سلامت بدن و بیماری ها

آکنه چیست؟ چرا جوش می زنیم؟

آکنه چیست؟

آکنه یکی از مشکلات پوستی است که تقریبا تمامی افراد در یک برهه‌ای از زمان با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنند. اما واقعا آکنه چیست و چرا ایجاد می‌شود؟تا انتهای این مقاله از مجله اکسیر سلامت همراه باشید.

آکنه معمولا زمانی ایجاد می‌شود که ترشحات چربی از غدد چربی پوست زیاد شده و به منافذ باز پوستی می‌رسد. در صورتی که این منافذ باز پوستی بیش از اندازه بزرگ باشند، آکنه به صورت جوش سر سیاه ظاهر می‌شود. اما در صورتی که منافذ باز پوستی کوچک باشند، این چربی‌های اضافی به صورت جوش سر سفید شکل می‌گیرند.

در هر دو حالت، آکنه‌های ایجاد شده می‌توانند با التهاب، توده‌های عمیق و بعضا با کمی درد نیز همراه باشند.

آکنه معمولا در دوران بلوغ (سن ۱۰ الی ۱۳ سالگی) آغاز شده و در افراد با پوست چرب شدت پیدا می‌کند. شکل‌گیری این نوع از آکنه معمولا در میان پسران نوجوان رایج‌تر است که تا سن ۲۰ سالگی به طور کامل از بین می‌رود. در این شرایط آکنه بیشتر در در گردن، قفسه سینه، پشت، شانه‌ها و بازوها نمایان می‌شود.

بر اساس آمار موجود، حدود ۲۰ درصد از بزرگسالان از این عارضه پوستی رنج می‌برند که در زنان با بیش از ۳۰ سال سن به صورت خفیف بیشتر قابل مشاهده است.

چرا جوش می زنیم؟

آکنه بنا به دلایل مختلفی در افراد ایجاد می‌شود که برخلاف تصور بسیاری از افراد بیشتر از آنکه به رژیم غذایی و بهداشت نامناسب وابسته باشد، تحت تاثیر عواملی نظیر وراثت و هورمون است.

تاثیر تغییرات هورمون در ایجاد آکنه

تغییرات هورمونی یکی از رایج‌ترین دلایل جوش زدن در نوجوانان است. در دوران بلوغ، میزان تولید هورمون‌های زنانه و مردانه در پسران و دختران نوسانات زیادی دارد. این تغییرات موجب افزایش تولید چربی توسط غدد چربی پوست شده و در نتیجه باعث آکنه پوستی می‌شود.

رابطه باکتری های پوست و جوش زدن

گاهی اوقات افزایش باکتری‌های پوستی در منافذ باز پوستی موجب گرفتگی منافذ و ایجاد جوش‌های سر سیاه می‌شود. گاهی اوقات فشار باکتری های پوستی به اندازه‌ای افزایش پیدا می‌کند که موجب شکستن دیواره فولیکول شده و به سایر بافت‌های کناری نیز آسیب می‌زند. در این شرایط یک آکنه التهابی در سایر بزرگ ایجاد می‌شود.

برای درمان آکنه روش‌های مختلفی وجود دارد که یکی از آنها استفاده از داروهای ضد بارداری است. اما جالب است بدانید که استفاده از این نوع دارو در برخی از افراد موجب بدترشدن وضیعت شرایط جوش‌ها می‌شود. از طرف دیگر استروئیدهایی که توسط برخی بدنسازان و ورزشکاران استفاده می‌شود، می‌تواند منجر به تشدید تعداد جوش‌ها و بدتر شدن وضع آنها شود.

لازم به ذکر است افرادی که در نوجوانی با دغدغه آکنه و جوش مواجه نبوده‌اند، به احتمال زیاد در دوران بزرگسالی باید با آن دست و پنجه نرم کنند. اما به طور کلی می‌توان گفت هنوز هم دلیل واضح و مشخصی در خصوص دلیل شکلگیری آکنه در افراد وجود ندارد. چرا که برخی از پزشکان معتقد هستند که باکتری و یا تغییرات در سطح هورمون‌ها به اندازه‌ای شدید نیست که منجر به شکلگیری جوش در افراد شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا