انحرافات جنسی

کمبود میل جنسی در زنان چرا ظاهر می‌شود؟ + درمان

کمبود میل جنسی در خانم‌ ها

یکی از شایع‌ترین مشکلات و شکایاتی که به عنوان اختلالات جنسی خانم‌ها مطرح می‌شود؛ کمبود میل جنسی در آنهاست. آنها پس از گذشت مدتی هیچ علاقه‌ای به برقراری رابطه زناشویی ندارند و این مسئله اغلب مشکلات بسیار زیادی را در زندگی آنان به وجود می‌آورد.

این اختلال اغلب بین یک سوم زنان و در سنین بین ۸ تا ۶۰ سال نمود پیدا می‌کند. به نوعی هیچ اهمیتی ندارد که در چه سنی قرار دارید زیرا در هر صورت این احتمال وجود دارد که با این اختلال روبرو شوید. اما نیازی نیست نگران باشید زیرا امروزه با توجه به پیشرفت هایی که در علم و تکنولوژی رخ داده به راحتی میتوان کمبود میل جنسی در خانم ها را درمان کرد و زندگی شاد و پرانرژی زناشویی گذشته را به آنها برگرداند.

اگر این مسئله به یکی از دغدغه‌های ذهنی شما تبدیل شده و یا کسانی در اطراف شما حضور دارند که از این اختلال رنج می‌برند، توصیه می‌کنیم این محتوا را از دست ندهید زیرا در نظر داریم به طور کامل در این رابطه توضیحاتی خدمت شما ارائه دهیم. با ما همراه باشید.

چرا کمبود میل جنسی در خانم‌ ها ظاهر می‌شود؟

یک چرایی بزرگ در رابطه با کمبود میل جنسی در خانم ها وجود دارد؛ جالب اینجاست که پزشکان پاسخی کاملا قاطع در این رابطه ذکر کرده اند.

آنها بر این عقیده‌اند که به دلیل بالا رفتن سن در زنان، هورمون‌های زنانگی به طور قابل توجهی کاهش پیدا می‌کند، استرس‌ها و اضطراب‌هایی که در طول زندگی یا شغل با آن روبرو می‌شوند و اختلالاتی که در خواب و سایر مسائل ارتباطی برای آنان پدید می‌آید از جمله دلایل بروز این مشکلات است.

این مسئله در رابطه با آقایان تحت عنوان اختلال نعوظ بروز پیدا می کند.

اگر بخواهیم به صورت کاملا دقیق دلیل بروز این اختلال را ریشه یابی کنیم به مخلوطی از مسائل فکری و البته فاکتورهای فیزیکال می‌رسیم. هر چند در برهه ای از زمان با مصرف دارو و قرص‌های محرک قابل درمان است اما برخی موارد پیچیده‌تر از آن چیزی‌ست که فکر می‌کنید.

با همه این تفاسیر هر چند پزشکان و متخصصان ترجیح می‌دهند این اختلال را به سادگی هرچه تمام‌تر درمان کنند اما در صورت پیشرفت آن، کمک گرفتن از متخصص سایکولوژیست و روانشناس بهترین گزینه است.

در ادامه به‌طور کامل چرایی کمبود میل جنسی در خانم‌ ها را شرح می‌دهیم.

دلایل روانشناختی

زمانی که زنان از نظر روحی روانی با مشکلات مختلفی دست و پنجه نرم می‌کنند، این مسئله بر میل جنسی و رابطه زناشویی آنان تاثیر می‌گذارد. از جمله شرایط اثرگذار میتوان به اعتماد به نفس پایین، تجارب قبلی جنسی، نارضایتی از شکل بدن، استرس مالی یا شغلی، سابقه سوءاستفاده جسمی یا جنسی، مشکلات بهداشت روانی مانند اضطراب یا افسردگی اشاره کرد.

بارداری و شیردهی

بارداری و سپس شیردهی از جمله سخت‌ترین و مهم‌ترین برهه زندگی زنان به حساب می‌آید. هورمون‌های آنان به قدری دستخوش تغییرات می‌شود که هر ثانیه عملکردی متفاوت از خود بروز می‌دهند و جالب اینجاست که در طی این دوره با کمبود شدید میل جنسی روبرو می‌شوند. به عبارتی درست بعد از تولد نوزاد و در دوران شیردهی هیچ تمایلی به برقراری رابطه جنسی ندارند.

خستگی ناشی از بارداری، تغییرات شکل ظاهری بدن و فشارهای حاملگی را میتوان از جمله مهم‌ترین دلایل بروز اختلال کمبود میل جنسی در خانم ها دانست. به همین دلیل است که در طول ماه‌های بعد از زایمان توصیه اکید و شدیدی برای مردان درنظر گرفته می‌شود که بیش از پیش به همسران خود توجه کنند.

یائسگی

زمانی که زنان به دوره های یائسگی خود نزدیک می‌شوند سطح استروژن در آنها تا حدود زیادی کاهش پیدا می‌کند و اولین نشانه های این مسئله، کاهش میل جنسی ، خشکی واژن، رابطه جنسی دردناک یا ناراحت کننده است.

هر چند این مسئله در رابطه با تمامی خانم ها صدق نمی کنند و هستند خانم هایی که حتی بعد از دوران یائسگی خود رابطه جنسی رضایت بخشی داشته‌اند و پس از تغییرات هورمونی احساس توام با شادمانی در رابطه زناشویی خود داشته‌اند. اما میتوان گفت که تقریبا تمامی آنها در طی برهه‌ای از زمان کاهش میل جنسی را تجربه کرده‌اند.

خستگی

خستگی یکی از شایع ترین مواردی‌ست که کمبود میل جنسی در خانم ها را به دنبال دارد و اغلب موجبات ناراحتی زوجین را فراهم می‌آورد. زمانی که سطح هورمون ها تغییر می‌یابد احساس خستگی شدیدی در خانم ها شکل می‌گیرد و این مسئله بر رابطه جنسی آنان نیز تاثیر می‌گذارد.

البته خستگی‌های ناشی از کار زیاد، کار در بیرون منزل و نگه‌داری از بچه‌ها و… را نیز میتوان از جمله دلایل این اتفاق دانست.

بیماری‌ها

شاید برایتان تعجب برانگیز باشد اگر بگوییم بیماری های غیرجنسی مانند آرتریت، سرطان، دیابت، کم کاری تیروئید، آرتروز، کم خونی، بیماری های قلبی عروقی یا بیماری های ی غدد درون ریز یا عصبی، فشار خون بالا، بیماری عروق کرونر و بیماری های عصبی از جمله مواردی هستند که میتوانند اثرگذاری شدیدی بر روابط جنسی بگذارند و تا حدود کمبود میل جنسی در خانم ها و اختلال در ارگاسم در زنان را پدید آورند.

حتی عوامل جانبی دیگری نیز وجود دارد که میتواند با کاهش میل جنسی زنان همراه باشد.

  • بی اختیاری ادرار
  • اضافه وزن یا چاقی
  • داروهای فشار خون
  • داروهای ضد افسردگی
  • اختلالات افسردگی و اضطراب
  • کاهش جریان خون به واژن و رحم
  • شرایطی مانند ولووودنیا، که رابطه جنسی را دردناک می کند.
  • کمبود هورمون، نوسانات هورمونی یا سطح پایین تستوسترون
  • صدمه به رگ های خونی یا اعصاب بعد از هیسترکتومی یا سایر جراحی های مربوط به دستگاه تولید مثل زنان

کاهش میل جنسی را بشناسید

به طور معمول کمبود میل جنسی در خانم ها در طول سال‌های مختلف و به دلایل مختلفی رخ می‌دهد. اما اگر به دنبال یک تعریف مشخص از آن هستید باید بگوییم؛ هیچ تعریف دقیق و مشخصی برای این اختلال درنظر گرفته نشده است. اغلب خانم‌ها با علائمی HSDD که به عنوان اثرات اجتناب ناپذیر پیری شناخته می‌شود و بر روی کیفیت زندگی آنان تاثیرگذاشته به پزشک مراجعه می‌کنند.

برخلاف باور بسیاری از افراد، تکرر و انجام عمل جنسی نمیتواند عاملی بر رضایت و تمایل جنسی باشد. درواقع زمانی که کمبود میل جنسی در خانم ها رخ می‌دهد و از انجام عمل جنسی شکایت می‌کنند به نوعی استرس و اضطراب در آنها رخنه کرده است. پزشکان در این مرحله به ریشه‌یابی مشکل می‌پردازند تا در برطرف کردن آن بهترین عملکرد و بالاترین کیفیت را ارائه دهند.

کاهش میل جنسی در خانم ها چه علائمی دارد؟

زنانی که با کمبود میل جنسی در زندگی مواجه می‌شوند اصلی‌ترین تصمیمی که می‌گیرند کم کردن رابطه جنسی با شریک زندگی‌شان است. اما این تصمیم و عدم برقراری رابطه جنسی موجبات ناراحتی زوجین را فراهم می‌آورد و اختلافاتی را بین آنها به وجود می‌آورد. از همین‌رو توصیه می‌شود زنان قبل از اتخاذ چنین تصمیمی نسبت به علائمی که ممکن است نشان دهنده کاهش میل جنسی در آنهاست آگاه باشند و به دنبال درمان و راه حل آن باشند. بیایید این علائم را بشناسید

  • هیچ علاقه‌ای به تفکرات جنسی در آنها دیده نمی‌شود.
  • هیچ تمایلی به شروع رابطه جنسی ندارند.
  • در زمان برقراری رابطه جنسی احساس نگرانی دارند.
  • به سختی در حین رابطه جنسی لذت را تجربه می‌کنند.
  • هیچ نوع احساسات و لذتی را در حین تحریک دستگاه تناسلی احساس نمی‌کنند.

 تشخیص کمبود میل جنسی در زنان

زمانی که خانم ها به دلایل بیولوژیکی و یا نارضایتی در زندگی زناشویی به پزشک مراجعه می‌کنند؛ تاریخچه پزشکی و جنسی آنها تحت بررسی های گسترده و بسیار دقیق قرار میگیرد و حتی ممکن است آزمایشات متعددی توصیه گردد. از جمله این آزمایشات میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  • آزمایشات و معاینات لگن که اغلب به دلیل تشخیص عفونت‌ها و بیماری های التهابی لگن صورت میگیرد و میتواند علائمی از تغییرات و دلایل کمبود میل جنسی را به پزشکان ارائه دهد. البته با بررسی لگن نازک شدن بافت های دستگاه تناسلیو عوامل های محرک و البته خشکی واژن مورد بررسی قرار میگیرد.
  • آزمایش بالینی که اغلب با انجام آزمایشات هورمونی و تیروئید و سایر بیماری ها همچون دیابت، کلسترول و بیماری های کبدی همراه خواهد بود تا علت های احتمالی کمبود میل جنسی مورد بررسی قرار گیرد.
  • به پزشکی متخصص ارجاع داده می شوند تا عوامل و اختلالات روانی مورد بررسی قرار گیرد. دقت داشته باشید اگر با چنین مواردی روبرو شدید به هیچ عنوان موضع نگیرید و به حرف های متخصص گوش دهید. فاکتورهای عاطفی و رابطه‌ای از جمله عوامل مهم در برقراری رابطه جنسی و به طبع کاهش آن به شمار می آیند که ارزیابی آنها تاثیر بسزایی در درمان دارد.

چگونه کاهش میل جنسی زنان را درمان کنیم؟

امروزه در دنیایی زندگی می کنیم که درمان های بسیار زیادی برای هر یک از بیماری ها پیش روی افراد قرار دارد و این مسئله در رابطه با کمبد میل جنسی در خانم ها نیز صدق می کند. به عبارتی؛ اگر بتوانید در تشخیص و درک درست علت کمبود میل جنسی در خانم ها درست عمل کنید پیدا کردن روش درمانی مناسب، آسان تر از آن چیزی خواهد بود که فکرش را می‌کنید. از جمله این روش های درمانی میتوانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

آموزش و مشاوره جنسی

زمانی که زنان با کمبود میل جنسی روبرو می‌شوند باید نزد یک متخصص روان درمانی یا مشاور با تجربه بروند. آنها میتوانند با مطرح کردن مشکلات و ناراحتی ها و نگرانی های خود در رفع مشکلات جنسی‌شان عملکردی موفق داشته باشند. این مشاوره ها اغلب با آموزش راهکارها و بررسی علل به وجود آمده مشکلات جنسی همراه خواهد بود.

داروها

این احتمال وجود دارد که پزشکان در رابطه با داروهای مصرفی شما سوالات متعددی را مطرح کنند و اطلاعات دقیقی را از شما بخواهند. زیرا یکی از دلایل بروز کمبود میل جنسی در خانم ها میتواند عوارض احتمالی داروهای مصرفی آنها باشد. از همین رو در مشاوره با پزشک، خجالت و پنهان کاری را کنار بگذارید.

زیرا این امکان وجود دارد که داروهایی را برای تقویت میل جنسی شما تجویز نماید که با سایر داروهای شما تداخل داشته باشد. در این صورت با مشکلات دیگری روبرو خواهید شد که جبران شان سخت و یا غیرممکن است.

هورمون درمانی

خشکی یا تحلیل رفتن مهبل (آتروفی واژن) می تواند باعث ناراحتی در حین برقراری روابط جنسی شود و به نوبه خود میل جنسی زنان را کاهش دهد. استروژن درمانی می تواند به تسکین علائم آتروفی واژن کمک کند. با این حال، استروژن عملکرد جنسی مربوط به میل جنسی را بهبود نمی بخشد. استروژن به اشکال مختلفی از جمله قرص، لکه، اسپری و ژل موجود است. دوزهای کم استروژن در کرم های واژن و شیاف یا حلقه آزاد کننده استروژن یافت می شود.

برقراری ارتباط با شریک زندگی

معمولا آن دسته از زوج هایی که آموخته اند با روشی باز و صادقانه با یکدیگر ارتباط برقرار کنند یک پله نسبت به سایر زوج ها بالاتر هستند و ارتباط عاطفی قوی تری بین آنها شکل گرفته است. زمانی که رابطه عاطفی بهتر باشد به مراتب برقراری رابطه جنسی در آنها بهتر بوده و احساس رضایت بهتری دارند. از همین رو اگر با کمبود میل جنسی روبرو شده اید، میتوانید با شریک جنسی خود صحبت کنید و شرایط صمیمیت خود را فراهم آورید تا بتوانید در شرایط بهتری به درمان این اختلال بپردازید.

کلام آخر

در این مقاله از مجله اکسیر سلامت تا حد امکان تلاش کردیم تا به طور کامل شما را با کمبود میل جنسی در خانم ها آشنا کنیم. حال میدانید که چرایی به وجود آمدن این اختلال چیست و از چه روش هایی باید به تشخیص آن و سپس درمانش استفاده کنید. اما با این وجود اگر سوالی ذهن شما را مشغول کرده توصیه می کنیم به بخش تماس باما مراجعه کنید تا کارشناسان ما اطلاعات کاملی در این راستا خدمت شما ارائه دهند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا