انحرافات جنسی

اختلال ارگاسمی زنان: انواع، علل، تشخیص و درمان

اختلال ارگاسمی زنان

تاکنون چیزی در رابطه با اختلال ارگاسمی زنان شنیده‌اید؟ به این فکر کرده‌اید بروز این اختلال در زنان چه مشکلاتی را میتواند برای آنها به وجود آورد و به تناسب آن آیا راه درمانی برای برطرف کردن این اختلال وجود دارد؟ در وهله اول باید بگوییم ارگاسم از جمله مراحل چرخه جنسی زنان و مردان به حساب می‌آید که در بسیاری از موارد تنها هدف برقراری رابطه جنسی نیز شمرده می‌شود.

اما متاسفانه برخی از زنان هیچگاه ارضا شدن را تجربه نمی‌کنند و به نوعی با اختلال ارگاسمی درگیر هستند. هر چند که ارگاسم دروغی روشی‌ست که زنان برای جلوگیری از تخریب رابطه جنسی‌ با همسرشان در پیش می‌گیرند غافل از اینکه این کار نه تنها به رابطه‌شان آسیب می‌زند بلکه برای خودشان نیز مضر است.

با توجه به ضرورت داشتن رابطه زناشویی سالم، بروز اختلال ارگاسمی زنان میتواند یک زندگی را با مشکل مواجه کند. از همین‎‌رو درمان این اختلال باید یکی از اصلی‌ترین اهداف و برنامه‌های زندگی باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با این اختلال توصیه می‌کنیم در ادامه این محتوا با ما همراه باشید زیرا درنظر داریم توضیحاتی در این راستا خدمت شما ارائه دهیم.

اختلال ارگاسمی زنان را بشناسید

منظور از اختلال ارگاسمی زنان که از آن تحت عنوان آرنورگاسمی یا ناتوانی در رسیدن به ارگاسم پس از تحریک جنسی گفته می‌شود که البته به عنوان یکی از انواع کژکاری جنسی نیز شناخته شده است. به عبارت ساده‌تر؛ آن دسته از افرادی که به این نوع از اختلال جنسی مبتلا می‌شوند

هیچگونه توانایی در رسیدن به اوج لذت در رابطه جنسی را ندارند. همین مسئله منجر می‌شود تا او نه تنها از زندگی جنسی خود رضایت کامل نداشته باشد بلکه در تمام طول زندگی خود احساساتی توام با پریشانی را تجربه کند.

طی تحقیقات صورت گرفته این نوع از اختلال از جمله شایع ترین اختلالات و مشکلات جنسی در زنان به شمار می‌آید و تعداد قابل توجهی از زنان به آن مبتلا هستند.

معمولا توصیه می‌شود برای درمان این اختلال حتما به پزشک متخصص مراجعه نمائید یا در مشاوره‌های پزشکی حضور پیدا کنید.

نشانه های اختلال ارگاسمی زنان کدام اند؟

 این مسئله را نمیتوان کتمان کرد که هر بیماری، اختلال یا ناراحتی با یک سری علائم و نشانه‌ها بروز پیدا می‌کند و این مسئله در رابطه با اختلال ارگاسمی زنان نیز صدق می‌کند.

در واقع در صورت مشاهده علائم زیر میتوانید اطمینان داشته باشید که مراجعه به پزشک متخصص و روانشناس بهترین راه برطرف کردن این مشکل است؛

  • زمانی که زنان در رسیدن به ارگاسم با تاخیر زیادی روبرو می‌شود و تعداد دفعاتی که ارگاسم را تجربه می‌کنند بسیار نادر و کم است یا حتی به ارگاسم نمی‌رسد.
  • حس های فیزیکی این دسته از افراد خصوصا در حین رسیدن به ارگاسم بسیار ضعیت است و یا ارگاسم آنها از کیفیت پایینی برخوردار می باشد.

به عبارت کلی؛ زنانی که نمیتوانند ارضا شدن را تجربه کنند از اختلال ارگاسمی رنج می‌برند و در یک موقعیت عادی رابطه جنسی، پس از تحریک‌های کافی و مناسب برای رسیدن به ارگاسم از جانب خودش یا شریکش، به ارگاسم نمی‌رسد و ارضا نمی‌شود.

این مسئله اغلب با پریشانی و احساسات ضد و نقیض همراه است و حتی میتواند احساساتی همچون بی کفایتی در همسر یا شریک جنسی‌ را در او به وجود آورد.

با انواع اختلال ارگاسمی زنان آشنا شوید

امروزه علم آنقدر پیشرفت کرده که اکثریت بیماری‌ها و اختلالات در دسته‌بندی های جدا قرار می‌گیرند تا پیدا کردن روش درمانی درست و مناسب با توجه به علائم و نشانه های بیمار برای پزشک آسان شود. از همین‌رو در ادامه این محتوا شما را با انواع اختلال ارگاسمی آشنا می‌کنیم.

  • ناتوانی جنسی مادام العمر

اختلال ارگاسمی زنان که به آن آنورگاسمی نیز گفته می‌شود میتواند مادام العمر باشد. منظور این است که فرد هرگز ارگاسم را در زندگی زناشویی تجربه نمی‌کند. البته به آن ناتوانی در ارگاسم اولیه نیز گفته می‌شود.

  • ناتوان جنسی اکتسابی

منظور از اختلال ارگاسمی اکتسابی این است که فرد در گذشته ارگاسم را در رابطه زناشویی خود تجربه کرده است اما در حال حاضر بنا به دلایل مختلفی از رسیدن به آن ناتوان است. این نوع از اختلال ارگاسمی زنان را ناتوانی در ارگاسم ثانویه نیز می‌گویند.

  • ناتوانی جنسی موقعیتی

این نوع از اختلال ارگاسمی در بسیاری از زنان بروز می‌دهد و میتواند دلایل مختلفی داشته باشد از جمله اینکه فرد زمانی که در شرایطی خاص به برقراری رابطه جنسی می‌پردازد تحت تاثیر شرایط قرار گرفته و قادر به رسیدن به ارگاسم نیست.

حتی این امکان وجود دارد که با یک شریک خاص به ارگاسم دست پیدا کند اما در موقعیتی دیگر و با شریک جنسی دیگر به ارگاسم نرسد.

  • ناتوانی جنسی تعمیم یافته

منظور از آنورگاسمی یا همان اختلال ارگاسمی تعمیم یافته این است که فرد موردنظر این توانایی را ندارد که در هر موقعیت و با هر شریک جنسی به ارگاسم دست پیدا کند در صورتی که قبلا ارگاسم را تجربه کرده است.

این نوع از ناتوانی جنسی را اغلب با دلسردی در زنان و مردان در رابطه جنسی همراه است و حتی میتواند رابطه عاطفی آنان را تحت تاثیر خود قرار دهد.

دقت داشته باشید که در تمامی موارد گفته شده باید به پزشک متخصص و روانشناسی حاذق مراجعه کنید تا نه تنها سلامتی خود را دوباره برگردانید بلکه زندگی زناشویی و رابطه عاطفی خود را نیز نجات دهید.

دلیل بروز اختلال ارگاسمی زنان چیست؟

اگر بخواهیم به دلایل بروز اختلال ارگاسمی زنان بپردازیم باید بگوییم که این اختلال به دو دلیل عمده در زنان به وجود می‌آید؛ روانشناختی و زیستی. حال هر دو این موارد را خدمت شما معرفی می‌کنیم.

علت روانشناختی اختلال ارگاسمی زنان

اگر بخواهیم رابطه جنسی را دسته بندی کنیم؛ داشتن آمادگی روحی و شرایط روانی از جمله مهم‌ترین بخش‌های این دسته‌بندی به حساب می‌آید که در صورت عدم وجود آن میتواند از جمله دلایل اختلال ارگاسمی زنان باشد. از جمله این مشکلات میتوانیم به مشکلات روحی و روانی مانند افسردگی، اضطراب و.. اشاره کنیم که همگی در محدود کردن و عدم رساندن فرد به اوج لذت جنسی دخیل می‌باشد.

در این میان می‌توانید نارضایتی از شرایط بدنی و ظاهر اندام که منجر به فشار روانی مضاعف بر زنان می‌شود را باید یادآور شویم.

استرس‌ها و فشارهای مالی که تقریبا بخشی جداناپذیر از زندگی انسان هستند اما در برهه‌ای از زمان چنان زیاد می‌شوند که نادیده گرفتن‌شان تقریبا غیرممکن است و حتی میتوانند بر رابطه جنسی و کمبود میل جنسی در زنان نیز تاثیربگذارند.

باورهای فرهنگی و مذهبی فرد نیز نقش مهمی در تجارب جنسی بازی می‌کنند. ترس‌های ناشی از بارداری و ابتلا به بیماری‌های مقاربتی را نیز به موارد روانشناختی اضافه کنید.

حتی در بسیاری از موارد خصوصا در زوج های جوان و آن دسته از زوج هایی که تازه ازدواج کرده‌اند به وفور دیده شده که خجالت کشیدن مانعی برای لذت بردن از تجربیات جنسی بوده است.

سوءاستفاده جنسی یا عاطفی در گذشته نیز میتواند از جمله دلایل روانشناختی اختلال ارگاسمی زنان باشد که نادیده گرفتن آنها تبعات بسیار سنگینی را با خود به همراه دارد.

از جمله دیگر موارد باید؛

خشونت

خیانت یا شک به همسر

دعواها و تعارضات را نیز میتوان ذکر کرد.

علت زیستی اختلال ارگاسمی زنان

علت زیستی کاملا مغایر با علت روانشناختی اختلال ارگاسمی زنان می باشد و اغلب بیماری ها و داروهای مختلف را شامل می‌شود.

به عنوان مثال؛

آن دسته از افرادی که از بیماری های دیابت، بیماری های عصبی، ام اس و… رنج می برند اغلب پاسخی در برابر هیجانات جنسی دریافت نمی کنند و تحت تاثیر قرار نمیگیرند.

بیماری های زنانه نیز به همین صورت است. به عبارتی انجام جراحی های زنانه مختلف و یا جراحی های مرتبط با سرطان به راحتی میتواند اوج لذت جنسی را در آنها با اختلال روبرو کند و آنها را در رسیدن به ارگاسم ناتوان نماید. و حتی مقاربت های ناراحت کننده و دردناک را برای آنها به همراه داشته باشد.

در این میان نمیتوانیم مصرف برخی از داروها را نادیده بگیریم. داروهای مهارکننده های انتخابی بازجذب سروتونین، داروهای مرتبط با فشار خون، آنتی هیستامین ها و البته داروهایی که با هدف کاهش و کنترل افسردگی مصرف می شوند تماما در اختلال ارگاسم تاثیرگذار است.

مصرف الکل و سیگار که به بیش از حد خود رسیده باشد نه تنها منجر به محدود کردن جریان خون می شود بلکه ارگاسم را تحت تاثیر قرار می دهد. در این میان نباید تغییرات هورمونی و طبیعی آناتومی بدن زنان، افزایش سن، تغییراتی که در سیستم عصبی و سیستم گردش خون به وجود می آید را نادیده بگیرید زیرا میتواند تمایلات جنسی را دستخوش تغییرات گسترده‌ای نماید.

چگونگی تشخیص اختلال ارگاسمی زنان

 مهم ترین مسئله ای که در رابطه با اختلال ارگاسمی زنان وجود دارد چگونگی تشخیص آن است. خوشبختانه در دنیای پیشرفته امروزه، با توجه به پیشرفت‌هایی که در علم و تکنولوژی رخ داده تشخیص انواع بیماری ها خیلی سخت و زمانگیر نیست.

هر چند که در برخی موارد انجام چندین مورد آزمایش توصیه می‌شود. اما برای تشخیص اختلال ارگاسمی زنان، پزشکان و متخصصان چه روشی را در پیش می‌گیرند؟

معمولا متخصصان در ابتدا به سراغ ارزیابی و معاینات فیزیکی و کسب اطلاعات بیشتر از وضعیت و سابقه سلامتی افراد می‌روند. پزشک تلاش می کند در ابتدای راه سوالات مختلفی را در راستای رابطه جنسی فرد با همسرش و سابقه ی وی از رابطه جنسی‌اش مطرح کند.

حتی بررسی سابقه های جراحی نیز در دست بررسی قرار میگیرد. در این راستا توصیه می شود که در پاسخ دادن به پزشک هرگونه شرم و حیا را کنار بگذارید تا بتوانید بهترین نتیجه درمانی را بدست آورید.

هرگونه پنهان کاری به ضرر شما خواهد بود. باید به این فکر کنید که برای درمان به پزشک مراجعه کرده‌اید پس هرگونه پنهان کاری و یا دروغ گفتن ممنوع!

علاوه بر موارد ذکر شده؛ این امکان وجود دارد که پزشک مربوطه معاینات فیزیکی را بر روی شما انجام دهد تا عوامل و دلایل بخصوصی را بر روی بدن شما که نشانه ای از بیماری خاص و زمینه‌ای باشد کشف کند.

معمولا معاینه واژن بهترین گزینه است و اغلب مشکلات را آشکار می کند و اگر اختلال ارگاسمی شما از علت فیزیکی نشات گرفته باشد در این معاینه مشخص خواهد شد.

درمان اختلال ارگاسمی زنان چگونه است؟

تاکنون به این فکر کرده اید که برای درمان اختلال ارگاسمی زنان، متخصصان و پزشکان از چه روش درمانی استفاده می‌کنند؟

روش های زیادی برای درمان وجود دارد که عبارتند از:

  • مراجعه به مشاوره و صحبت در رابطه با درگیری ها و اختلافات زندگی زناشویی، تنش هایی که در زندگی تجربه می کنند و… .
  • بهره گیری از تکنیک های شناخت درمانی. همانطور که گفته شد اختلال ارگاسمی زنان نوعی از اختلالات کژکاری جنسی است و تکنیک های شناخت درمانی میتواند تا حدود زیادی تغییرات شناختی آنان را برطرف نماید.
  • مراجعه به درمانگر جنسی. این دسته از متخصصان بر روی مسائل جنسی تخصص دارند و بر روی آن متمرکز می شوند تا به علل وجود اختلال ارگاسمی زنان پی ببرند. ارائه پاسخ های صحیح و سنجیده به سوالات آنها میتواند تاثیر زیادی در درمان داشته باشد.
  • یکی از شایع ترین دلایلی که منجر به اختلال ارگاسمی زنان می‌شود، یائسگی است. از همین رو پزشکان سعی می کنند با درمان های داروی سطح استروژن بدن را تا حدود زیادی افزایش دهند و با تاثیرگذار بر عملکرد مغز و خلق و خو این اختلال را برطرف نمایند. این داروها میتواند به روش های مختلفی از طریق کرم یا شیاف واژینال صورت گیرد.

کلام آخر

در این محتوا شما را با اختلال ارگاسمی زنان آشنا کردیم. حال میدانید علل به وجود آمدن این اختلال چیست و از چه طریقی میتوانید برای درمان آن اقدام نمائید و یا چگونه آن را تشخیص دهید.

موضوعات مختلفی در این محتوا ذکر شد. اما با این حال بسیاری از افراد سوالات مختلفی در ذهنشان به وجود آمده است. از همین رو توصیه می کنیم برای کسب اطلاعات بیشتر به بخش تماس باما مراجعه کنید تا کارشناسان ما اطلاعات کاملی در این زمینه خدمت شما قرار دهند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا