ریپورتاژ خبری

بهترین روانشناس‌ها این ویژگی‌ها را دارند

مراجعه به روانشناس امروزه در مقایسه با گذشته رشد چشمگیری داشته است. شاید اگر تا همین ۲۰ سال پیش به کسی می‌گفتید که برای حل مشکلات خود به روانشناس مراجعه می‌کنید، شما را آدمی دیوانه می‌شناختند. طرز فکر افراد این بود که افراد مجنون و دیوانه تنها به روانشناس مراجعه می‌کنند. در حالی که امروزه می‌بینیم مراجعه به روانشناس در مسائل مختلفی از جمله ازدواج توانسته بسیار موفق عمل کند. در ادامه این مطلب با ما باشید تا با معیارهای انتخاب یک روانشناس خوب بیشتر آشنا شوید.

روانشناس کیست؟

یک روانشناس فردی است که با توجه به علم و دانشی که دارد شخصیت، خلق و خو، رفتار، انگیزش و… افراد را مورد بررسی قرار می‌دهد. یک روانشناس خوب و حرفه‌ای ابتدا باید روابط بین رفتار فرد با مغز را بررسی کند سپس به بررسی رفتار آن با محیط بپردازد. اگر رواشناسی که انتخاب کرده‌اید مهارت بالایی داشته باشد می‌تواند به بهترین شکل ممکن مشکلات شما را حل کند. در غیر اینصورت مشکلات را چندین برابر خواهند کرد.

ویژگی‌های یک روانشناس خوب

زمانی که شما به روانشناس فکر می‌کنید، تصویری از یک فرد بسیار آرام به ذهن شما می‌رسد. فردی که در تمام مدت صحبت‌های شما آرام، صبور، بدون عجله پای صحبت‌های شما می‌نشیند و با توجه به علم و مهارتی که دارد در رابطه با مشکلات، شما را راهنمایی می‌کند. اما ما در ادامه مطالبی را برایتان عنوان می‌کنیم که با استفاده از آن‌ها می‌توانید ویژگی‌های یک روانشناس خوب را بشناسید.
• شنونده خوبی باشد: یک روانشناس خوب بیش از آنکه صحبت کند باید بتواند یک شنونده خوبی برای صحبت‌های شما باشد. در واقع زمانی که به روانشناس مراجعه می‌کنید می‌خواهید احساسات و عواطف خود را تخلیه کنید، از این رو به دنبال یک گوش شنوا هستید. روانشناس با توجه به مهارتی که دارد ابتدا به عنوان یک گوش شنوا به تمام صحبت‌های شما گوش می‌دهد، سپس با توجه به مشکلاتی که دارید شما را راهنمایی می‌کند.
در بسیاری از مواقع که موضوع خیلی حاد نباشد تنها شنیدن مشکلات فرد می‌تواند موجب بهبود حال وی شود.
گ رابطه صمیمی برقرار کند: داشتن یک احساس خوب بین شما و روانشناس در واقع یکی از مهم‌ترین ملاک‌های انتخاب روانشناس است. زمانی که نتوانید یک رابطه صمیمی و خوب با روانشناس داشته باشید، صحبت کردن برای شما کمی سخت خواهد شد و محیط امنی برای تخلیه اطلاعات و احساساتان برای شما شکل نمی‌گیرد. اگر با وجود عدم شکل‌گیری ارتباط درست بین شما و روانشناس همچنان اصرار بر مراجعه به او را دارید بهتر است در رابطه با این موضوع هم صحبت کنید. ترجیحا به روانشناسی مراجعه کنید که بتوانید خیلی راحت در رابطه با مشکلات خود با وی صحبت کنید.
• روانشناس، انسان کاملی نیست: افراد بسیاری بر این باورند که یک روانشناس خوب اول باید خود فرد کاملی باشد. در صورتی که اینگونه نیست و روانشناس هم همانند دیگر انسان‌ها ممکن است کم و کاستی‌هایی داشته باشد، این موضوع را باید بپذیرید. این دیدگاه همانند این موضوع است که یک پزشک قلب برای همیشه قلبی سالم دارد. در صورتی که اینگونه نیست و روانشناس هم یک انسان است و مانند شما می‌تواند جنبه‌های مثبت و منفی بسیاری داشته باشد.
• شما را قضاوت نکند: یک روانشناس خوب نباید به هیچ عنوان رفتار و احساست شما را مورد تمسخر قرار دهد و به خاطر کارهایی که انجام داده‌اید شما را شماتت کند و خجالت‌زده شوید. روانشناس باید بتواند اشتباهات شما را بدون قضاوت و تمسخر بازگو کند. در این حالت است که می‌توانید به راحتی درباره اشتباهات خود صحبت کنید.
• سطح اجتماعی و فرهنگ خانواده را درک کند: مراجعه‌کنندگانی که پیش روانشناس می‌روند از هر قشر و فرهنگی هستند. ممکن است دفتر یک روانشناس در مرکز شهر قرار داشته باشد اما مراجعه‌کنندگان آن از تمام نقاط شهر هستند. پس باید بتوانند با توجه به افرادی که با طرز فکر و فرهنگ مختلف مراجعه می‌کنند بهترین مشاوره را در اختیار آن‌ها قرار دهد. زمانی که روانشناس متوجه این تفاوت‌ها شده باشد می‌تواند به بهترین شکل ممکن مشکل فرد را برطرف کنند.
• اصول رازداری را رعایت کند: بسیاری از افراد به روانشناس مراجعه می‌کنند در زمان بازگو کردن اسرار خود می‌توانند مشکلاتشان را حل کنند. از این رو یک رواشناس باید رازدار باشد. بسیاری از زوجین با این مشکل مواجه هستند که می‌ترسند در صورت بازگو کردن رازشان، روانشناس آن را در مقابل همسرشان بازگو کند.
• آپدیت و به روز باشد: به روز بودن روانشناس می‌تواند روی مراجعه افراد تاثیر بسیاری داشته باشد. همانطور که می‌دانید علم و شیوه زندگی مردم در سراسر جهان روز به روز در حال تغییر است. پس برای اینکه روانشناس بتواند با توجه به علم و دانشی که دارد مشکلات افراد را حل کند باید اطلاعات به روزی داشته باشد. داشتن اطلاعات به روز و استفاده از تکنیک‌های مختلف می‌تواند در میزان مراجعه روانشناسان و اعتبار آن تاثیرگذار باشد.
• برخورداری از سلامت روان و اهمیت دادن به خود: یک روانشناس خوب ابتدا باید بتواند سلامت روحی و روانی خود را تایید کند، در اینصورت است که می‌تواند افراد دیگر را راهنمایی و درمان کند.
• باید مهارت‌های بین فردی و تجربه بالایی داشته باشد: هر روانشناسی برای اینکه بتواند ارتباط درستی با مراجعه‌کننده برقرار کند و باعث بهبود شرایط او شود، باید از مهارت و تجربه بالایی برخوردار باشد. داشتن مهارت و تجربه می‌تواند روی نحوه درمان فرد تاثیرگذار باشد.
• یک روانشناس به دنبال درمان بیمار است نه درآمدزایی: یک روانشناس با وجدان به هیچ عنوان درمان بیماران خود را فدای درآمد نمی‌کند. درست است که زندگی خرج دارد اما تمرکز و تلاش اصلی روانشناس باید به روی درمان بیمار باشد، نه جنبه مالی آن.
• توصیه مستقیم نکند: یک روانشناس خوب به هیچ عنوان به جای فرد تصمیم نمی‌گیرد و توصیه مستقیم نمی‌کند. بلکه با استفاده از تکنیک‌های مختلف به مراجعه‌کننده نحوه حل مسئله را می‌آموزد. اینکه چگونه می‌تواند در برابر مشکلات مقاومت کند و با شناخت بیشتر خود نسبت به مسائل مختلف تصمیم‌گیری کند.

روانشناسی آنلاین در پزشک خوب

اگر به دنبال یک روانشناس خوب هستید باید از همه جوانب آن را مورد بررسی قرار دهید، شما در پزشک خوب این امکان را دارید که تمام رزومه کاری و تحصیلی روانشناس موردنظر خود را ببینید و با آگاهی کامل بهترین روانشناس را برای حل مشکل خود اقدام کنید. یک روانشناس خوب می‌تواند علاوه بر بهبود حال روحی و روانی شما موجب بالا بردن اطلاعات شما هم شود، به اضطلاح یک پله جلوتر خواهید رفت.

منبع: بهترین روانشناس‌ها این ویژگی‌ها را دارند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا