هرگونه فعالین جنسی، تا قبل از ۲۶ سالگی انجام شود.

استفاده از واکسن HPV چه نوع Gardasil و چه Gardasil 9 نیز برای پسران و مردان ۹-۲۶ ساله توصیه می‌شود. چرا که از آن‌ها در برابر ویروس خطرناک و کم‌خطری که موجب زگیل‌های تناسلی می‌شود، ایمن نگه می‌دارد.

واکسن HPV درمان نیست

تصور برخی از افراد این است که استفاده از این واکسن‌ها می‌تواند یک راه درمان همیشگی باشد. در صورتی که مطالعات انجام شده، نشان داده اند که اثربخشی این واکسن‌ها تنها برای ۵ سال ماندگار است.

بنابراین در صورتی که خانم هستید، از انجام تست پاپ اسمیر به صورت مداوم غافل نشوید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا